Zepto bærbar gået ned på værst tænkelige tidspunkt

  • Hej,


    I søndags blev min zepto bærbar underlig langsom, mens jeg surfede på nettet med firefox. Firefox meddelte konstant at programmet ikke svarede, i nogle sekunder, for så alligevel at være klar igen, men med rutinen fortsat gentagende. Jeg vælger så at trykke ctrl alt del, men i derfra går det virkelig langsomt om at skifte til jobliste funktionen. Jeg vælger så den utålmodiges beslutning og slukker bærbaren manuelt. Ved opstart går den i stå ved "Windows 7 Starter". Jeg starter den på ny, hvorfra windows 7 fører mig til et reparationsprogram - den ordner sit og booter op på ny - desværre med samme resultat. Da den starter op under et nyt reparationsforsøg, kan den ikke længere hjælpe mig med noget. Opgivende og lidt irriteret må jeg ty til formatering og smækker min windows 7 (opgraderingsCD) i. Da den når frem til installationsmenuen og skal i gang med at formatere melder den om at "windows ikke kan finde en systemdiskenhed, der opfylder kriterierne for installation. Fair nok, jeg går ind på zeptos hjemmeside og finder en løsning, hvor jeg skal bruge diskpart.iso til at slette alt på harddisken. Det går som smurt og den sletter alt, således windows 7 installationen kan gå i gang. Herfra var jeg overbesvist om nu skulle den nok gå, men ak, installation hvor den "pakker windows filerne ud" går ufattelig langsomt og melder så fejl ved de 57-58 % (her er der nok gået omtrent de 1,5-2 timer)!! Herfra står jeg helt blank og aner ikke hvad jeg skal gøre. Jeg har været i bios og ændret ved "IDE Configuration" (hed det vist)? og ændret fra AHCP til IDE. Den kommer denne gang længere under installation, men stopper ved de 86 % og melder om to beskadiget filer før den går til samme problem om at de nødvendige filer ikke er til stede. Tempoet af installationen var ligeledes trættende langsomt.


    Jeg har forsøgt med Zeptos egen recovery CD med Vista Home Basic på, men med omtrent samme problemstilling som tidligere beskrevet.


    Jeg har bange anelser for problemet ikke længere er software-relateret, men hardware... Zepto kan jeg ikke få fat på, da de jo har begæret konkurs. Jeg håber I ud fra dette, kan hjælpe mig til at blive lidt klogere på tingene.


    Bærbaren er en Nox A14 med:


    Intel Core Duo 2,0 Ghz
    4gb ram
    Seagate Momentus 120gb 7200 rpm (har en teori om at problemet ligger her)
    Geforce 9600m 512mb
    Samsung CD/DVD RW (TssTCorp)


    /Tak

  • Jeg vil som dig også lægge skylden på harddisken.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Hvis der sidder to ramblokke i den, så kan du jo prøve dem en ad gangen og se om fejlen stadig opstår?

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

  • Sandsynligheden for at det er RAM i det her tilfælde, er lille.


    For mig lyder det rigtig meget som harddisken, som du selv er nået frem til.


    Forsøg, hvis du har muligheden at tjekke disken for fejl med Seagate SeaTools.


    Finder du fejl, er det bare at hive fat i Seagate.. For du har uanset hvad, en garanti hos dem på disken og så skulle du nok kunne ombyttet den! :)

  • Okay cool nok, desværre har jeg ikke mulighed for afprøve dette. Priserne på ny harddisk synes ikke særligt høje, så jeg vælger at invistere i én. Jeg havde sådan set også fuldstændigt undervurderet mit forbrug af plads - en større harddisk ville være dejligt.


    Hvad synes I om ovenstående link jeg satte op? Evt. andre forslag?


    Renegger og DingDong, I skal have tak for jeres hjælp.

  • Den hdd du linker til er en 3,5" og den får du ikke i din bærbar ;) du skal bruge en 2,5" :)

    Intel i5 760 @ 3.8 GHZ
    Asus P7P55E-LX
    8GB Kingston DDR3
    Asus HD 5850 1GB GDDR5
    Intel X25-V 40 SSD OS system
    4xWD 120GB Sata in Raid 0
    All powered by Corsair 600W
    Samsung SyncMaster 2493HM

  • Den ser ganske fin ud :)


    Har en af de meget ældre modeller med ATA og den er også helt ok den dag i dag.

    Fractal Node 305 hvid - SeaSonic Focus+ 850W - Intel Core i7-8700 - AsRock Z370 mITX - 16gb DDR4-3000MHz - GTX 1080Ti - 1TB NVME SSD - Predator X34A - Corsair K70, Razer Mamba Tournament, SS Wireless H

    Rettet en gang, sidst af Renegger ().