PS2 spil: GranTurismo4 og Fifa 06

  • Hej allesammen.
    Den anden dag gik jeg ud og investerede i et par nye PS2 spil.
    Gran Turismo 4 og Fifa 06.


    Gran Turismo
    Jeg har lige noget jeg skal have forklaret mht. til køb af biler.
    Når du ser på en bil står der f.eks.
    Type: FF Power:212BHP/8000rpm Torque:20.60kgf.m/7000rpm
    Hvad er forskellen på de forskellige typer biler (FF, FR, 4WD, etc.)
    Hvordan skal 212BHP/8000 rpm og 20.60kgf.m/7000rpm fårståes?


    FIFA 06
    Jeg har startet en karriere sammen med min bror. Vi er vandt til at spille 05 og når man gik ind i menuen her var der et sted hvor der stod vælg side.
    Det kan vi ikke finde her. Kan det virkelig passe at man kun kan være en der styrer af gangen i karriere-delen?


  • Front Engine - Front Wheel Drive


    Front Engine - Rear Wheel Drive


    4WD - 4 Wheel Drive


    der er forskel på bilerne og de cuppe de kan deltage i. du skal derfor være meget opmærksom på dette.


    212BHP/8000 rpm = Antal hestekræfter bilen har ved 8000 omdringer per minut


    20.60kgf.m/7000rpm vil jeg ikke udtale mig om, da jeg ikke kender den præcise definition.


  • Tak. jeg ser at der står forskellige tal der hvor jeg har indtastet 8000rpm.
    Er det bilens maximale ydelse, og den hæstekrafter ved den maximale ydelse?


    Hvis det er sådan, er 212BHP/7000 bedere end 212BHP/8000 da den tager kortere tid om at opnå de 212 hestekræfter. Er dette korrekt?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BE-FS


    Tak. jeg ser at der står forskellige tal der hvor jeg har indtastet 8000rpm.
    Er det bilens maximale ydelse, og den hæstekrafter ved den maximale ydelse?


    Hvis det er sådan, er 212BHP/7000 bedere end 212BHP/8000 da den tager kortere tid om at opnå de 212 hestekræfter. Er dette korrekt?


    det kommer da an på motoren :) bare fordi det er mindre omdrejninger betyder det ikke at man har større acceleration. :)


    har du brug for at vide hvad du skal gå efter eller hvad :D

  • Jeg har bare brug for at lære hvad


    Torque:20.60kgf.m/7000rpm betyder og


    hvad der er bedst der hvor der stårr 212BHP/8000rpm..


    Jeg kan regne ud at jo flere hæstekræfter, jo bedre, men hvad er bedst
    212BHP/5000 eller 212BHP/10.000...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af BE-FS
    Jeg har bare brug for at lære hvad


    hvad der er bedst der hvor der stårr 212BHP/8000rpm..


    Jeg kan regne ud at jo flere hæstekræfter, jo bedre, men hvad er bedst
    212BHP/5000 eller 212BHP/10.000...


    Jamen som sagt, så kommer det an på motoren. du kan ikke generelt sige, hvad der er bedst af de to værdier du skriver :D


  • Det kommer an på hvilken bane du skal gøre på :)


    Hvis du skal køre på nogle små korte hurtige baner vil den med 5000 rpm 212 hk ære bedst da den har sine kræfter ved de lavere omdrejninger.


    Den anden bil vil så være bedre til de længere baner hvor du kun skal bruge kræfterne i de højere rpm's :D


    Men det en større videnskab at spille gran turismo for ens bil valg skal godt nok være rigtig for det lykkes at gennemføre løbet.


    Har godt nok også gamet det meget det bliver aldrig kedeligt


  • den gav ikke meget mening i mine øre :)


    Subaru Impreza WRX STi Ver.II (271hp)


    Toyota MR2 GT-S (241hp)


    Mitsubishi 3000GT VR-4 Turbo '98


    ellers så bare generelt: Skyline GT-R (any from the R33 or 34 generation), Evo (any), Corvette/Viper, NSX.
    Mitsubishi 3000GT VR-4 Turbo '95


  • Så skære jeg det lige ud i pap :razz:


    Bilen der har alle heste kræfterne til rådighed ved de lavere omdrejninger vil logisk nok være hurtigst på en langsom bane med mange sving da den kan komme hurtigere ud af svingene.


    Bilen der har alle sine heste ved 10000 rpm er bedst på baner med få sving men med meget lang langsider da den jo kan trække meget når den bliver fyret af.


  • kender ikke ligefrem måleenheden kgf.m, da jeg er vant til at drejemomentet bliver målt newtonmeter (nm) eller pundfod (lb/f), men ikke desto mindre så viser drejemomentet hvor stort bilens bundtræk er


    Drejemomentet har rimelig stor indflydelse på hvor hurtigt bilen kan accelerere, men det kan også vise dig når din bil er ved at blive for vild i forhold til de dele der sidder i den. Jeg ved ikke om du for alvor er begyndt at tune endnu, men jeg kan sige at når du kommer igang med de hurtigere biler, skal du holde skarpt øje, ellers risikerer du at tune bilen så meget at den knapt kan holde sig på vejen.


    men som sagt vil bilen med max hp ved de lavere omdrejninger være hurtigere til at komme i gang, da der med de biler med max hp ved højere rpm typisk er mere turbotøven, så derfor har turboen (eller motoren uden turbo) brug for mere tid til at få kræfter.


    Biler med max hp ved lave omdrejninger, kombineret med en gearkasse du kan indstille selv, rigtig gode til fx rallybaner.


    men uanset hvad, kan det blive nyttigt at du også ved hvordan og hvorledes turboen skal indstilles når du får sådan en. Prøv at eksperimentere på test track og complex track (hvis complex track er med i gt4) for at se hvad der er godt. Det er altid en god ide at teste på de to baner hver gang du tuner, så du ved hvordan bilen opfører sig når du skal køre løb, og det kan også hjælpe med t indstille gearing, downforce osv.


    Prøv evt. at finde nogle FAQs igennem http://www.gamewinners.com eller lignende, de kan være til stor hjælp når der skal tunes og justeres, selv for veteraner ;)

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

    Rettet en gang, sidst af Foxx ().

  • Tak.
    Du må gerne forklare mere iht. det med drejemomentet.
    Skal tallet være højt eller lavt for at accellerere osv. (ved godt det ikke kan forklares så kort, men hvis du har tid vil jeg gerne have forklaringen)

  • 1. drejningmoment er godt, jo mere jo bedre....og gerne ved lave omdrejninger....kommer det meget sent (fx ved 7000 rpm) så føles din bil ekstremt sløv indtil den når de omdrejninger, og så skal man ofte skifte gear for at holde rpm over det......


    2. hestekræfter er faktisk knap så spændende....jo flere jo bedre ja, men de afgør sådan set bare hvor høj en topfart bilen kan holde ved en given gearing.


    dieselbiler har oftest meget høj moment ved lave omdrejninger, hvilket gør at du ikke behøver at kyle dem op på 4000 rpm før de accelererer...mht turboladere, så skal man irl passe meget på mht turbotøven....det er meget sjovt når det går lige ud, men i sving kan det være direkte farligt...derfor er kompressorer langt at foretrække...eller en lav-tryks turbo

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

    Rettet en gang, sidst af Fragman ().

  • Tak til alle dem som har været så behjælpsomme :)


    Er der nogen af jer som har en bil som i vil anbefale?


    Det skal være en bil som er god til baner med mange sving.
    Altså skal den accellerere hurtigt i de lave omdrejninger :)


    Jeg ønsker den skal koste 25.000 - 40.000, og absolut ikke mere end 50.000 :)

  • kender ikke spillet men kan du få en mitsubishi evo eller en subaru impreza ville det da være oplagte modeller.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Hvilken bane skal du køre den på?


    Evo og impreza'en er bedre til de baner med løst underlag (rally baner) da de jo er designet til at køre der.


    Find en bil i mellem klassen f.eks en honda type R dog trækker sådan en ikke så fandens godt fra bunden da v-tec systemet først virkelig slår til ved omkring 6000 rpm.



    Men det kan jo justeres med lidt tuning :D