Strømforbrug NAS vs. ATOM

  • Hey Tweakers..


    Ja som overskriften siger, er der nogen der kan komme med nogle resultater/kommentarer ang strømforbrug på en NAS vs. ATOM MiniITX bundkort....?? Her snakker jeg primært om QNAP eller synoligy vs fx denne


    Det skal bruges hovedsaligt som fil/multimedie server...


    Jeg har en XP til hjemmebyggeren.


    Hvordan styrer de "sleep" af HDD - Synes på min XP-pc kan HDD'erne godt finde på at spinne op selvom der intet sker på maskinen..???



    Er der ellers fordele/ulemper ved at bygge selv..???


    Når jeg nu har jer, er der så nogen som eller kan anbefale nogle strømbesparende bundkort..??


    Grunden til jeg valgte den der er linket til er at det er en D510 med 4x sata + 1xATA (2x ekstra sata i forhold til mange andre) Men hvordan er GMA3150 chipsettet i forhold til fx. ION..???


    På forhånd tak..

    Intel Core i5 3570K - CM Hyper 212 Evo - MSI Z77 Mpower - 2x4GB Kingston HyperX T1 1600 Mhz -
    2x MSI NVidia GTX 660 Twin Frozr OC 2GB SLI - Corsair Force GT 120GB SSD SATA3


    HTPC:
    Intel Core i3 2100 - Intel DH67GD - 2x4GB Kingston HyperX Genesis 1600 Mhz - OCZ Vertex 2 60GB SSD SATA2

    Rettet en gang, sidst af Dylmer ().

  • Jeg har en qnap. og jeg vil da anbefale at bygge selv hvis du har styr på selv at hælde noget effektiv linux på maskinen.
    Jeg kan godt lide min qnap for dens enkelthed. og at det så samtidigt er en af de mere strøm bevidste på markedet gør ikke noget.
    Den har forøvrigt en atom i maven. dog kun en single core. forbruget svinger fra 29W til 43W, alt efter om den skal lave noget og hvor meget.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool
    Jeg har en qnap. og jeg vil da anbefale at bygge selv hvis du har styr på selv at hælde noget effektiv linux på maskinen.
    Jeg kan godt lide min qnap for dens enkelthed. og at det så samtidigt er en af de mere strøm bevidste på markedet gør ikke noget.
    Den har forøvrigt en atom i maven. dog kun en single core. forbruget svinger fra 29W til 43W, alt efter om den skal lave noget og hvor meget.


    Tak for svar..


    Har ikke rodet med linux, men har da planer om at rode lidt med noget Ubuntu nu her.. Dog havde jeg egentlig tænkt mig at lave det som en XP maskine, men det må jeg lige prøvet mig lidt frem med..


    Umiddelbart ser det jo ikke ud til at en hjemmebygger tager mere strøm end en NAS..

    Intel Core i5 3570K - CM Hyper 212 Evo - MSI Z77 Mpower - 2x4GB Kingston HyperX T1 1600 Mhz -
    2x MSI NVidia GTX 660 Twin Frozr OC 2GB SLI - Corsair Force GT 120GB SSD SATA3


    HTPC:
    Intel Core i3 2100 - Intel DH67GD - 2x4GB Kingston HyperX Genesis 1600 Mhz - OCZ Vertex 2 60GB SSD SATA2


  • Jeg er langt fra linux mand. og har ikke vild forstand på det. men Linux er blevet ringere og ringere efterhånden som det er blevet mere brugervenligt. Derfor ville jeg ikke betragte ubuntu som en effektiv linux.
    Red hat ville måske være et bud. dog med et sæt opdaterede drivere.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool


    Jeg er langt fra linux mand. og har ikke vild forstand på det. men Linux er blevet ringere og ringere efterhånden som det er blevet mere brugervenligt. Derfor ville jeg ikke betragte ubuntu som en effektiv linux.
    Red hat ville måske være et bud. dog med et sæt opdaterede drivere.


    Det var godtnok noget af en påstand :) Hvis ikke Ubuntu Server er stabilt nok (eller hvad du mener med "ringe" og "effektiv linux"), så kan du jo altid smide Debian 5.0 på.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Raptorrockwool
    Jeg er langt fra linux mand. og har ikke vild forstand på det. men Linux er blevet ringere og ringere efterhånden som det er blevet mere brugervenligt. Derfor ville jeg ikke betragte ubuntu som en effektiv linux.
    Red hat ville måske være et bud. dog med et sæt opdaterede drivere.


    nu er det jo heller ikke meningen man skal køre en desktop version på en NAS. Der findes rene server versioner til dette og der klarer Ubuntu Server sig rigtig godt. Bevares det er måske ikke så nemt som et grafisk bruger interface, men så lærer man jo heller ikke noget af det :)


    Desuden kan man få en del forskellige webinterfaces til linux som gør det meste for en.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2