Bundkort stadig tændt

  • Hey


    Har det problem at jeg har en usb strømspareskinne sat til min stationær computer.
    Men når jeg har slukket computeren så er skærmen, højtalerne osv stadig tændte!


    Så problemer er jo så at bundkortet stadig smider strøm ud i usbportene når den er slukket.
    Når knappen er tændt på PSU'en.


    Der er tale om et: Gigabyte GA-G31M-S2C med Intel g31 chipset.
    Er der noget som skal pilles ved under bios eller skal jeg opdatere bios?


    CubeX :P

  • Har fundet noget her i manualen:


    Q: Why is the light of my keyboard/optical mouse still on after the computer shuts down?
    A: Some motherboard provides a small amount of standby power after the computer shuts down and
    that's why the light is still on.


    Så det ser ikke ud til at det kan laves om... øv!

  • Ja nogle bundkort har stadig power i usb-portene, hvilket egentlig kan være godt nogle gange, men som du kan se ikke altid..


    Kan du ikke alternativt bruge en strømspareskinne der virker ved at tjekke for strøm i hovedstikket? Den smule strøm der kører igennem burde ikke få den til at tænde.. De hedder nogle gange tv-strømspareskinne

  • På 4-eren er der wake on ring og PME event wake up. Hvis du ikke bruger Wake on Lan så bare slå disse fra.


    Så lige: ACPI suspend type er sat til S3, så vidst jeg husker lukker den i givet fald ikke helt ned, er der ikke nogen der kan bidrage her? Skal den ikke være på s1 for at lukke helt ned?


    /ask

  • Nej det er omnvendt. S1 slukker "næsten" helt ned, men maskinen kører stadigvæk på et minimalt niveau - en form for halv standby.


    S3, gemmer RAM på harddisken, og slukker derefter maskinen helt. Næste gang maskinen tændes, hentes RAM'en så tilbage og systemet gendannes som det så ud tidligere. Såvidt jeg husker da. :)


    Men som Ask siger, prøv at slukke alt der involverer Wake on X, og evt. USB in BIOS, bare for at se om det duer.

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Jeg bruger den her hver gang den virker. :))

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate