kan det svarer sig at udskifte de 12GB 10666 ram, jeg har i,
med 6GB 1800/2133mhz ?..
og hvad er forskel og ydelse.?
kan det svare sig og har det indflydelse på max. clockhastigheden.
Ram-hastigheder
-
-
Jeg vil da mene at med de nye ram burde du kunne clocke din CPU højere op, da det kun kan være enten chipset eller CPU selv, som vil sætte grænsen for hvor højt du kan komme op, forudsat at din køling er i orden, det bliver i hvert fald ikke dine ram.
Derved vil du jo opnå højere ydelse generelt.
Du skriver ikke hvad du bruger din maskine til, men er du ikke ude i noget hardcore video redigering i hd kvalitet, så har du ikke en snebolds chance i helvede for at kunne udnytte 12GB ram overhovedet, du vil mindst have 4GB som aldrig vil blive brugt til noget som helst andet end de fylder op på bundkort.
Samtidig med skal du have ultimate udgaven af windows installeret uanset om du kører 64 bit udgaven for at få fuld adgang til ram understøttelse op til de 128GB som et 64 bit system max. kan bruge, da jeg mener at kunne huske at microsoft har lagt en "spærring" ind i home premium så den "kun" kan udnytte 12GB totalt hvilket vil sige incl. de ram som sidder på dit gfx.
6GB er rigeligt til langt det meste og det er da kun i extreme tilfælde at det kan komme på tale at sætte mere ram i, men du vil så osse kunne kompensere lidt for det ved at dine ram vil arbejde noget hurtigere og derved spare tid.
Mvh
Sam -
tusind tak for din tid Sam.!..
mener især hvor meget det kan betale sig, f.eks at kaste 1800mhz
eller 2000mhz G.Skill Trident i fremfor de små jeg kører med..?
altså om der er noget ydelse at hente i at kaste 6gb 2000mhz ram i-- ??
-redigerer hd film og har en hel reolfuld klassikkere og nyeste org. spil..2 skærme -
Oprindeligt indlæg af Ebo
for at få fuld adgang til ram understøttelse op til de 128GB som et 64 bit system max. kan bruge, da jeg mener at kunne huske at microsoft har lagt en "spærring" ind i home premium så den "kun" kan udnytte 12GB totalt hvilket vil sige incl. de ram som sidder på dit gfx.Det er faktisk 16GB så han skulle kunne klare sig uden at opgradere til Professional.
-
Oprindeligt indlæg af Birgersted
tusind tak for din tid Sam.!..
mener især hvor meget det kan betale sig, f.eks at kaste 1800mhz
eller 2000mhz G.Skill Trident i fremfor de små jeg kører med..?
altså om der er noget ydelse at hente i at kaste 6gb 2000mhz ram i-- ??
-redigerer hd film og har en hel reolfuld klassikkere og nyeste org. spil..2 skærmeAltså overclokker du ikke din CPU, så vil du ikke mærke nogen forskel da de højst sandsynligt vil køre ved pc12800 hastighed eller måske tvært imod når du redigerer video grundet den mindre mængde ram og derved vil få forlænget den tid som selve redigeringen vil tage.
Du skal have din CPU op og rende en del hurtigere både for at kunne udnytte de meget hurtigere ram, men osse for at kompensere for den mindre mængde totalt, når du redigerer video.
Så du står i lidt af et vadested hvor du skal overveje hvor meget du redigere, og hvad du ellers bruger din maskine til. Bruger du redigering meget, så ville jeg til en hver tid prioritere en stor mængde af ram fremfor mindre med højere hastighed, ikke mindst ud fra stabilitet når du redigere.De Trident ram har fået rigtig fine ord med på vejen rundt omkring i tests på nettet, men læser du lidt nærmere så vil du osse se at der hvor de rigtig kommer i spil og viser deres potentiale er når maskinerne bliver presset til det yderste ellers yder de ikke bedre end normale DDR III ram, i hvert fald ikke noget som du vil ligge mærke til IRL brug, men du vil kunne måle dig frem til en forskel.
Mvh
Sam -
efter lidt Googling fandt jeg lige lidt info omkring Win7 og ram...
Physical Memory Limits: Windows 7
The following table specifies the limits on physical memory for Windows 7.
Version Limit in 32-bit
Windows 7 Ultimate 4 GB
Windows 7 Enterprise 4 GB
Windows 7 Professional 4 GB
Windows 7 Home Premium 4 GB
Windows 7 Home Basic 4 GB
Windows 7 Starter 2 GB
---------------Version Limit in 64-bit Windows
Windows 7 Ultimate 192 GB
Windows 7 Enterprise 192 GB
Windows 7 Professional 192 GB
Windows 7 Home Premium 16 GB
Windows 7 Home Basic 8 GB
Windows 7 Starter 2 GB -
Ikke for at spille smart, men jeg har faktisk allerede linket til RAM begrænsningerne i mit forrige reply
-
Jamen det har du så inderligt ret i, jeg tror lige at jeg må tage mig en kop kaffe mere her til morgen, inden jeg leger hjælpsom.
så kan det være, at jeg også kan se, når folk har været så flinke, at linke til den samme side som jeg fandt...
Med venlig hilsen
Madmike
-
tusind tak Sam... hvis jeg slår mit Rampage-kort over på i7 4.0mhz,
så kører den fint en tid,men går så i blå skærm.. tænkte om rammene
ku følge med op-men er endnu ej så erfaren i OC endnu, så vil ej ofre
penge på 2000mhz ram hvis ej det har effect, især i spil på Full HD -
Oprindeligt indlæg af Birgersted
tusind tak Sam... hvis jeg slår mit Rampage-kort over på i7 4.0mhz,
så kører den fint en tid,men går så i blå skærm.. tænkte om rammene
ku følge med op-men er endnu ej så erfaren i OC endnu, så vil ej ofre
penge på 2000mhz ram hvis ej det har effect, især i spil på Full HDHvad sker der hvis du så lader din CPU køre ved de 4Ghz og justerer ram timmings manuelt i bios, så de passer indenfor specifikationerne på dem ?, som du finder på producentens website under datasheet.
Mvh
Sam