wee skal have hund

  • Hejsa,



    skal til at anskaffe mig en bette hund ;) men ikke en STOR , sådan en mellem str :P


    er helt vild med ulvehunde... ;) derfor...


    er der nogle der kan hjælpe med at finde en hunderace som minder om en alaskan malamute / husky men bare i mindre udgave? en mellemhund str. ca. 40-50 cm :) har prøvet kigge efter miniature men synes ikke jeg kan rigtig finde noget...


    evt. en SHIBA lignende...



    :T

  • Nu skal jeg ikke lyde super klog på hunde, men generelt set så er der to ting man skal tænke på når man køber en hund:




    1) Ikke alle hunde racer er lige nemme OVERHOVEDET, der er stor forskel på, hvor lette de er at opdrage og have generelt. Så hvis man er "ny" med hund, eller kun "let" trænet bør man gå efter en hund, som ikke er alt for krævende eller svær at opdrage. Det vil i sidste ende give en den bedste opblevelse af at have hund og man kan bruge det til at "lære" forstået sådan et amn så næste gang har mere erfaring og kan få en mere krævende hund.
    Men med hvad hunden "kræver" så skal det også forstås sådan at nogle hunde kræver mere pelspleje end andre og nogle hunde har mere behov for motion / aktivering end andre. fx en border collie bliver fuldstændig kulret i hovedet hvis den ikke bliver aktiveret 30-60 minutter om dagen ved leg, motion eller gå ture så hvis man ikke har tiden til det så er det en dum ide at købe en race som kræver meget aktivering.



    2) Ikke alle hunde har de samme egenskaber. Hvis du fx søger en selskabshund, som bare vil snakke med alle og enhver jamen så er det fx. ikke en sankt bernard som er meget "isoleret" over for fremmede, men elsker sin egen familile.
    Søger du en hund du kan lærer en hel masse (agility fx) så er det ikke en chihuua du skal købe, men for eksempel en schæfer.
    Hunderacer har hver deres egenskaber og det afhænger meget af hvad du søger ved en hund om hvilken race du bør vælge.


    Det er meget attraktivt at vælge en hund som ser sød ud, eller er flot, men generelt bør man tænke i de to overstående forhold for ens egen skyld og for hundens skyld. Det giver en selv den bedste opblevelse af at have hund og man vil også have den største glæde ved hunden. Ligesom hunden vil føle sig bedst tilpas hvis ejeren er indstiller på de to forhold.


    Så mit råd er at låne nogle bøger om hunde på biblioteket - der er tit beskrivelser af racerne og deres egenskaber. Hvis du så har fundet nogle racer der lyder godt kan du låne "specifikke" bøger om racerne for at få et dybere kendskab og have en god viden før du træffer dit valg.


  • Imo så ser den lidt "slatten" ud :P


    En af mine venner har en hund på den størelse som du leder efter.


    Det er et gadekryds af en art. Det er en blanding af Siberian Huskey og andre hunde i den stil. Det er en rigtig sød hund! Og den kan også alt :D


  • hejsa,


    tak for en masse råd :) men alt det der ved jeg sådan da i forbeven.


    Har haft hund før. alt fra gadekryds til labrador. Har også været med til at opdrage min mors chiuchuaua :D de er mega syge hehe


    men altså, jeg ville bare gerne vide om i kender nogle racer der er mellem siberian husky og en mellem str. ? en der altså ligner en siberian husky - alaskan...


    jeg tænker evt. SHIBA hvis det er ?



  • jah det gør den da ihvertfald :P hehehe


    okau fedt..! :D ved du hvilken en blanding den er med ?


    vi har kigget lidt på en Eurasier :D


  • Hmm. Ved ikke helt. Men kan prøve at finde ud af det!


    EDIT - Den kunne godt ligne sådan en Eurasier lidt. Den er bare ikke så flad i snuden/ansigtet og så er den hvid/lys i pelsen.

  • jahh...


    alaskan malamute er også min foretrukken, men de er SÅ store i det :P mener siberian husky er lidt mindre end malamute. Hvis jeg stødder på en miniature af siberian eller malamute er jeg den førte der kører og henter den med det samme :)


    vi har også overvejet en siberian husky :P de er også mega cute...!


    men hvis det blev en lille hund skal det være klovnen himslelf ala MOPS :D

  • Ulvehund? Er den ikke på størrelse med en Schaefer?

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Jeg ville sgu få fat i en Siberian Husky hvis jeg var dig! IMO verdens flotteste hund :)
    Eller også den Alaskan Malamute, den er faktisk også rigtig flot!


    Hvad med en Alaskan Huskey? Er de ikke mindre end Siberian?

  • Dyzio (og andre der overvejer at skaffe hund):


    Bor du i lejlighed, villa i byen eller gård på landet? Man skal jo selvfølgelig også anskaffe hund efter hvor man bor henne (med hensyn til temperament, brug og størrelse. Personligt bryder jeg mig ikke om små hunde, men hvis man bor i lejlighed er det ofte den eneste reelle mulighed. Og med mindre man er villig til at aktivere dem i stor stil skal man nok ikke vælge jagthunde osv.
    Hund skal jo ikke kun


    Det er sikkert ting du sikkert allerede er klar over når nu du er opvokset med hunde (jeg er selv opvokset med dyr, blandt andet hunde), men ville bare lige nævne det da man ofte hører folk vælge en hund som legetøj.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Phoque
    Jeg ville sgu få fat i en Siberian Husky hvis jeg var dig! IMO verdens flotteste hund :)
    Eller også den Alaskan Malamute, den er faktisk også rigtig flot!


    Hvad med en Alaskan Huskey? Er de ikke mindre end Siberian?


    jah det er også min drøm at gøre det. Men tror umiddelbart sådan en hund den kræver meget tid " ikke fordi andre ikke gør det" men tror bare den her kræver ekstrem meget tid og træning :)


    men jow det er nok den smukkeste hund :)



  • vi har fået en lejlighed på udkanten af byen (meget grønne områder). Lejlihgeden er på de 65kvm hvilket ikke gør den til verdens største jo :)


    men selvfølgelig er der nogle ting man skal være opmærksomme jo, som du selv siger. Hunde er forskellige :) ligeldes mennesker også.