Hjælp til ny allround-gamer stationær

  • Hej Tweak


    Jeg har gået og kigget på en ny computer et stykke tid. Computeren skal bruges til lidt af hvert, herunder bl.a. lidt videoredigering samt til at spille på (GTA4, command'n'conquer, mass effect2, starcraft 2, osv). Jeg har læst med herinde et stykke tid samt læst lidt reviews rundt omkring på nettet. Og det lyder til at AMD er det bedste køb til prisen.


    Har sammensat følgende komponenter hos Komplett:


    Bundkort
    ASUS M4A785TD-V EVO/U3S6, Socket-AM3
    AMD 785G+SB710, SATA 6Gb/s, USB3.0, DDR3, GbLAN, ATX, HDMI, 2xPCI-Ex(2.0)x16
    799,00 DKK

    Processor
    AMD Phenom II X6 1055T
    Six Core, 2,8GHZ/3,3GHz Turbo, AM3, 9MB, 125W, Boxed
    1.545,00 DKK


    RAM
    Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9
    Kit w/two matched ValueRAM 2GB DDR3
    849,00 DKK


    Grafikkort
    XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5
    PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort, 725MHz, "Aliens vs Predator"
    2.150,00 DKK


    Strømforsyning
    Cooler Master GX 550W PSU
    ATX 12V V2.31, 80 Plus, Standard, 2x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 120mm Blæser
    479,00 DKK


    Kabinet
    Cooler Master Centurion 590 Midi Tower
    Blæsere: 1x 120mm Front, 1x 120mm Bag, Blå LEDs, 2x USB, 1x FW, Audio,17
    498,00 DKK


    Harddisk
    Western Digital Caviar® GreenPower™ 1TB
    Sata 3 Gb/s, 64MB Cache
    DKK 525,00 DKK


    DVD-drev
    Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19
    SuperAllWrite, 24x8x16DVD+RW, SATA, Black
    DKK 175,00 DKK


    Totalpris er 7.020,00 DKK og jeg har planer om at samle selv :)
    Nu kommer så spørgsmålene:
    1) Er komponenterne kompatible? tænker især på bundkort, ram og processor!
    2) Er strømforsyningen tilstrækkelig?
    3) Er komponenterne "et godt køb" eller er der noget der skal skiftes ud? Jeg har især overvejet grafikkortet - er det godt nok eller er det fuldstændig overkill i forhold til resten af systemet?


    På forhånd tak for jeres tid og hjælp.


    Mvh. Mikkel

  • Okay, alt i alt ser det rigtig fornuftig ud, men der er et par ting jeg studser lidt over;


    Bundkort; I forhold til f.eks. dit grafikkort, så galter dit bundkort en smule. Det vil ikke være noget problem, men i opgraderings regi, ville jeg kraftigt råde dig til at opgradere det til f.eks.


    ASUS Crosshair III Formula, Socket-AM3
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=480475


    Jeg ved godt det er 600 kr. dyrere, og jeg ved ikke hvordan det passer ind i dit budget, men jeg vil mene at pengene vil være givet godt ud.



    Kabinet; Et super godt kabinet, men min personlige erfaring med midi-towers er ikke så god. Det er dog positivt at du har valgt et ATI kort, frem for et NVIDIA, som har en tendens til at være lidt store og klodsede. Det kommer nok meget an på smag og behag, og så selvfølgelig prisen, da et midi-tower alt andet lige er billigere. Et alternativt big-tower kunne f.eks. være.


    Cooler Master HAF 932 Big Tower Sort
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=369755


    Strømforsyning; Både ja og nej. Ja den vil formentlig være nok, men det er til gengæld også lige på grænsen, og generelt er det altid bedre at have for meget strøm, end for lidt! Hvis du vælger at opgradere bundkortet skal du i hvert fald have en større, jeg foreslår.


    Cooler Master GX 750W PSU
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=593204


    Harddisk; Jeg foreslår altid selvbyggere at have en separat system harddisk aka. Windows harddisk. Her ville jeg forelå dig.


    Samsung SpinPoint F1 160GB 7200RPM
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=484997


    -------


    Som du nok bemærker har jeg udelukkende linket til Komplett.dk. Dette skyldes dels at det er den hjemmeside du selv er bekendt med, men dels også for at gøre det så let tilgængeligt som muligt!


    Jeg håber du kunne bruge det til noget. ;)


    Have fun and play nice!


    /Gehenna

    Selvbyg PC: 4 GB DDR2 1060, Geforce GTX285, AMD Phenom 2,4 x3, Samsung Spinpoint F1 1 TB.

  • Skal han endelig over i Samsiúngs harddiske, så gør du ham en bjørnetjeneste ved ikke at sige, at han skal have F3 udgaven af den. Den er hurtiger end F1, køligere og ikke mindst mere lydløs.


    Har lige brændt en F1 af idag og skiftet den ud med F3(på lager) og nu siger "dyret" ikke en flyvende fis.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Mange tak for kommentarerne - vil jeg klart tage med i overvejelserne.


    Har dog et par spørgsmål til det du skriver, Gehenna.


    Mht. bundkortet har det du linker til ikke USB3.0, hvilket var en af årsagerne til at jeg valgte ASUS M4A785TD-V EVO/U3S6, Socket-AM. Umiddelbart tror jeg at jeg vil beholde det bundkort såfremt det kan understøtte X6'eren og rammene? 600 kr. er jo også penge at spare :)


    Mht. kabinet har jeg været rundt om et par big tower-kabinetter (Lian Li Armorsuit, Antec Twelve Hundred samt corsair Obsidian), men valget er altså faldet på Centurion 590 primært pga. designet :)


    Mht. strømforsyning - er nu ændret til dit forslaget, mange tak for hjælpen!


    Mht. harddisk: Jeg har sådan set overvejet en SSD harddisk, men den er blevet sparet væk. Jeg vil lige tillade mig at spørge lidt dumt mht. den her SpinPoint; Er den hurtigere end en "normal" harddisk? Den har jo samme RPM som de fleste harddiske samt en Serial ATA-300-forbindelse. Er der en grund til at det skal være denne type harddisk? Det kan muligvis være at en af mine harddiske (200 GB) i min nuværende computer kan fungerer som systemdisk, mener at RPM ligeledes er på 7200. Endnu en gang mange tak for hjælpen.


    Lad endelig kommentarerne fortsætte med at komme.


    Mvh. Mikkel

  • Syntes de Value ram du har fundet er lidt dyrer til 850 kr ... Her er fx nogle Mushkin PC3-1600 Cl7 som ikke koster mere.


    http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=348212


    Derudover syntes jeg du skulle holde øje med Komplett.dk demo produkter ... Har selv lige købt et bundkort derinde hvor der blev sparet 400 kr, og både idag og igår har de haft XFX 5870 1GB til kun 2250 kr.

    |^|Dell Inspiron 6400
    |^|Intel Core Duo T2500 ( 2 Ghz )
    |^|2 * 1 GB DDR2 533 Mhz - 4,4,4,12
    |^|15.4" WSXGA UltraSharp (1680x1050) TrueLife™ - widescreen
    |^|ATI Mobility X1400 256mb - 80 GB 5400 rpm

    Rettet en gang, sidst af Henrik- ().

  • Jeg har for nogle dage siden bestilt denne harddisk til OS og de mest brugte programmer. Det er det bedste fra begge verdener, du får en hastighed næsten som SSD kun 5 sec langsommere uden at miste lagerplads.


    http://www.edbpriser.dk/Produc…s.aspx?sp=all&pid=4180920


    Jeg ved godt den er noget dyrere, ca. dobbelt op men du får så meget hurtigere disk for den mérinvestering. eneste downside er at Compumail ikke har den på lager før 21 i denne måned, jeg har lige fået en mail for et øjeblik siden om det hvor de skriver at det er deres leverandør som ikke har den før.
    Den glæder jeg mig til at teste ;).


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Ja, du har selvfølgelig ret i at det skal være F3, jeg var i gang med noget andet på skærm nummer 2 da jeg skrev det.. :roller:


    ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3
    http://www.komplett.dk/k/ki.as…view=detailed#ProductTabs


    Gamer bundkort delux, med USB 3.0, hvis du absolut vil have det! :D Jeg er selv i gang med at bygge et nyt rack, og har ikke nogen planer om at gå efter USB 3.0, men snarere tage det som en bonus hvis det medfølger. Nu skal det også siges at jeg ikke har nogen planer om at have en ekstern sat til det rack.


    Hvis du skal have en rigtig hurtig boot disk skal du selvfølgelig op og have en SSD, men ellers er den Ebo foreslår også helt igennem iorden. Alternativt er der en klassisk boot disk som;


    WD VelociRaptor 150GB
    http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=378747


    Men jeg ville helt klart foreslå dig at vælge Ebo's løsning hvis du beslutter dig for at have en 'hurtig' boot disk.


    Men for at besvare dit spørgsmål, så nej, SpinPoint er ikke en specielt hurtig disk, men det vil altid være en fordel at have en separat boot disk, om det er en 'almindelig' 7200 RPM, eller noget hurtigere. Grunden til at jeg lige slyngede SpinPoint ud, er at jeg selv har rigtig gode erfaringer med den harddisk.


    Kabinettet er også fint, især hvis du ikke har de vilde kølings og opgraderings planer :)


    Glad for at jeg kunne hjælpe!


    /Gehenna

    Selvbyg PC: 4 GB DDR2 1060, Geforce GTX285, AMD Phenom 2,4 x3, Samsung Spinpoint F1 1 TB.

  • Jeg har for nyligt hjulpet en kammerat med ny computer, han fik et bundkort baseret på 880G (godt nok fra asrock, men han er i hvert fald glad for det) chipsættet, i kombination med SB850 sydbroen, får man blandt andet SATA3.


    Dette kort ser ud til at være afløseren: ASUS M4A88TD-V EVO/USB3


    I øvrigt bemærk at på begge kort er der kun to porte der er med USB 3.0, da der ikke er nogen chipsæts der kommer med USB 3.0 indbygget, de benytter en seperat chip.


    Jeg syntes i øvrigt ikke personligt at der er nogen grund til at købe et vildere bundkort, når man tager hans budget i betragtning(han går efter value for pengene).

    Husk at tænke dig om inden du poster, underbyg gerne svar med argumenter baseret på fakta og husk kilder.

    Rettet 2 gange, sidst af RTM ().

  • hvis det kun er til gaming kan du fint klare dig med en 965 eller 955, ja faktisk helt ned til 720.


    og bundkortet er ganske fint, jeg har selv et Crosshair IV og der er mange ting som man ikke bruger som man betaler for


  • Formoder det er en joke!!
    Mht. harddisk har jeg, som ebo, bestilt en Seagate Momentus XT og har store forventninger til den. Den skal i øvrigt i min iMac.


  • Prisen på grisen gør den til en nono, samtidig med bliver den "blæst" væk af den nye fra seagate, prisen er nogenlunde det samme samt 350GB mere plads.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hej igen igen


    Okay, jeg vil lige tænke lidt over om budgettet vil tillade en system-disk - om ikke andet mange tak for jeres input.



    Jeg har lige et sidste spørgsmål som jeg håber i kan være mig behjælpelige med :)


    Jeg har fundet nedenstående ram som er hurtigere end dem jeg oprindelig havde fundet til (næsten) samme pris:


    Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9
    Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5 and i7, 1.65V, Intel XMP
    LINK: http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=491282


    Der står jo ganske vist "for Core i5 and i7" - mit spørgsmål er så om de vil virke med det bundkort jeg har valgt???


    Håber i kan hjælpe mig da det ville være pææænt surt at få købt nogle ram som ikke passer 8o


    Endnu en gang tak for svarene


    Mvh. Mikkel


  • Dem kan du roligt købe og sætte i maskinen, de skal nok virke efter hensigten, måske skal du lige gennem en bios opdatering for at få fuld udbytte af dem, men det er osse det hele.


    Det med at de er til I5 og I7 platforme er lidt af et reklame stunt og alligevel ikke, da de understøtter Intel's XMP profiler hvilket giver dig oplysninger om hvor hurtigt dine ram kan køre under forskellige profiler ved OC( så vidt som jeg har forstået).


    De skal nok virke helt efter hensigten på dit bundkort.


    Ang. systemdisk, så er det jo ikke livsnødvendigt at sætte en sådan fætter i dyret fra en start, køb du den som du syntes opfylder dine krav her og nu. Vent en måned og læg penge fra til den disk som du drømmer om, alt hvad det kræver er jo bare en om installering.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Nej faktisk ikke. Fordelen ved at have en større strømforsyning når du opgradere dit bundkort til et som Crosshair, som har så uendeligt mange fede features og et godt OC' potentiale, er, at strømforsyninger, jo mindre der er tale om de rigtig dyre, oplever 'svingninger'. Det kan man enten betale sig fra ved at netop købe en dyr strømforsyning, jeg har personligt lige købt en fra Cougar, men man kan faktisk også afhælpe store udsving vil at have det, min elektroingeniør roomie kalder 'ektra saft', altså overskydende strøm om man vil. Dernæst så er hele min ide ved at han skulle opgradere til det bundkort, at han så ville få et meget større opgraderings potentiale fremover.
    Opgraderinger som formodentlig vil tappe mere strøm, hvilket han så ikke ville skulle tænke nærmere over.


    Anyways, jeg kan selvfølgelig kun tale ud fra hvordan jeg selv har bygget computere i lang tid, og hvordan min roomie, som jeg stoler på, siger at man bør gøre.


    Jeg kan jo se du er ultra tweaker, så jeg vil bestemt ikke have noget imod at du jorde mig, så længe jeg lærer noget af det. ;)


    /Gehenna

    Selvbyg PC: 4 GB DDR2 1060, Geforce GTX285, AMD Phenom 2,4 x3, Samsung Spinpoint F1 1 TB.

  • Sagde også jeg ville foreslå den du sagde.


    Jeg er træt, har læst til eksamen de sidste uger så har ikke sovet nok


    :crazyeyes:



    /Gehenna

    Selvbyg PC: 4 GB DDR2 1060, Geforce GTX285, AMD Phenom 2,4 x3, Samsung Spinpoint F1 1 TB.

  • Hej igen igen


    Så er computeren bestilt og jeg glæder mig til at modtage delene. Så kommer næste udfordring; at skulle samle den - skal nok blive en spændende oplevelse :)


    Jeg lukker hermed tråden og takker mange gange for jeres svar, input og diskussioner :clap:
    (kan jo være der kommer en ny tråd hvis der - mod forventning - bliver problemer med at samle computeren).


    Endnu en gang tak.


    Mvh. Mikkel