Ny bærbar - langsom opstart?

• Hejsa

Jeg har lige erhvervet mig følgende bærbar, men synes umiddelbart, at den er lidt for længe om at starte op. Det tager som regel ca. 1½ minut.
    Der er hverken blevet smidt for meget data på computeren endnu eller alt for krævende programmer for den sags skyld. Det eneste, som jeg kan komme i tanke om, er min nuværende antivirus. Man får nemlig 60 dages McAfee med i købet og jeg ved ærlig talt ikke rigtig, hvorvidt det er min antivirus, der er skyld i en langsom opstart.

Nogen der har et bud på hvad det evt. kunne være?

• Hvilken del af opstarten tager lang tid? Før eller efter Windows logoet dukker op - før eller efter den er begyndt at logge ind? Er det en OEM maskine med preinstalleret windows? Der følger somregel en god del bloatware med som snildt kan lægge flere minutter på din opstart.

Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

Oprindeligt indlæg af Illanair
    Hvilken del af opstarten tager lang tid? Før eller efter Windows logoet dukker op - før eller efter den er begyndt at logge ind? Er det en OEM maskine med preinstalleret windows? Der følger somregel en god del bloatware med som snildt kan lægge flere minutter på din opstart.

Jepsen. Lav en almindelig installation af windows uden at bruge sonys bloatwarefyldte præinstallation. Du kan let tage 5-20 sekunder af opstartstiden der.

Oprindeligt indlæg af Illanair
    Hvilken del af opstarten tager lang tid? Før eller efter Windows logoet dukker op - før eller efter den er begyndt at logge ind? Er det en OEM maskine med preinstalleret windows? Der følger somregel en god del bloatware med som snildt kan lægge flere minutter på din opstart.

Ville mene det var efter, at Windows logoet dukker op (før den er begyndt at logge ind). Windows var preinstalleret og som du selv siger, er der en del "overflødige" programmer.
    Problemet er bare, at der ikke følger en separat cd med Windows. Det eneste, som jeg har, er en recovery cd, som computeren selv lavede. Så vidt jeg ved, følger de overflødige programmer også med på den cd.
    Vil det være nok bare at afinstallere de programmer, som computeren havde forudinstalleret?

• Udover ask's bud så er du nok på spanden. Recovery CD'er kan normalt ikke installeres uden alt det ekstra, da det er firmaet der har lavet maskinen som har taget en original windows cd og tvangsfodret den med dåsekød. Ydermere skal du passe på med at ændre partitionerne på din bærbare - de fleste Recovery CD'er har kun det vigtigste på skive - resten ligger på en (til tider) skjult partition som gør det umuligt at geninstallere hvis du fjerner noget. X(

Cyberduck
    | Lian Li PC-O11DXL | ASRock PG Velocita B550 | Ryzen 5600X | 4x8GB TridentZ Royal RGB @3600 Mhz | RTX 3080 | Seasonic Platinum 750W | 4T NVME, 1TB NVME | 6TB WD RED HDD | Vandkøling fra EK |

• Øv øv øv :rolleyes: Maskinen er ellers super lækker, så har hellere ingen planer om at returnere den. Og den kører ellers sådan som den nu skal, når den engang er kommet i gang.
    Jeg kan lige prøve PC decrapifier. Så må jeg vel håbe, at det bliver lidt bedre.
    Jeg siger mange tak for hjælpen :) Og ellers god jul :)

EDIT: Nå, decrapifier fandt kun ét overflødigt program. Vil evt. prøve at defragmentere disken og ellers tage det, som det nu kommer.