hvilket linux skal jeg vælge?

  • Jeg har en server til at stå, den kører lidt http og selvfølgelig ftp og irc.


    Hvilket Linux skal jeg vælge? Jeg har aldrig rodet med det før. Men synes det er tid til at prøve det. Ikke at MS ikke kan klare det, det går udemærket. Men nye udfordringer er altid gode. :)

  • ups gør det jo gg dumme mig jeg plejer at side på hardware ggg sorry


    Men prøv med den nye Linux 9.0 skulde være meget mere bruger venlig.. :clap:

    Asus Deluxe X99 Intel I7 5930k 3.5 @ 4.6 Socket 2011 v3 - H2O
    Asus Nvidia - 2 x 980 Ti i SLI - Asus 27" g-sync PG278QE
    OCZ Express RevoDrive 3 x2 SSD 240 GB 1500/1225 MB/S
    HyperX Preadator DDR4 32 gb 8 x 4 gb 3000 Mhz
    ThermalTake ToughPower 1200Watt - Windows 10, 64 bit Blog

    Rettet 3 gange, sidst af Meinder ().

  • Mandrake på vel næsten være det letteste at starte på.


    Ellers kunne du jo bare hoppe direkte på Slackware. Har dog aldrig prøvet at køre det med X (grafisk brugerflade til Linux), men kunne ikke forestille mig der var den store forskel ;)

  • Quote

    Originally posted by marquis1
    Linux 9.0 ? :) Jeg kan hvertfald godt anbefale Mandrake, og især når du ikke har prøvet linux før. Så kan du ligesom komme ind i selve linux, og så derefter prøve Debian fx., som mange siger er skidegodt til servere, har dog ikke prøvet :)


    En af mine venner sagde, at der lige er kommet en Linux 9.0v måske forkert. hmm

    Asus Deluxe X99 Intel I7 5930k 3.5 @ 4.6 Socket 2011 v3 - H2O
    Asus Nvidia - 2 x 980 Ti i SLI - Asus 27" g-sync PG278QE
    OCZ Express RevoDrive 3 x2 SSD 240 GB 1500/1225 MB/S
    HyperX Preadator DDR4 32 gb 8 x 4 gb 3000 Mhz
    ThermalTake ToughPower 1200Watt - Windows 10, 64 bit Blog

    Rettet en gang, sidst af Meinder ().

  • Quote

    Originally posted by meinder


    En af mine venner sagde, at der lige er kommet en Linux 9.0v måske forkert. hmm


    øh ja men hvilken distribution ? Der findes jo masser af forskellige distributioner som er nået til forskellige versionsnumre ;)



    Edit => Tillykke med dagen btw :clap:

  • Quote

    Originally posted by Aerial
    Mandrake på vel næsten være det letteste at starte på.


    Ellers kunne du jo bare hoppe direkte på Slackware. Har dog aldrig prøvet at køre det med X (grafisk brugerflade til Linux), men kunne ikke forestille mig der var den store forskel ;)


    Kan man bare DL Slackware med X? Eller skal man ud og købe det? :O

  • Quote

    Originally posted by DEEF


    Kan man bare DL Slackware med X? Eller skal man ud og købe det? :O


    nej nej - det kan sagtens downloades. Man vælger under installationen om man ønsker at starte op i X ;)

  • Ahh det lyder som det er til at have med at gøre. :)


    Jeg prøvede freebsd, men det er sq ikke lige til at kaste sig ud i når man er på bar bund.

  • Quote

    Originally posted by DEEF
    Ahh det lyder som det er til at have med at gøre. :)


    Jeg prøvede freebsd, men det er sq ikke lige til at kaste sig ud i når man er på bar bund.


    ha ha nej freebsd er nok ikke det letteste at starte med. Selve installationen af Slackware kræver nok også at man holder tungen lige i munden (i forhold til f.eks Mandrake) - men når det er installeret er det lige tli at gå i gang med :D

  • Det er ikke noget jeg vil kaste mig ud i lige nu, da jeg ikke kan undvære min server i den tid det tager at sætte det op. Så skal lige have samlet en PC mere til at teste det på. :)


    Har du MSN eller noget, hvor jeg må adde dig, så jeg kan spørge dig lidt til råds når jeg kommer så langt?

  • Quote

    Originally posted by DEEF
    Det er ikke noget jeg vil kaste mig ud i lige nu, da jeg ikke kan undvære min server i den tid det tager at sætte det op. Så skal lige have samlet en PC mere til at teste det på. :)


    Har du MSN eller noget, hvor jeg må adde dig, så jeg kan spørge dig lidt til råds når jeg kommer så langt?


    he he yep kent@it.dk