RAID, praktiske spørgsmål.

  • Hej.


    Ville gerne prøve noget RAID 0 for hastighedens skyld.


    SKaffede 4 ens harddiske, et bundkort med raid-controller.


    Installerede windows XP.


    1. Skal man bare gå ind i Diskhåndtering og konvetere alle sine diske til Dynamiske diske, og så køre de raid? Hvor vælger man om man de skal køre RAID 0, 1...?





    Nu er en af diskene defekte.




    2. Kan jeg køre raid med 3 af diskene midlertidigt og så få den 4. ind i RAID gruppen når jeg har fået arstettet den 4. defekte disk?

  • 1. Raid 0 har en fejltolerance på 0 :) det vil sige, at hvis en disk dør mister du ALT data, og det er derfor dumt du har kørt raid 0 på 4 harddiske, da det giver 4 gange så stor sandsynlighed for at du mister dine data + at din raidcontroller kan lave fejl, især da du bruger onboard :)


    2.Raid sættes ikke op i diskhåndtering, da raid forekommer på hardwareniveau for de fleste. Man kan dog også køre softwareraid, men resultatet er dårligere . Raid slås til i bios, mens configurationen foregår i et vindue, som kommer efter POST, når du tænder computeren.


    3. Som tidligere sagt har du mistet alt data og skal lave et nyt raid 0. Næste gang brug Raid 5, da det giver dig en fejltolerance på 1.

  • Ahh, jeg har ikke været tydelig nok. Jeg har ikke kørt noget raid endnu. Den ene harddisk har hele tiden været defekt.


    Så, kan jeg køre raid på mine 3 harddiske nu, og smide den 4. på raid systemet når jeg for den erstattet?


    Software og hardware raid?


    Er ikke helt med på hvor jeg laver RAID opsætninger.


    Har et DFI-Lanparty ut x58-t3eh8. Der står som du også siger noget om, at jeg skal trykke ctrl+i for at komme ind i en RAID menu når jeg bliver bedt om det. Men det har jeg ikke set noget til.


    Yder mere siger manualen at jeg kan ændre RAID opsætninger i BIOS, men jeg kan godt nok ikke se noget om RAID nogle steder i bios.




    RAID 0 giver vel ikke støre chance for fejl?
    For jeg har tideligere altid bare kørt med 1 stor harddisk, og vis den går ned mister jeg jo vel aligevel mine date.
    Jeg har aldrig prøvet hvor nogle af mine harddiske har stået af.


  • Eftersom du bruger en onboard raidcontroller understøttes migration højst sandsynligt ikke, og det er meget få controllere som overhovedet tillader dig at lave et raid i kritisk tilstand, som det nu engang vil være, hvis du står uden en harddisk.


    Og der hvor der står du skal trykke ctrl+i er højst sandsynligt Ctrl+l efter hvad jeg husker :) så har du adgang til det hele. Det er ikke i selve biossen dette finder sted.


    Jo 4 harddiske giver større chance for fejl :)
    Hvor stor sandsynlighed er der for at en harddisk dør ud af 100 ?
    Hvor stor sandsynlighed er der for at en harddisk dør ud af 1 :)
    kan fortælle dig de fleste harddiskproducenter har en fejlprocent på mellem 6-10% alt efter model :)i

  • Kort og godt. du skal i første omgang vente til at du har fået skiftet den defekte harddisk ud. Når dette er sket laver du et raid 5. Du skal huske du mister data på alle harddiske, da der sker en ny allokering på harddiskene. herefter vil harddisken forekomme som en harddisk i windows.

  • ahhh! Okay må være mig der har været lidt fuld, ja det er sikkert ctrl+L i stedet for ctrl-i.


    Okay så du siger med en onboard raid controller er chancen for at jeg kan senere tilføje en ekstra disk til mit raid system lille?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af soldatmesteren
    ahhh! Okay må være mig der har været lidt fuld, ja det er sikkert ctrl+L i stedet for ctrl-i.


    Okay så du siger med en onboard raid controller er chancen for at jeg kan senere tilføje en ekstra disk til mit raid system lille?


    Den vil være ikke eksisterende medmindre du får købt dig en ordentlig raidcontroller og de ligger mellem 2000-4000 tusinde kroner :)


    og har lige forklaret det med fejlprocent i min tidligere post.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af soldatmesteren
    Okay, har prøvet ctrl+L nu, men der sker ingen ting desvære.


    virker dit tastatur i bios ? :) og dertil kan man spørge om du lige vil prøve med et ps2 tastatur :) og om du er sikker på du har valgt RAIDconfig i bios ? det burde du have, da den dukker op men tjek lige

  • han mener bare før du kommer ind i dit styresystem formodentligt :)

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Opdaterede min BIOS, så kunne jeg endelig slå RAID til, og RAID menu tingen kommer efter post.


    RAID5, det er så ydelse plus data sikkerhed? Og det laver alle mine 4 diske om til et stort drev?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af soldatmesteren
    Opdaterede min BIOS, så kunne jeg endelig slå RAID til, og RAID menu tingen kommer efter post.


    RAID5, det er så ydelse plus data sikkerhed? Og det laver alle mine 4 diske om til et stort drev?


    Ja raid 5 er hastighed og sikkerhed.
    http://www.tweak.dk/article/Guide_til_RAID/72/1/1
    laver det om til en harddisk ja, men som sagt skal alle 4 harddiske være funktionelle uden SMART-fejl

  • Et spørgsmål mere!


    Det slog mig mere, jeg vil gerne have windows XP og windows 7 på min maskine. '


    Så, hvis jeg fx installere windows 7 på mit raid 5 system og derefter vil installere XP også, kan man det?


    Ser windows xp mit RAID 5 system som 1 stor harddisk?
    Windows xp vil kun lade sig installere hvis man formatere det drev man vil installere det på.


  • Du skal ikke have begge styresystemer :S det giver ingen mening da windows 7 kører kanon. men derudover så kan du sagtens installerer både windows 7 og xp på computeren. Jeg ville blot oprette 3 partitioner så. en til hvert styresystem og en datapartition.

  • Okay, så computeren ser RAID 5 som en stor harddisk, og denne store harddisk kan man så dele op i partitioner?


    Vil meget gerne have begge styre systemer. Nu gamer jeg meget, og testede lige hurtigt Dawn of war 2 i windows 7 og windows xp. Windows 7 gennemsnitlig frame rate 40, windows xp gennemsnitlig frame rate 60.
    Det er også ligeså meget at jeg er bange for der er nogle ting som ikke er så kompitable med windows 7.


    Tak for hjælpen!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af soldatmesteren
    Okay, så computeren ser RAID 5 som en stor harddisk, og denne store harddisk kan man så dele op i partitioner?


    Vil meget gerne have begge styre systemer. Nu gamer jeg meget, og testede lige hurtigt Dawn of war 2 i windows 7 og windows xp. Windows 7 gennemsnitlig frame rate 40, windows xp gennemsnitlig frame rate 60.
    Det er også ligeså meget at jeg er bange for der er nogle ting som ikke er så kompitable med windows 7.


    Tak for hjælpen!


    korrekt forstået. det er stadig blot op til dig, men gider ikke til at forklare hvorfor du skal vælge windows 7