Ny stationær til video-redigering

  • Min kammerat skal bruge en ny stationær til at redigere video, da hans gamle HP laptop ikke kan følge med mere.
    Det er stort set det eneste computeren skal bruges til. Og størrelse og larm er han lige glad med.


    AFAIK får man mest for pengene ved selvbyg, så dette er foretrukket. Det skal siges at vi ikke har bygget en komplet PC før, men jeg da opgraderet ram + harddisk i et par bærbare. Burde vi så ikke kunne klare dette?


    I så fald er budgettet 4000kr gerne mindre. Og han har skærm, keyboard mus osv. Så det er kun computeren der mangler.


    Hvad vil i foreslå? Saml selv så vidt som færdig byggede bud modtages med et smil.

  • Hvilke programmer bruger han til at lave video redigering?


    Hvis applikationen er optimeret til multithreading, vil en quad core nok være sagen (ala. athlon II x4).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RTM
    Hvilke programmer bruger han til at lave video redigering?


    Hvis applikationen er optimeret til multithreading, vil en quad core nok være sagen (ala. athlon II x4).


    Sony vegas 9. Som understøtter multi-thread. Så en core 2 quad eller måske i5 hvis der er råd.

  • Faldt lige over denne maskine, den kan i hvert fald gøre det som han vil have den skal kunne og den holder prisen ;).


    http://topdata.dk/product.asp?product=7095


    Hans skal så bare have styresystem selv.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet en gang, sidst af Ebo ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Overgaard
    4k var ikke meget for en PC til video.!


    Hvis det er til noget professionelt, bør han i hvert fald runde de 10k.!


    10k er slet ikke nødvendigt.. Med en saml-selv kan det sagtens lade sig gøre for ca 6-7k Men igen, må give dig ret at 4k er i underkanten..


    Fx dette bud:


    Bundkort: ASRock 880GMH/USB3 651,00 DKK
    Grafikkort: ATI FirePro V4800 1.363,00 DKK
    Harddisk: 640 GB WD Caviar Black 505,00 DKK
    CPU: Phenom II X6 1055T 1.433,00 DKK
    RAM: Corsair XMS3 2 x 4 GB 1.358,00 DKK
    Strømforsyning: Corsair TX650W 714,00 DKK


    6.024,00 DKK uden kabinet.


  • Vil nu mene det kommer an på til hvad.!


    Hvis du skal rendere HD video i Aftereffects med måske 10-20 lag i 3D med motionblur og en god mængde effekter, vil jeg nok højere op. Der er min egen selv for lille.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Overgaard


    Vil nu mene det kommer an på til hvad.!


    Hvis du skal rendere HD video i Aftereffects med måske 10-20 lag i 3D med motionblur og en god mængde effekter, vil jeg nok højere op. Der er min egen selv for lille.


    Ja det flot.. Du kan jo ikke sige at hvis man skal redigere film, at det så SKAL indebære at redigere HD video med 10-20 lag i 3D med motionblur og effekter, det er jo lidt for overkill at sige sådan noget..


    Den pc som jeg fik samlet kan han SAGTENS nøjes med, og den er ikke specielt bedre end min, og min kan sagtens klare op til 15 lag med 3D, motionblur og effekter... Så tungt er det heller ikke når man har 8GB forholdsvist hurtige ram og en 6-kerne cpu...


    Jeg kan godt se at han får problemer, hvis han skal redigere 20 lag på en gang med motionblur og effekter, men hvor stor sandsynligheden for det? Jeg vil gerne se et project med 20 lag... Det er sku da hjernedødt hvis man har 20 lag i en sequence.. Der er noget der hedder at pre-render og pre-compose..


    Og når man ser ud fra han budget, så tvivler jeg på at det er det som han skal.