Gode råd søges til køb af ssd harddisk

  • Hej


    Jeg ville hører om der er nogle herinde som kan råde mig til hvilken ssd harddisk jeg skal købe til min stationær computer? og kan man egentlig mærke nogen forskel, lige pt har jeg en WD caviar blue 500GB


    Den skal primært bruges til at køre windows på samt små programmer. Så tror en 60Gb vil være fint til det behov jeg har.


    Prislejet skal være omkring de 1000kr



    Mvh
    Michael

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pulse
    Har ikke selv nogen endnu, men mange herinde har gode erfaringer med Samsung's Force serie (F60 f.eks.)


    De får også gode anmeldelser rundt omkring på nettet...


    Det er så Cosair som har force serien ;), og der er smæk for skillingen med sådan en fætter grundet sandforce controlleren, højere læse og skrive hastigheder end Intels alternativ.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet en gang, sidst af Ebo ().

  • Hvis du kigger på en af følgende går du ikke helt galt i byen:


    - Corsair Force
    - OCZ Agility 2
    - OCZ Vertex 2
    - Mushkin Callisto Deluxe
    - G.Skill Phoenix


    Der er sikkert også flere der har Sandforce SF-1200 controlleren, men det var lige dem jeg kunne komme i tanke om. I kraft af controlleren ligger de alle på ca. 285/275 mb read/write og jeg har set priser nede omk. 1100,-


    Håber det leder dig lidt på vej :)

  • men hvor hurtig er ssd i forhold til raid.... hvis man satte 2*500 gigs samsung 7200omdr i raid vil man da kunne mærke en stor eller blot en mindre forskel på hastigheden , når man taler om at det er styresystem som skal være på den ??

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af misha1969
    men hvor hurtig er ssd i forhold til raid.... hvis man satte 2*500 gigs samsung 7200omdr i raid vil man da kunne mærke en stor eller blot en mindre forskel på hastigheden , når man taler om at det er styresystem som skal være på den ??



    Du kan prøve at se videoen på denne side, den viser både boot, load af 5 applikationer, og afslutning, samt ikke mindst tidsforbruget.


    http://www.seagate.com/www/en-us/products/laptops/laptop-hdd


    I videoen er der så brugt WDC's SSD blue, som ikke ligefrem kan siges at være blandt de hurtigste, grundet controlleren, der rykker en SSD med sandforce SF-1200 den fuldstændig rundt, og vil efterlade den langt bagefter.


    Jeg bruger en 60GB Mushkin Callisto DL til OS, så har jeg en seagate momentus XT 500GB siddende til spil og programmer, samt 2 Samsung F3 500GB i raid 0 til lager, og der er SSD så langt at foretrække.


    Man vænner sig lynhurtigt til, at alt starter op med det samme og er man først hoppet med på vognen, så er der ingen vej tilbage, du vender aldrig tilbage til konventionelle diske til OS, det går simpelthen alt for langsomt, selv på en Raptor.


    Jeg har på min SSD installeret OS samt mest benyttede/nødvendige programmer og det fylder lige under 40GB, så jeg har plads nok til det som jeg skal bruge min SSD til.
    Ud af de 40GB plads som er brugt, har jeg nok 5GB video liggende der, som egentlig burde flyttes til min raid opsætning hvilket jeg bare ikke har fået gjort endnu.


    Så holder du din SSD i stramme tøjler og sørger for at holde den ryddet op, så er 60GB mere end nok til dagligdags brug og du vil vel have brugt omkring ½ af pladsen på den.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.