Monteret H50 forkert?

• Hej allesammen.
    Håber i kan hjælpe mig her.

Jeg har for et stykke tid siden købt en Corsair H50 vandkøler, i håbet om at kunne overclocke min cpu.

Men jeg synes den er temmelig varm stadig.

Cpu'en er en Core2Duo E8500 3,16 Ghz

Laveste temperatur jeg har ramt idle er 35 C, desuden har jeg aldrig haft Core #1 under 40 grader.

Ved load rammer den 56 c

Kan dette være rigtig, eller er det mig der har monteret den forkert?

-Borgstrøm

Intel Core 2 Duo E8500 3,16ghz Cooled by Corsair H50
    Asus P5N-E SLI
    Club 3D RADEON HD 5670 512 mb gddr5
    Kingston HyperX Pc2-6400 2 x 2 Gb
    Apevia Chameleon 550 Watt
    Samsung Spinpoint F1 1 tb
    Kabinet: Apevia X-Plorer
    Windows 7 ultimate 64bit
    Logitech G15, G9, G35, Z4
    Steelseries SX

Acer P226HQL + Phillips 19 tommer

• Køleren har såmænd siddet på i et par måneder. Nyt paste? Jeg gik ud fra at det der sad på køleren fra producenten var godt nok :crazyeyes:

Temperaturen måler jeg med coretemp

Jeg har vendt airflowet i kabinettet, sådan at den bagerste blæser med køleren på, suger luft ind, PSU trækker luft ud, blæser i top, side og front tager luft ud.

Asus P5N-E SLI
    Windows 7 ultimate 64bit
    Steelseries SX

• ja det kølepasta der sidder på fra producenten er fint nok, men det gamle skal selvfølgelig renses af inden det nye sættes på...og nogle putter slet ikke pasta på men det har du vel styr på at der var :D

men ville det ikke være en god ide at få en blæser mere til at trække luft ind det virker som lidt, lidt at det kun er køler blæseren der trækker ind...

Oprindeligt indlæg af Borgstrøm
    Køleren har såmænd siddet på i et par måneder. Nyt paste? Jeg gik ud fra at det der sad på køleren fra producenten var godt nok :crazyeyes:

Temperaturen måler jeg med coretemp

Jeg har vendt airflowet i kabinettet, sådan at den bagerste blæser med køleren på, suger luft ind, PSU trækker luft ud, blæser i top, side og front tager luft ud.

Det der sidder på når du køber den er fint, men du skal huske at rense din CPU inden du monterer kølehovedet.

• Hvor grundigt mener du den skal renses? :ohmy:

Zordiak: Det kan godt være du har ret, men mine outtake fans er ikke særlig kraftige, ved ikke om jeg skal vende den ene, da mine to outtake fans i fronten stortset ikke tager noget luft (det er standard blæserne til kabinettet) :roller:

Asus P5N-E SLI
    Windows 7 ultimate 64bit
    Steelseries SX

Rettet en gang, sidst af Borgstrøm ().

Hvor grundigt mener du den skal renses? :ohmy:

Zordiak: Det kan godt være du har ret, men mine outtake fans er ikke særlig kraftige, ved ikke om jeg skal vende den ene, da mine to outtake fans i fronten stortset ikke tager noget luft (det er standard blæserne til kabinettet) :roller:

Jeg plejer at bruge noget køkkenrulle, og så ellers bare klø på indtil pastaen er væk, det virker fint. :D
    Som jeg har forstået det har du kun en blæser til at trække luft ind? :rolleyes:

EDIT: Blæseren du har i siden ville jeg lade blæse luft ind på dit hardware. ;)

• Det er også sådan jeg har gjort, da jeg monterede den nye køler. Det kan godt være jeg skulle vende den blæser i siden :9xo

Kan det være at den bliver så varm fordi cpu'en står for højt i voltage. For jeg prøvede nemlig at bruge et automatisk oc tool der var i mit MB. Men slog det fra igen, måske den ikke har skruet ned for voltage igen?

Asus P5N-E SLI
    Windows 7 ultimate 64bit
    Steelseries SX

• Monterede selv en H50 for en måned siden i en maskine med en i5, og den holdt sig méget koldere end din E8500 - selv min luftkøler holder sig under de 40 ved load.

Men i hans (og min) blæser luft ind i bunden og så ud via H50 blæseren i toppen bagved. Sådan som jeg kan forstå, blæser du varm luft over bundkortet to steder og så endeligt ud af fronten. Har du "for sjov skyld" prøvet at vende airflowet? (Ved ikke hvor meget det ændrer, men det kunne da være et forsøg værd) :)

Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

• Jeg har godt overvejet problematikken i at jeg opvarmer mit kabinet med køleren, og monterede den faktisk også omvendt først, men da jeg synes den blev varm, prøvede jeg at vende den som der stod i vejledningen, og det gav 2-3 grader mindre. Men tror jeg vender hele airflowet igen.

Skal jeg så have Front, side til at tage luft ind, og top og bagside (køler) til at tage luft ud?

Asus P5N-E SLI
    Windows 7 ultimate 64bit
    Steelseries SX

Jeg har godt overvejet problematikken i at jeg opvarmer mit kabinet med køleren, og monterede den faktisk også omvendt først, men da jeg synes den blev varm, prøvede jeg at vende den som der stod i vejledningen, og det gav 2-3 grader mindre. Men tror jeg vender hele airflowet igen.

Skal jeg så have Front, side til at tage luft ind, og top og bagside (køler) til at tage luft ud?

Sådan ville jeg gøre, front ind og bagved ud.

Mvh
    Sam

AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

Oprindeligt indlæg af Ebo
    Sådan ville jeg gøre, front ind og bagved ud.

Mvh
    Sam

-Super

Kan det være fordi Køleren ikke er spændt ordentligt på?

Asus P5N-E SLI
    Windows 7 ultimate 64bit
    Steelseries SX

• Hej
    Er det bare mig der går i små sko?
    Når gammelt pasta fjernes, skal der da som minimum bruges sprit, til at fjerne det gamle, da der jo er ret stor forskel på kølepasta, og er ret sikker på at mixe dem ikke virker optimalt. Hvis der nu også er en hinde af smuds fra køkkenrullen, under det nye pasta, ja så kan overførslen ikke være særlig god.

Især når du skal overclocke, skal der ikke springes over hvor gæret er lavest. Ligesom du bør vende dit airflow i kabinettet, da varm luft jo stiger opad, og dine fans i front derfor fjerner den kolde luft i dit kabinet.

Sweet_Dane

Oprindeligt indlæg af Sweet_Dane
    Hej
    Er det bare mig der går i små sko?
    Når gammelt pasta fjernes, skal der da som minimum bruges sprit, til at fjerne det gamle, da der jo er ret stor forskel på kølepasta, og er ret sikker på at mixe dem ikke virker optimalt. Hvis der nu også er en hinde af smuds fra køkkenrullen, under det nye pasta, ja så kan overførslen ikke være særlig god.

Især når du skal overclocke, skal der ikke springes over hvor gæret er lavest. Ligesom du bør vende dit airflow i kabinettet, da varm luft jo stiger opad, og dine fans i front derfor fjerner den kolde luft i dit kabinet.

Sweet_Dane

Jeg ved ikke om du går i for små sko. Men jeg har altid brugt køkkenrulle, og jeg har aldrig problemer med varme.

Nogle vælger også at bruge isopropyl alkohol 99%, som også skulle være udemærket. Det kan købes i matas. ;)

• Nu skal jeg jo ikke overclocke sindssygt, bare til 3,4 - 3,6 eller sådan noget :D

Når jeg har en temp forskel mellem de to kerner på 6 grader, er den så monteret forkert, eller er det normalt?

Asus P5N-E SLI
    Windows 7 ultimate 64bit
    Steelseries SX

• Jeg bruger selv kun toiletpapir, og det virker fint. Men hver sin egen. :)

Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |