XFX Radeon HD 5770 1 GB problem

• hej folkens, ved ikke om det er i den rigtige kategori jeg skriver i, men nu prøver jeg.

Jeg byggede en ny computer fra bunden af for nogle uger siden.
    computeren består af:
    XFX Radeon HD 5770 1 GB
    Intel core i7-930
    4 GB ram
    500 GB harddisk
    Asrock 58x extreme mothoerboard

byggede den for primært at kunne spille stortset alle spil på max settings. men jeg har ikke haft andet end problemer med computeren, har dårlig fps i stortset alle spil. jeg spiller Crysis, Arma2, Company of heroes og Apb. min fps er simpelthen bare for ringe og jeg har prøvet mange ting for at forbedre det. f.eks over og underclocke grafikkort og processor, hente nyeste driver, slukke unødvendige programmer, ændre lidt i spilfiler og sidefiler og køre spil som administrator. jeg kan sagtens køre spil på LOW settings, i nogle spil har den dog lidt problemer på MEDIUM. jeg har fået fortalt har samtlige at jeg burde kunne trække stortset alle spil uden problemer. men kan det virkelig godt passe at den "Gamer" computer jeg ahr fået bixet sammen her simpelthen abre ikke er god nok? en af mine kammerater har samme hardware som jeg UNDTAGEN grafikkortet, hans er en smule bedre end mit og han ahr ingen problemer overhovedet. han køre så XP og jeg Køre Win7. kan det gøre nogen forskel? ps . har ikke meget forstand på computer.

• lige en tilføjelse. jeg ved at det er spil der kræver meget. men company of heroes som er 2-3 år gammelt ligger jeg med en fps på omkring 20-40. jeg køre med 1600*1285(eller der omkring) opløsning. kan det være problemet?

• Du har vel ikke sat company of heroes op i den højeste grafik vel? Den højeste shader trækker altså tænder ud på et 5770 (har selv et fra MSI). Det er simpelthen ikke bygget til at klare Highest, men nærmere Medium / High.

Men udover det så lyder det da lidt mystisk. Kunne du evt. tigge din ven om at låne hans grafikkort et par timer og så se om det er kortet? Det ville da være en hurtig måde at få af/bekræftet dén teori. :)

Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

• ja det var jo faktisk også meningen vi skulle prøve det. dovenskaben længe leve. men ja det vil jeg lige prøve en dag. men ja tænkte squ nok det ikke var godt nok til max settings. tvivlede selv på at købe det, men havde sq ikke råd til andet. men synes bare det sjovt, for når jeg ser videor på youtube af andre der har samme grafikkort og endda dårligere processor og mindre ram køre deres spil uden problemer og det er spil som crysis og BFBC2. skrev med en fra youtube som fortalte han havde samme specs som jeg, undtagen bundkortet og han kunne fint køre spil på max uden problemer heller.. hmmm. det er måske heller ikke ens betydning med at jeg burde kunne køre uden problemer, men det undre mig stadigvæk...

• et 5770 er absolut ikke lave til og klare noget som helst på max eller highest settings, nok nærmere medium, kan godt være det er et dx11 kort osv.

men det er simpelhen piv ringe til dets pris, du skulle nok ha ofret de sidste par 100 og evt. købe et brugt 5850 eller ha brugt en 800 ekstra og købe et 5850 fra nyt.

der er jo en grund til et 5770 koster 1000 fra nyt hvor et 5850 kan erhverves for små 2000

• jep det er jeg skam godt klar over. men derfor stemmer det bare stadigvæk i mit hovede. snakkede med ATI support hvor jeg fik fortalt at XFX Radeon HD 5770 skulle kunne klare de fleste spil på max... men det kan selvfølgelig også være han ikke har vidst noget om det??

• lige en tilføjelse til. har nu købt BFBC2 og det køre egentligt fint nok på max grafik, har dog noget fps drop når jeg zoomer ind med scope, er i nærheden af røg eller der sker en eksplosion? hmmm. nå men det jeg egentligt ville sige er at når jeg spiller APB crasher det, min computer fryser FULDSTÆNDIG og det HVER gang, nogle gange kan je spille 3 min andre gange 2 timer før det sker... troede det var spillet der var noget galt med og at der bare manglede en patch da jeg har læst om andre som har samme problem LIGE indtil nu. spillede BFBC2 for 30 min siden og det crashede og frosset computeren... grafikkortet er overclocket, men tjekkede temp. i mens jeg gamede efter crashet og jeg ligger på 70-80 grader. hmm men det vel meget normalt? nogle ideer?

• du har vel prøvet at afinstaller din nuværende driver og så køre Driver Sweeper bagefter og så få fjernet alt (Ja du ska nok genstarte nogle gange på du tage med.)

og så hent den nyeste driver 10.8 fra ATi/AMD's side til kortet og installer.

hvordan fanden kan du køre Triple Channel på LGA1366 med et Intel X58 chipset? :boxed:

mig bekendt er det kun 3gb el. 6gb du ka køre Triple Channel med, mon det kan være der fejlen ligger :$

Angående temp synes jeg det er meget for et HD5770 1GB har selv haft et.

• driver problem eller måske noget af det værste, faulty ram :)

fordi jeg havde samme problem med min computer på et tidspunkt med jeg kunne lave noget i x antal minutter eller timer og så gik den ellers i sort.

se efter om den får nogle fejlkoder.

• hahaha nu griner jeg lidt, men hvad mener du med ?

hvordan fanden kan du køre Triple Channel på LGA1366 med et Intel X58 chipset?

mig bekendt er det kun 3gb el. 6gb du ka køre Triple Channel med, mon det kan være der fejlen ligger

ja jeg ved altså ikke emget om computer :)

• Kazed.

er næsten 99% sikker på det ikke har ngoet med det at gøre, har læst lidt på nettet.... IGEN.... hehe. det har noget med punkbuster at gøre og realtek lyd driver.. APB og BFBC2 køre begge med punkbuster.. Begge to er EA spil og det er de eneste spil jeg ahr problemer med. det noget med onboard lyddriveren ikke fungere optimalt til lige netop de spil har jeg læst mig frem til og der skal forhåbentligt bare en patch til... har ikke problemer med crysis, COH eller arma2..

• og Puma, lige en ting til... ja jeg har prøvet at afinstallere driver og installere igen. tror jeg har prøvet det 10 gange nu. MEN har først lige hentet driver sweeper for nogle timer siden. afinstallerede driver igen og kørte drievrsweeper igennem, MEN en ting jeg ikke har lagt mærke til før for nogle timer siden er at hver gang jeg har haft afinstalleret driveren og genstartet computeren har windows update automatisk opdateret driveren hvilket jeg ikke har lagt mærke til før, så det vil sige at når jeg manuelt har haft hentet den nyeste driver fra nettet, har jeg installeret oveni den gamle driver som windows update har hentet og det kan jo skabe problemer. men jeg tog så lige turen igen, afinstallerede driveren, kørte driver sweeper, slog windows auto updater fra og hentede nyeste driver fra nettet. jeg startede BFBC2 og synes faktisk spillet kørte bedre, ikke helt perfekt men dog bedre!! jeg ved ikke om det bare er noget je bilder mig selv ind... meeen. i proceslinjen viser windows update ikonet at der mangler en driver til grafikkortet. men tror abre jeg lader den være...

ja jeg håber du kan forstå teksten..

• oki, det med Windows Update er fordi der er en nyere driver end den du installer ellers vil den ik blive ved med at kommer frem.

bruger den nyeste beta driver til mit GTX460 derfor den ik ka sige der er en nyere driver.

men forstår stadig ik hvordan du køre 4GB ram på dit X58 chipset setup når den er bygget til Triple channel alså ved godt du kan køre 4x1GB, 2x2gb, 2x1+2gb og det men stadig hvorfor køre du ik triple channel? :boxed:

• ja det med triple channel har jeg godt fået fortalt før, skal alligevel have købt en stang ram mer. hmm men det vel ikke muligt at købe EN stang? kan der sidde fire stænger i mit motherboard?
    og angående windows update, har fået af vide det ikke er godt at installere drivers via windows update.

Oprindeligt indlæg af Pal
    ja det med triple channel har jeg godt fået fortalt før, skal alligevel have købt en stang ram mer. hmm men det vel ikke muligt at købe EN stang? kan der sidde fire stænger i mit motherboard?
    og angående windows update, har fået af vide det ikke er godt at installere drivers via windows update.

Driverne der er næsten altid en eller 2 udgaver bagud, altid gå ind på producentens website og hent de nyeste, nogen gange kræver det dog at dit windows er fuldt op dateret for at de virker helt som de skal.

Mvh
    Sam

AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

Oprindeligt indlæg af Pal
    og Puma, lige en ting til... ja jeg har prøvet at afinstallere driver og installere igen. tror jeg har prøvet det 10 gange nu. MEN har først lige hentet driver sweeper for nogle timer siden. afinstallerede driver igen og kørte drievrsweeper igennem, MEN en ting jeg ikke har lagt mærke til før for nogle timer siden er at hver gang jeg har haft afinstalleret driveren og genstartet computeren har windows update automatisk opdateret driveren hvilket jeg ikke har lagt mærke til før, så det vil sige at når jeg manuelt har haft hentet den nyeste driver fra nettet, har jeg installeret oveni den gamle driver som windows update har hentet og det kan jo skabe problemer. men jeg tog så lige turen igen, afinstallerede driveren, kørte driver sweeper, slog windows auto updater fra og hentede nyeste driver fra nettet. jeg startede BFBC2 og synes faktisk spillet kørte bedre, ikke helt perfekt men dog bedre!! jeg ved ikke om det bare er noget je bilder mig selv ind... meeen. i proceslinjen viser windows update ikonet at der mangler en driver til grafikkortet. men tror abre jeg lader den være...

ja jeg håber du kan forstå teksten..

Der er ikke nødvendigvis noget galt med at update driveren sådan,de er lavet til det,dog fortrækker jeg også afinst først.Og ja,det er ikke et kort du kører dx11 og high settings på :roller:

• okay men det er bygget til at kunne køre DX11......
    men BFBC2 køre fint bortset fra når der sker en eksplosion foran mig eller jeg løber ind i noget røg, hmm nå, men intet at gøre ved, må investere i et nyt grafikkort engang :)

• At du har flere FPS i multiplayer siger jo sig selv - du har pludselig ikke en million bots og scripts der skal køres igennem maskinen hele tiden.

Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |