hjælp med oc mit grafikkort

  • hej hej alle på tweak,jeg vil gerne oc mit grafikkort da jeg syns det hakker lidt en gang imellem her co min cpu og det hjalp ikke det helt store,jeg har et Club 3D Radeon HD 4890 (1 GB) er det ikke noget med at man kan få hjælp af et program til det eller er det ens bioser det handler mo??



    bundkort ASUS P5Q3
    Ram (8gb) OCZ3P1333LV4GK
    strøm Chill CP-1000M
    cpu e8500
    køler asus 90-PN5A1CM-00000-
    grafikkort CGAX-48924D
    harddiske (2) WD 500gb red 0D

  • Brug catalyst controlcenter, vælg ATI overdrive og autojuster, så ordner det hele sig selv.


    Du kan læse lidt mere op det og bruge MSI afterburner til det osse, bare husk at test stabilitet med furmark.


    http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm


    http://www.ozone3d.net/benchmarks/fur/


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • CCC, som indeholder Overdrive starter selv med Windows, medmindre du fjerner det fra opstartslisten. MSI's Afterburner ligeså (dog kun indstillingerne - ikke selve programmet så vidt jeg kan huske)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • tag og hent MSNI AFTERBURNER programmet det bruger jeg selv og der følger også et stress test program med du skal dog selv indstille her men altså læs lidt om det og så kom iogang.


    du kan søge på google hva andre har fået ud af det kort med stock køler men husk at holde øje med dine temps.

    GIGABYTE MA790FXT-UDP5 - Corsair DDR3 4 GB - 920 GB HDD - 8800GTS (640 mb ram) - AMD Phenom II X2 550 Black edition- Corsair VX 550W PSU - Thermaltake Kandalf kabinet

  • hvad er højeste ens temperatur må ligge på??og kan ikke komme held i gang med msi Afterburner da jeg ikke helt ved hvad jeg skal juster på User Manual er læst, men vor begyner jeg??

  • Hvad ligger temperaturen på som standard? Prøv evt. at hente Furmark og lad den køre et par minutter. Den viser dig temp. i realtid imens. De fleste nyere kort kan klare en del. Mit gamle 4850 kørte 70c på Idle, og næsten 100 på Fuld Load - hjalp dog at smide en Arctic Cooling køler på (også på larmen)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af hejko
    denne der Furmark stresstester den mit kort,og hvordan sætter jeg kortet til max ydelse eller lov??


    Det er et program til stress-test. Konfigurationen skulle gerne være selvforklarende :-)

  • Mere eller mindre, ja. Det var bare for at finde din standard temperatur, så du har et benchmark for hvor varm dit kort bliver efter du har overclocket det. (Du kan evt. også bruge den som benchmarker og notere dig tallene øverst til venstre, men 3D Mark er mere all round og tester flere tegnemetoder)

    Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af hejko
    men hvad skal jeg kigge efter her http://tinypic.com/r/91gsgn/5 er det kun temperaturen jeg kan bruge til noget??


    ja, du skal kun bruge temperaturen og holde øje med billedet, da det siger lidt sigselv, når et GFX kommer under stress vil det osse nå op på en ganske høj temperatur.


    du hæver din frekvens på både GPU og ram, så stresstester du og ser efter fejl i billedet samtidig med du holder øjne med din temperatur. Så giver du den et lille nøk mere og forfra lige indtil der kommer fejl i billedet eller temperaturen når alarmerende højder, så sænker du den til sidste sted hvor den var stabil og tester igen.


    Inden du overhovedet spørger hvor meget du skal hæve den, så kan vi ikke fortælle dig det, da hver GPU er unik og mange faktorer spiller ind på hvor højt du kan skrue den op, det vil sige, at det er der hvor du selv skal gøre alt arbejdet, ingen kan fortælle dig hvor højt den kan komme op.


    Ja, der er flere ting som kan gå rivende galt, men det er den chance som du tager ved det, og kan i værste fald koste dig et nyt GFX.
    Memorycontrolleren kan stå af, ramklodser kan brænde af, skader på selve GPU, så gå forsigtig til værks og det er ikke noget du kan få ombyttet/lavet under garanti.
    Derfor er ATI's overdrive osse lavet sådan, at den ikke belaster dit kort mere end den kan tåle og ikke helt op til max, bruger du afterburner til det, så har du ingen begrænsninger og kan komme helt op på max for kortet, men så står du osse selv med den varme lort hvis det går galt.


    Kan du køre en furmark og holde den under de 100 grader er den stabil, da stress testen belaster dit GFX hårdere end noget spil er i stand til idag.


    Nu er det så osse begrænset hvor meget du får ud af at OC et 4890 uden den er vandkølet, da den bliver rygende varm. Jeg prøvede med mit 4890 som var kølet af en artic cooling twinturbo køler i november/december og fik den stabil i ca. 3 mdr, så nåede memorycontrolleren over de 105 grader, det kunne den sgu ikke holde til i længere tid og kortet stod af, men hvor der handles der spildes.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

    Rettet en gang, sidst af Ebo ().