Forskellige el spørgsmål

  • Hej. Vi er igang med et projekt i teknologi i skolen. Vi har om alternativ energi og er ved at bygge en cykel der kan oplade batterier evt.


    Vi vil koble en generator til baghjulet på en cykel, men vi har et par spørgsmål, som jeg håber vi kan få svar på herinde.


    1. En bil generator producerer vekselstrøm så vidt jeg ved, korrekt? Hvordan kan den så oplade et batteri? Diodebro?


    2. Hvis man vil oplade et 1,5v AA batteri (fx), hvor meget spænding og strøm skal så tilsættes?


    3. Er det muligt at lave en anordning, som slår en oplader fra, når batteriet er fuldt opladet? Vil det være for besværligt?


    4. Kan en bilgenerator reguleres osv nok til at lade små batterier (som AA og AAA) op?

    Vision S-Series S3768
    Intel Core i7-3610QM 4x2,30GHz (Turbo 3.30GHz)
    17.3” LED AntiGlare 1920x1080
    Kingston 8GB DDR3-1600

    Nvidia GeForce GTX660m 2GB GDDR5
    Samsung 830-Series 256GB
    WD Scorpio Blue 640GB


  • 1) En generator producerer (inducerer) vekselstrøm, korrekt. Du ensrette strømmen ved brug af dioder i en Graetz-kobling; se evt. wiki.


    2) HUSK kun at oplade genopladelige batterier. Jeg ville købe en sampak; så får du de korrekte batterier, og du kan aflæse den nødvendige spænding samt strømstyrke direkte på opladeren.


    3) Det går desværre ud over min gymnasiale el-lære ;). Men jeg kan da afsløre så meget, at det er IKKE er godt at overlade batterierne :P


    4) Hvad mener du med "reguleres"? Det er vel bare et spørgsmål, om du kan opnå den korrekte spændingsforskel; og det kan du jo bare gøre med en 12V->?V konverter; ? aflæser du blot på adapteren jævnfør (2).

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

    Rettet en gang, sidst af Dare_Devil ().


  • 3) det kan man godt ved at lave et kredsløb der tjekker spændingen fra batterierne, hvis den er høj nok, så kan den slukke for elforsyningen til resten af apparatet og evt. tænde igen efter batterierne er afladet en smule. voila, friske batterier hele tiden, selvom de sidder i opladeren.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Foxx


    3) det kan man godt ved at lave et kredsløb der tjekker spændingen fra batterierne, hvis den er høj nok, så kan den slukke for elforsyningen til resten af apparatet og evt. tænde igen efter batterierne er afladet en smule. voila, friske batterier hele tiden, selvom de sidder i opladeren.


    Jeg havde lidt selv gang i samme ide; men for at måle spændingen på batterierne, skal kredsløbet jo have adgang til polerne; og disse er jo samtidigt forbundet til generatoren for at lade batterierne op?


    Ved ikke om min formulering er lidt kryptisk? Eller kan du se, hvad jeg mener? :)

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Dare_Devil


    Jeg havde lidt selv gang i samme ide; men for at måle spændingen på batterierne, skal kredsløbet jo have adgang til polerne; og disse er jo samtidigt forbundet til generatoren for at lade batterierne op?


    Ved ikke om min formulering er lidt kryptisk? Eller kan du se, hvad jeg mener? :)


    man må da kunne få fat på noget relæ halløj, så den kan oplade og så tjekke spændingen med faste intervaller, lidt en udbygning af det jeg snakkede om

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Det kan ihvertfald lade sig gøre for man kan få batteriladere, der selv slår fra (tror faktisk de fleste moderne efterhånden selv gør det. Reelt hvordan man selv gør det skal jeg ikke kunne sige, men den metode der er nævnt lyder meget reel.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • I går over åen for at hente vand.
    En generator producerer veksel strøm. strømmen ensrettes og fyldes direkte på et bly batteri. og her kommer så det snedige. Generatoren har en magnetiserings strøm. med den strøm kan man styre hvor meget den må give ud. sætter man den til 13,80V passer det med at den aldrig vil kunne overoplade et blybatteri. Sætter man denne spænding til 14,35V så har man en boost spænding det er den højeste spænding man kan påtrykke et blybatteri i kortere tid for at oplade dette.
    et blybatteri er i øvrigt noget af det mest effektive kan kan finde til lagring af strøm på batteriform.


    Det fedeste "batteri" jeg kender til er i norge. her har man en vandkraft station der om natten bruger overskuds strøm til at fylde en sø med vand. når der så om dagen er brug for strøm lader man vandet returnere gennem turbinen for på den måde at drage nytte af den oplagerede overskuds energi fra natten.