Hjælp til lagerdisk + server

  • Hey hey..


    Skal bruge ny/nye lagerdisk(e)...


    Har kigget på denne her: http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=707921


    Men synes at have hørt noget om at "de billige" WD ikke kan køre RAID.. Er der nogen som kan be- eller afkræfte dette...??


    Overvejer nemlig at lave backup i form af RAID (mener det er RAID 1???)


    Den skal bruge i en server (lidt ala NAS) som skal streame til ekstern afspiller.. Det er vel ikke nødvendig med en dicideret serverdisk hvis man søger for at slukke for diske ved inaktivitet...???


    Andre forslag modtages gerne....


    Lige et tillægspørgsmål....: Skal til at bygge min server op nu her og den kommer i bund og grund til at fungere lidt ligesom en NAS.. Regner med et mini-ITX ATOM bundkort og evt en PCI SATAcontroller.. Men det er noget med at en NAS kan gå i dvale/standby for at spare strøm og så starte op igen når der "spørges" efter den...??


    Dette kan man vist også med en alm. pc via WOL og en form for pakke til at vække computeren med.. Men mit spørsmål er om det er den eneste løsning på dette..?? Hvad hvis fx man har en medieafspiller som fx PCH-200 eller Twix, kan man så "vække" computeren til live igen...???

    Intel Core i5 3570K - CM Hyper 212 Evo - MSI Z77 Mpower - 2x4GB Kingston HyperX T1 1600 Mhz -
    2x MSI NVidia GTX 660 Twin Frozr OC 2GB SLI - Corsair Force GT 120GB SSD SATA3


    HTPC:
    Intel Core i3 2100 - Intel DH67GD - 2x4GB Kingston HyperX Genesis 1600 Mhz - OCZ Vertex 2 60GB SSD SATA2

    Rettet en gang, sidst af Dylmer ().

  • Efter hvad jeg kunne finde i WD's knowledgebase ang raid og desktop HD, så bliver det ikke anbefalet


    Men skal ikke kunne sige om ikke de diske virker godt nok alligevel i raid.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Hmm... Nogen der ved det...??

    Intel Core i5 3570K - CM Hyper 212 Evo - MSI Z77 Mpower - 2x4GB Kingston HyperX T1 1600 Mhz -
    2x MSI NVidia GTX 660 Twin Frozr OC 2GB SLI - Corsair Force GT 120GB SSD SATA3


    HTPC:
    Intel Core i3 2100 - Intel DH67GD - 2x4GB Kingston HyperX Genesis 1600 Mhz - OCZ Vertex 2 60GB SSD SATA2

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Dylmer
    Hmm... Nogen der ved det...??


    Disken du linker til er en desktop disk - bygget til at køre max 8 timer dagligt.
    Den disk du linker til kan dog sagtens køre RAID, men da en "RAID" disk typisk er en disk der er bygget til at kunne køre 24/7, skal du tænke over om din server skal køre lidt hver dag, ell 24/7.


    Jeg har selv en server stående, og har haft det i 7 år. Af flere bitre erfaringer, kører jeg KUN med diske der er lavet til 24/7. Disske diske er væsenligt dyrere, men tænk over at miste xxx GB data fordi du ville spare 3-400,-


    Jeg bruger selv WD og Seagate diske, da jeg har god erfaring hermed.


    Hvis det er i størrelse fra 1.5Tb og op, er her link til de 2 typer WD diske jeg vil anbefale:


    SATA RE4 Enterprise 1.5Tb + 2Tb
    SATA RE4 Enterprise 2Tb Powersave (Greenline)


    Tænk osse godt over hvilken RAID type du skal vælge, og om en extern RAID controller kan betale sig.



    Jan

  • så spørger jeg måske dumt, men mine Samsung F1 er da ikke bygget som serverdiske, og de spiller da fint stadig ;) det er jo lidt om man er uheldig eller ej. så stor forskel er der godt nok ikke, og når man ser i lyset af, at han alligevel vil kører raid 1, vil han aldrig mærke forskel.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Dylmer


    Overvejer nemlig at lave backup i form af RAID (mener det er RAID 1???)


    nu skal du ikke blive fræk :) jeg ved ikke hvor meget jeg skal understrege det, men RAID er IKKE BACKUP (store bogstaver understreger ekstra meget) :razz:


    Hvis f.eks. en virus slipper løs på dit system og korrupter alle data, så er du fucked ... på begge diske :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af KasperB


    nu skal du ikke blive fræk :) jeg ved ikke hvor meget jeg skal understrege det, men RAID er IKKE BACKUP (store bogstaver understreger ekstra meget) :razz:


    Hvis f.eks. en virus slipper løs på dit system og korrupter alle data, så er du fucked ... på begge diske :)


    Det er da backup :D backup defineres, som at tage en kopi og intet andet. et raid 1 som du nok ved er en LIVE sikkerhedskopi

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Helmer
    så spørger jeg måske dumt, men mine Samsung F1 er da ikke bygget som serverdiske, og de spiller da fint stadig ;) det er jo lidt om man er uheldig eller ej. så stor forskel er der godt nok ikke, og når man ser i lyset af, at han alligevel vil kører raid 1, vil han aldrig mærke forskel.


    Helmer: Det der osse er værd at bemærke, er at der typisk gives noget længere garanti på "server" diske, end almindelige desktop diske. Jeg har mindst 5 års garanti på alle mine diske, og de bliver skiftet efter 3-4 år alligevel...... Du ser ikke mange desktop diske med mere end 2 års garanti !

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jst


    Helmer: Det der osse er værd at bemærke, er at der typisk gives noget længere garanti på "server" diske, end almindelige desktop diske. Jeg har mindst 5 års garanti på alle mine diske, og de bliver skiftet efter 3-4 år alligevel...... Du ser ikke mange desktop diske med mere end 2 års garanti !


    var lige for hurtig :) rigtig mange producenter giver garanti på harddiske i 5 år, så det behøves ikke være serverdiske..


    wd:
    http://support.wdc.com/warrant….asp?custtype=end&lang=en
    det er kun caviar green og blue. de har så til gengæld 3 år :) hvilket også er meget


    seagate:
    http://www.seagate.com/ww/v/in…0VgnVCM100000dd04090aRCRD
    seagate ligger desuden også med 3 og 5 år på standard disks.


    samsung: 5 år på f diskene... som alle køber..

  • @Helmer:


    Eneste jeg SELV ha at checke med er mine 2 160Gb Seagate 7200.9 diske, og her siger Seagates RMA check at de er "Out of Warranty".
    De er købt for 3 år siden............


    Min "gamle" Samsung 750Gb blev osse nægtet ombyttet af Samsung. Det var dog måske noget med de mente jeg skulle henvende mig hvor den var købt, hvilket var det gamle shg, som sendte mig til Samsung :S

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jst
    @Helmer:


    Eneste jeg SELV ha at checke med er mine 2 160Gb Seagate 7200.9 diske, og her siger Seagates RMA check at de er "Out of Warranty".
    De er købt for 3 år siden............


    Min "gamle" Samsung 750Gb blev osse nægtet ombyttet af Samsung. Det var dog måske noget med de mente jeg skulle henvende mig hvor den var købt, hvilket var det gamle shg, som sendte mig til Samsung :S


    dine 7200.9 står også kun med 3 års garanti. Samsung F1 750Gb er der 5 års garanti på :)

  • Skulle jeg have server diske ville jeg nok overveje hvad det er serveren skal bruges til, er det "bare" film, musik og den slags som kan skaffes igen, ville jeg godt kunne finde på at kører med samsung F diske så fremt jeg kørte raid 1,5,6 eller noget endnu mere sikkert, da man jo skal være ekstrem uheldig hvis mere end 1 disk dør lige på samme tid.. :S


    Du skal være opmærksom på at sådan noget som Adaptec 2 og 5 (ved ikk med 3'er serien) serien har "problemer" med 2 tb greenline modellerne fra WD, de skal sættes til at at kører Sata 1 for at fungere, men det gør inden reel forskel da disken alligevel ikke smider så meget data ud at det udnytter sata 1 fuldt ud.. =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af PsyCho
    Skulle jeg have server diske ville jeg nok overveje hvad det er serveren skal bruges til, er det "bare" film, musik og den slags som kan skaffes igen, ville jeg godt kunne finde på at kører med samsung F diske så fremt jeg kørte raid 1,5,6 eller noget endnu mere sikkert, da man jo skal være ekstrem uheldig hvis mere end 1 disk dør lige på samme tid.. :S


    Du skal være opmærksom på at sådan noget som Adaptec 2 og 5 (ved ikk med 3'er serien) serien har "problemer" med 2 tb greenline modellerne fra WD, de skal sættes til at at kører Sata 1 for at fungere, men det gør inden reel forskel da disken alligevel ikke smider så meget data ud at det udnytter sata 1 fuldt ud.. =)


    det samme har Promise :)
    trådejer fik du forresten løst dine problemer ?

  • Så kom der da lige lidt svar hva.. :D Tak for det.. :clap:


    Overvejer det lige ang. HDD.. De WD "RE4" er godt nok også en dyr fornøjelse...


    Min plan med disken(e) er at de skal bruges til streaming af film og musik samt opbevaring af billeder osv.


    Diskene skal selvfølgelig selv slukke hvis de ikke bliver brugt i xx min og da jeg jo ikke hører musik eller ser film 24/7 så vil diskene jo ikke køre hele tiden..


    RAID 1 overvejes stadig og er kun som sikring mod en "træt" disk.. :ohmy: Det skal lige siges at jeg er total noob indenfor RAID..
    Har også overvejet muligheden med at bruge min gamle 500GB til manuel backup af det vigtigste eller evt. med backup program...


    Hvad ville i gøre..???


    Ingen der kan svare på mit lille tillægsspørgsmål ang. WOL..???

    Intel Core i5 3570K - CM Hyper 212 Evo - MSI Z77 Mpower - 2x4GB Kingston HyperX T1 1600 Mhz -
    2x MSI NVidia GTX 660 Twin Frozr OC 2GB SLI - Corsair Force GT 120GB SSD SATA3


    HTPC:
    Intel Core i3 2100 - Intel DH67GD - 2x4GB Kingston HyperX Genesis 1600 Mhz - OCZ Vertex 2 60GB SSD SATA2

    Rettet en gang, sidst af Dylmer ().


  • raid og er glad for det :) kører selv et raid 5, som bliver et raid 6, så snart der kommer en harddisk tilbage fra rep :)


    fuck wol :) min kører konstant. har aldrig brugt det og kender egentligt ikke rigtig til det.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Dylmer
    Ingen der kan svare på mit lille tillægsspørgsmål ang. WOL..???


    hvis du bare vil kører WOL over dit lan er det let nok, dit Intel bundkort understøtter det så det er såment bare at så det til i bios og hente et at de mange programmer ned som kan sende magic packets..
    Hvis du vil kunne tænde den over nettet skal du sørge for at din router understøtter at kunne broadcaste på ip xx.xx.xx.255 kan fortælle at sådan noget som netgear ikke er i stand til det, som en form for sikkerhed.
    Men skal du lege med det over internettet skal du så ment bare forwarde port 9 til ip xx.xx.xx.255 og så bare bede den side som du bruger om at sende magic packet.


    er vist også noget at hvis man har en router der har VPN inde i sig så kan man connecte til den og få den til at sende magic packets, men ikk noget jeg selv har leget med.. =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Helmer


    Det er da backup :D backup defineres, som at tage en kopi og intet andet. et raid 1 som du nok ved er en LIVE sikkerhedskopi


    vrøl - RAID er ikke backup. En backup kan hjælpe dig hvis


    - Systemer crasher
    - Data korrupter
    - Brugere sletning (en upser :))


    Det kan RAID ikke, den live replikering vil indenfor mikrosekunder ødelægge lige så meget på dine spejlede diske som på disken hvor det oprindeligt skete.


    Punktum :boxing:

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af PsyCho


    hvis du bare vil kører WOL over dit lan er det let nok, dit Intel bundkort understøtter det så det er såment bare at så det til i bios og hente et at de mange programmer ned som kan sende magic packets..
    Hvis du vil kunne tænde den over nettet skal du sørge for at din router understøtter at kunne broadcaste på ip xx.xx.xx.255 kan fortælle at sådan noget som netgear ikke er i stand til det, som en form for sikkerhed.
    Men skal du lege med det over internettet skal du så ment bare forwarde port 9 til ip xx.xx.xx.255 og så bare bede den side som du bruger om at sende magic packet.


    er vist også noget at hvis man har en router der har VPN inde i sig så kan man connecte til den og få den til at sende magic packets, men ikk noget jeg selv har leget med.. =)


    Hmm... Lyder som noget der skal rodes lidt med...

    Intel Core i5 3570K - CM Hyper 212 Evo - MSI Z77 Mpower - 2x4GB Kingston HyperX T1 1600 Mhz -
    2x MSI NVidia GTX 660 Twin Frozr OC 2GB SLI - Corsair Force GT 120GB SSD SATA3


    HTPC:
    Intel Core i3 2100 - Intel DH67GD - 2x4GB Kingston HyperX Genesis 1600 Mhz - OCZ Vertex 2 60GB SSD SATA2