Hjemme netværk, hvordan skal det opbygges?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Kayel84
    tjaa... tror det også har noget at gøre med at det kun er Cisco enheder + linksys man kan sætte op!
    ja, jeg har programmet... fik i sin tid da jeg startede på H2 en skive med Packet Tracer, som jeg kunne bruge når jeg skulle analysere et problem med subnets osv.


    men har lige opgraderet til en ny version, kan slet ikke finde ud af det!
    og færdiggjorde heller aldrig CCNA træningen :(


    men det vil sige, at du prøvede at sætte det op, men det virkede ikke?


    nej lykkedes ikke, hvilken version er det du prøver med?? de er i version 5.2.1 nu

    //TM


    The meaning of war is not to die for your country, the meaning of war is to let the bastard you are figting against die for his

  • kun 5.1 desværre...
    men er også nået frem til en anden konklusion!


    Jeg tror det bliver nødvendigt at få DD-WRT firmware på min ene router for at det skulle kunne lykkedes... og ellers skal jeg investere i 2 ens routere med mulighed for accesspoint og router i én!


    Og det bliver nok 2 stk. ASUS WL-520gC, da de begge har WDS (Wireless Distribution System)
    hvis ikke jeg finder nogle "n" routere til gode penge som har WDS

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP

  • flyzar:
    sad faktisk og tænkte på... hvorfor ikke bruge husets elnet til at føre netværket med en powerline converter?
    på den måde kan du få netværket ned i stuen uden at skulle bøvle for med wireless og access points... desuden burde der også være penge at spare.


    desuden... hvis du regner med tung trafik mellem dit hjemme LAN og internettet, så skift for guds skyld den netgear router ud med noget bedre.... deres buffere er ret små og routeren skal resettes ret tit især hvis der er nogen der spiller... en halv time tops hvis der også hostes dedicated spilserver.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Det var faktisk en rigtig god idé!
    men ville nu gerne have det nuværende udstyr til virke!
    Fandt dog dette sæt som jeg går ud fra godt kunne bruges til at transportere en smule data...
    det eneste er så at den kun kan overføre 200Mbps og er ikke sikker på at det er nok til det jeg skal bruge dem til :( f.eks. streame film direkte fra NAS!


    og desuden er jeg også i tvivl mht. homeplug systemer... kan de godt sidde i en forlænger og stadig fungere, eller skal de sidde direkte i væggen?

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Kayel84
    Det var faktisk en rigtig god idé!
    men ville nu gerne have det nuværende udstyr til virke!
    Fandt dog dette sæt som jeg går ud fra godt kunne bruges til at transportere en smule data...
    det eneste er så at den kun kan overføre 200Mbps og er ikke sikker på at det er nok til det jeg skal bruge dem til :( f.eks. streame film direkte fra NAS!


    og desuden er jeg også i tvivl mht. homeplug systemer... kan de godt sidde i en forlænger og stadig fungere, eller skal de sidde direkte i væggen?


    Hvor høj videokvalitet skal du streame?

    [ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]


    [ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

  • Jeg tænkte H.264 og lignende
    helst ikke mindre!

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Foxx
    flyzar:
    sad faktisk og tænkte på... hvorfor ikke bruge husets elnet til at føre netværket med en powerline converter?
    på den måde kan du få netværket ned i stuen uden at skulle bøvle for med wireless og access points... desuden burde der også være penge at spare.


    desuden... hvis du regner med tung trafik mellem dit hjemme LAN og internettet, så skift for guds skyld den netgear router ud med noget bedre.... deres buffere er ret små og routeren skal resettes ret tit især hvis der er nogen der spiller... en halv time tops hvis der også hostes dedicated spilserver.


    Foxx: Jeg ville såmænd også gerne, i sin tid, have brugt min Linksys router men den kan ikke modtage signalet fra væggen.(forkert stik) Findes der mon en converter?


    Jeg har selv overvejet at bruge el-nettet, men har ingen anelse om hvor godt det virker. Har du erfaringer på det område? Som Kayel også spørger om, kan man så benytte stikdåser til at føre netværket via el-nettet, eller skal det direkte i væggen?


    Derudover hev jeg min 2. router ned fra loftet igår, og på trods af at jeg har fulgt utallige guides til hvordan man skal sætte det op, har jeg ikke haft success. Det er jo lige til at blive arrig over X(


    FlyZar


  • det forkerte stik i væggen er højst sandsynligt et RJ11/nyere telefon stik, og ikke RJ45/ethernet stik. Da stikket højst sandsynligt er til en telefon, kan du ikke bruge det til dit netværk. (jeg har vel ret, stikket ser ud til at passe til ethernet, men er for smalt?)


    Har ikke selv haft chance for at rode med powerline converters og ethernet gennem elnettet, men det jeg har set hos venner og familie har virket fint, og ja, jeg mener man kan bruge stikdåser, men tvivler lidt på dem med surge protectors, men hvis du bare bruger de almindelige man får fra brugsen for en lille 50'er, så burde der ikke være noget problem.


    Når man skal sætte en ekstra router på et netværk der allerede har en router, så slukker man for DHCP funktionen (det er ikke nødvendigt at have to routere til at konfigurere netværket, og det giver konflikter). Desuden fungerer internet porten også som uplink port på de fleste, så du skal sætte routeren til således:


    router 1 port 1,2,3 eller 4 ==> router 2's internet/uplink port


    Desuden kan router 2 sætte sig selv op via DHCP fra router 1 og få en IP den vej igennem (og derved føre router 1's DHCP funktioner videre til computerne) Router2's IP adresse kan du se igennem router 1's statusmenu og så konfigurere derigennem.

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • men spørgsmålet er så, hvordan man fra Router 2 laver en Wireless Bridge til f.eks, stuen så man kan forbinde en mediecenter og eller TV med RJ-45 stik fra den trådløse router!


    Meget har jeg prøvet, men det kunne vel sagtens erstattes med en Powerline Converter, for at forbinde Routeren i stuen til nettet og derfra kun bruge den som Switch og Accesspoint... burde vel være muligt?

    Intel i7 860 @ 2,8Ghz
    Gigabyte P55A-UD3
    Kingston 2x2Gb PC3-10600 CL9 (skiftes snart ud)
    2x1Tb Samsung F1 Spinpoint 7200RPM - 32Mb Cache
    Powercolor Radeon HD 5870 1Gb GDDR5 (875/1225)
    Samsung SyncMaster 2233BW 1680x1050
    Zalman ZM600-HP

  • Hey Foxx,


    først og fremmest tak fordi du gider tage dig tid og hjælpe.


    Jeg prøvede at sætte min bærbare til router 2 for at kunne konfigurere i denne. Her prøvede jeg ganske rigtigt at deaktivere DHCP, men samtidig også definere en statisk IP. Her tror jeg muligvis at jeg har fucket op i noget.


    Men du siger at man bare kan deaktivere DHCP på router 2, sætte den til Router 1 med et krydskabel, og så burde den have "fanget" en IP adresse. Hvorefter jeg ville kunne smide den i den bærbare igen, som så burde kunne komme på nettet da den bare virker som accesspoint?


    Men hvor får min bærbare så en IP adresse fra? Router 1 eller accesspoint?


    Jeg er virkelig ikke særlig ferm til det her, så ret mig gerne hvis det virker som om jeg har misforstået et eller andet.


    FlyZar

  • BTW. det forkerte stik/kabel, er sådan en lille metal connector med en lille kobbertråd i midten og gevind. Denne bliver så skruet fast i dåsen på væggen og tilsvarende i router. Er denne så egentlig ikke et modem med indbygget router?


    FlyZar - blank :crazyeyes: