Julegave - Kamera Hukommelsekort :)

• Mine forældre skal have et kamera i julegave.. Budgettet er ikke fast, men det skal bare være et kamera, hvor man får noget for pengene.. Jeg er næsten 100% sikker på, at det skal være Canon EOS 500D..

.. til gengæld er jeg i tvivl om hukommelseskortet.. Hvor hurtigt et SD-kort skal der bruges, for at man kan udnytte kameraet fuldt ud? :)

Kom friske ;)

[ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]

[ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

• Er ikke den helt store foto-guru, men vil give et bud alligevel set fra et lidt teoretisk synspunkt. :D

Efter en lille google søgning kan jeg se at 500D kan skyde 3.4 fps og optage Full HD med 20 fps.

Hvis vi antager at et typisk billede der bliver taget fylder en 5-7 MB og den skyder 3.4 fps, så skal kortet jo klare 17-23.8 MB/sek skrivehastighed.

Antager vi at Full HD gemmes som billeder (ved ikke hvordan det komprimeres), så giver det 20 fps med billeder der fylder ~1 MB og skal derfor bruge omkring 20 MB/sek skrivehastighed. De 1 MB kommer af en cirka vurdering af hvad et 2 MP billede fylder (1920x1080 ~ 2MP).

Kigger vi på SanDisk, så skal man faktisk op i Extreme modellen før det er hurtigt nok.

Ultra er opgivet til 15 MB/sek read og lavere write: http://sandisk.com/products/imaging/sandisk-ultra-sdhc
    Extreme er opgivet til 30 MB/sek read/write: http://sandisk.com/products/im…ndisk-extreme-sdhc-cards-

Håber tanken kan bruges :cheers:

PS. I alt overfor har jeg gået ud fra at man skal kunne fortsætte til kortet er fyldt, før man stopper med at optage. Hvis der er en stor RAM buffer i kameraet, så er det muligvis ikke nødvendigt med et helt så hurtigt kort. :roller:

• Hmm, ja, det ser godt nok ud til, at man skal have et hurtigt kort :).. Og SanDisk plejer man ikke at gå galt i byen med..

BTW, hvad siger i til dette "tilbud"?

[ - EOS 400D - ] - [ - HP EliteBook - ] - [ - iPhone 5 - ] - [ - Thinkpad X430s - ]

[ - AMD PII 545 - 4 GB RAM - M4A78-EM - 10TB - ][/size]

• Det er bufferen i kameraet der løber fuld og derfor kan man ikke regne den ud helt sådan der. HD videon komprimeres.

Dog vil jeg varmt anbefale et kort i extreme 3 serien der for du et super kort og prisen er ikke så høj.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Jeg køber altid det hurtigste jeg kan finde. Så er jeg sikker på at det ikke er flaskehalsen, og det er jo altid rart at ha noget der løber der ud af når man skal overføre 8Gb til computeren

MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb