Ophold i USA - Visa?

  • Hej Alle.


    Jeg håber lidt på at der er nogle af jer der har lidt styr på hvordan det foregår at opholde sig i reglernes land - USA.


    Jeg har nemlig planer om at tage et længere ophold i USA, hvor jeg vil rejse rundt i landet og sådan set gøre hvad der falder mig ind.
    Et par år hvor jeg bare lever livet og får nogle fede oplevelser.


    Jeg ved dog at jeg desværre undervejs vil få behov for penge. Derfor bliver jeg nok nødt til at tage nogle små jobs under mit ophold i USA. Dette kræver, så vidt jeg ved et arbejdervisa.


    Jeg ved ikke hvor længe jeg vil blive. Et år, måske to. Jeg vil i hvert fald ikke bestille nogen returbillet med det samme.


    Jeg kunne forestille mig at jeg skal have en af de her visaer:
    H-2A classification applies to temporary or seasonal agricultural workers;
    H-2B classification applies to temporary or seasonal nonagricultural workers. This classification requires a temporary labor certification issued by the Secretary of Labor (66,000);


    Jeg kan dog ikke finde ud af hvordan jeg skal ansøge og præcis hvilke formularer der skal udfyldes. Den mængde informationer man får på ambassedens hjemmeside er fuldstændig uoverskuelig.


    Jeg håber i har nogle gode råd og kan fortælle mig hvad jeg skal gøre.


    Mvh. Anders.

    Whenever I’m about to do something,
    I think “would an idiot do that?” and if they would,
    I do not do that thing.


    - Dwight Schrute (The Office)

  • Jeg ved godt, at ambassadens hjemmeside måske ikke er den mest overskuelige, men du burde kunne finde en del hjælp på nedenstående to sider:


    Nonimmigrant Visas - Temporary Workers Overview
    How to Apply


    Men de tager altså også telefonen når man ringer til dem ;)


    Det er dog en langsommelig proces, og alt skal gøres i den rigtige rækkefølge, så jeg ville nok være påpasselig med at spørge om hjælp på et forum som her. Medmindre der sidder en der har prøvet nøjatig det samme så risikerer du kun at blive vildledt, og det kan få nogle trælse konsekvenser.


    Den amerikanske ambassade kan være lidt tung at danse med, og tingene skal helst ske på deres måde, hvilket nok er meget godt at huske på når man er i kontakt med dem.


    Jeg kan prøve at skrive til min søster der er bosat i Californien på 11. år om hun har nogle gode råd i forbindelse med et længerevarende ophold i USA. Hun ved lidt om faldgruberne, og har selv kæmpet med den amerikanske ambassade i København efter forkert rådgivning i USA.



    Nu ved jeg ikke hvornår du har planer om at tage afsted, men udover, at ansøgningsprocessen kan være lang, så kan det jo rent faktisk også vise sig, at du ikke kan få job når du kommer derover. Der er mange om buddet når det kommer til blandt andet minimumløn-jobs. Udover det, så skal du også være temmelig sikker på hvad du gør i forbindelse med forsikring, da det kan blive et mareridt at stå uden hvis der skulle ske en eller anden form for uheld.


  • Jeg har en kammerat der bor i Miami, han søgte næsten 2 år om såkaldt "greencard" men det var også lige efter 11 sept. Der var de helt vilde, han kommer også oprindelig fra Kenya men er både britisk statsborger og dansk. Han har været der siden 2003 nu. Jeg ved ikke om det er lettere i dag desværre. 8)

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Mange tak for svarene.


    Uha, det lyder som en endnu besværligere proces end jeg havde forventet det skulle være.


    Burger, det kunne være helt fantastisk hvis du gad spørge sin søster. Hun må da vide lidt om processen.


    Mon det er muligt at tage derned først og så skaffe arbejds- og opholdstilladelse mens man er dernede? Og mon det er lettere?

    Whenever I’m about to do something,
    I think “would an idiot do that?” and if they would,
    I do not do that thing.


    - Dwight Schrute (The Office)

    Rettet en gang, sidst af Aagaard1000 ().

  • Igen, du skal være meget opmærksom på at ALT skal gøres efter bogen, og så vidt jeg husker er der lige blevet ændret en del på hvad der skal søges og hvordan her for nogle måneder siden.


    Det kan være rart med en guide fra nogen der har været møllen igennem, men det er nok ikke helt nemt at finde nogen som har skulle helt det samme som dig (og derved nogen som lige har været igennem samme ansøgnings-mølle).


    Så, hvis jeg var dig ville jeg kontakte ambassaden direkte og forklare dem din situation og få af vide hvordan du skal gribe tingende an.


    /ask

  • Ikke for noget, men skal jeg forvente at dem jeg ringer til snakker dansk eller engelsk?


    Det er ikke noget problem med engelsk, men det er nu rart at vide hvad man skal være forberedt på.


    Jeg har bemærket at deres hjemmeside er på engelsk.

    Whenever I’m about to do something,
    I think “would an idiot do that?” and if they would,
    I do not do that thing.


    - Dwight Schrute (The Office)

  • Jeg vil prøve at hive fat i hende her en af dagene, og forhåbentlig kan hun hjælpe lidt selvom det efterhånden er nogle år siden hun selv var igennem møllen.


    For at sætte lidt ord på hvor besværligt tingene kan være - og det er bestemt ikke for at skræmme dig væk, for hvis du virkelig har mod på det kan jeg kun anbefale dig at tage afsted!


    Jeg skulle selv bruge et Exchange Visitor Visa i 2005. Jeg begyndte at udfylde papirer i slutningen af 2004, da jeg mente det var i god nok tid til at jeg skulle rejse i slutningen af marts. Det gik fint indtil jeg skulle finde den formular der hedder DS-2019. Den skulle skaffes fra USA, og kostede $2-3000. Ikke nok med det, ville det tage 3 måneder at behandle den, medmindre jeg betalte $500 ekstra, så kunne den blive behandlet på 10 dage. Så du skal nok lige finde ud af, om du kan få alle formularerne der skal udfyldes fra Ambassadens hjemmeside.


    Min søster har somsagt boet der i 11 år, og hun har været gift med en amerikaner. Der skulle alligevel ansøges om greencard, og det fik de en eller anden form for agent til at hjælpe med. Han glemte dog at informere om, at alle papirer skulle sendes på samme tid, så hun manglede et stempel i sit pas, og efter et besøg i Danmark blev hun - da de rejste ind i USA - nærmest smidt ud igen. Hun troede, at alt var i orden, så hun tog den "indgang" for amerikanske statsborgere og folk med greencard. Pga. det manglende stempel i passet var hun bare ikke rigtig velkommen i USA, og skulle derfor rejse hjem igen i løbet af en 30 dages periode eller noget lignende. Herhjemme skulle hun så søge en gang til, og hvis hun fik afslag ville hun have indrejseforbud i 10 år. Det her skete før 11. september, og der er ændret en del ting siden, men det viser bare, at alt skal gøres korrekt første gang.


    Jeg har ikke selv ringet til ambassaden siden 2004/5, men jeg mindes, at de både snakker dansk og engelsk.


  • Hold da kæft. Det lyder godt nok latterligt og endnu mere kompliceret end jeg havde forventet.


    Jeg må hellere lige tage en snak med ambassaden om det.


    Jeg frygter lidt at skulle betale for formularerne, ligesom du skulle. Jeg havde ikke regnet med at skulle bruge så mange penge alene på at komme derover.

    Whenever I’m about to do something,
    I think “would an idiot do that?” and if they would,
    I do not do that thing.


    - Dwight Schrute (The Office)

  • Jeg kom ikke af med andet end de $100 for visaet - skulle også bruge en DS-2019 og den kostede ikke noget (i 2006).


    Men ring og hør hvilke visa/papirer du skal bruge, og følg så slavisk deres tjecklister for de enkelte formularer (på hjemmesiden).


    Som du selv er inde på er det nok et H-2B visa du skal bruge - som så koster $500
    (http://denmark.usembassy.gov/temporary-workers.html)


    Tjecklisten findes her:
    http://denmark.usembassy.gov/v…migrantvisa/checklist.htm


    Lidt mere vejledning her: http://www.usimmigrationsupport.org/index.html


    /ask