3.8 på min gamle E6850.

  • Hey folkens.


    Nu har jeg opnået et 24/7 clock med min E6850 ved 3.8 gHz :clap:.
    Efter nogle timers stress smider den 64 grader af sig.


    Har hævet min FSB til 423 og kørt mine ram 1:1 og låst min pcie til 101.
    Min vcore er 1.5125 i BIOS.


    Er der et maks som cpuen kan klare af volt?
    Eller er det helt op til mine temps?


    Jeg går lidt efter at få noget mere ud af den, så 3.9 ville da være cool.


    Men hvor meget mere må den stige i temps før det bliver kritisk?



    Christian

  • Jeg har prøvet at finde lidt info om den og hvad jeg lige kunne finde på Intel's website.


    Temp op til 72 grader, volt imellem 0,85-1,5


    Der hvor jeg tror du vil rende ind i lidt problemer er med din køling hvis du vil forsøge at hive 300 ekstra Hz ud af den, når den viser 64 grader v/3.6Ghz.
    Du skal uden tvivl give den højere volt for at nærme dig max for den, og derved stiger din temperatur hurtigt især når du kommer op i de højere Hz, da din CPU er bygget i 65nm størrelse og derved vil udvikle en god del mere varme ved de højere volt.
    Du skal nok osse give din NB lidt mere juice samt finjustere dine ram hvis du vil op i de rigtig høje hastigheder. Du har masser af muligheder endnu at skrue på, men jeg tror varmen/kølingen bliver dit største problem.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.


  • Hvordan tester du stabilitet? ... udover spil

  • Du kan prøve med et af disse programmer. OCCT Prime95

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

  • Kommer de BSOD random, uanset hvilke spil som du spiller ?


    Grunden til at jeg spørger er at spiller du et meget CPU afhængig spil, og din CPU er clockket så meget ved høje volt, så kan den være så tæt på hvad max.grænsen er og det kan resultere i netop det dér.


    Uanset næsten hvilken syntetisk test du kører så kan du være ude for at der vil den være stabil, mens systemet går ned når først det skal arbejde IRL, fx i et spil.


    Du kan evt. prøve og sænke dit OC med 50/100Mhz og se om systemet stadigvæk giver de BSOD i samme spil igen, gør den ikke det så har dit OC været lige været en tak for højt til til brug i CPU intensive spil.


    Hvad siger cpu-z eller HWmonitor om dine volt?. Det kan være dit bundkort undervolter lidt til CPU og resulterer i et v-drop, som du så skal kompensere for selv i bios.


    Holder dine temps sig stadigvæk indenfor grænsen eller ryger den helt op så CPU selv lukker ned for at undgå skade ?.


    Husk lige at kigge efter om dine ram får de volt som de skal have jfr. specs.


    Der er bestemt noget at gå igang med at finde ud af for dig ;).


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • for meget volt kan også få den til at gå ned, cpuerne har altså et max, og det der gør oc så spændende er jo netop at det er individuelt, ikke bare fra model til model, men fra cpu til cpu.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.