Hvad er der galt..?

  • Nu har jeg efterhånden fået oprettet en del tråde om mit høje RAM-forbrug og besvær med at åbne nogle programmer, men problemet er stadig ikke forsvundet...


    Jeg har nu udskiftet følgende dele: RAM, bundkort og GFX, så går ud fra at ingen af de 3 dele kan være problemet, hvilket i mine øjne kun lader en ting være tilbage, som kunne være problemet, nemlig CPU'en...


    Jeg har bl.a. prøvet at overclocke CPU'en med Gigabytes Easytune, men selv med den mindste OC i Easytune, vil PC'en ikke gå ind i Windows, og fryser lige inden den er nået ind i Windows...


    Har så prøvet at starte Easytune, men nu vil Easytune ikke starte op, så lige pt. kører CPU'en uden OC...


    Er der nogen der kan fortælle mig andre måder end Prime95 el. Orthos at diagnosticere om det er CPU'en der er gået død, eller lyder det 100 % som om det er CPU'en den er gal med..?




    NB. PC'en siger bl.a. også at mine RAM er på 800 MHz, hvor de i virkeligheden er 1066 MHz, og FSB:DRAM er på 2:3 (kunne det være FSB:DRAM der er problemet) ?



    :rules:

  • Dit høje ram forbrug kan vel skyldes du "kun" har 3gb for vista, mit sluger 1,6gb ved at stå skrivebord.
    - og at den nogle gange kan være langsomt kan evt være pga. blæsere ikke er gode nok, så gfx, cpu bliver varme og sænker deres styrke, og ang CPU OC, kan det enten være du giver den for lidt volt, eller at strømforsyning ikke er stærk nok til at trække OC hvis volt står på auto.

    1090T @ 4.0 Ghz
    PowerColor 5870 @ 950/1200
    Asus Republic of Gamers IV.
    Corsair Dominator 1600MHz 8-8-8-24
    Corsair 850W

    Rettet en gang, sidst af sENITY ().

  • Men hvad er grunden til at mine RAM står som om de "kun" kører 800 MHz, istedet for de 1066 MHz, som de er på...


    FSB : DRAM, hvad er mest optimalt, at de står som FSB : DRAM 2:3, eller er det bedre at FSB : DRAM er 1:1, og i så fald, hvordan får jeg FSB : DRAM til at være 1:1...



    Problemet med det høje RAM-forbrug, opstod lige pludseligt, derfor tror jeg ikke at problemet er at det er Vista der sluger for meget RAM...


    Findes der andet CPU-diagnosticerings-værktøj end Prime og Orthos ?





    PS. Til dem som også har Gigabyte-bundkort, bruger I Easytune eller er det bedre selv at gå ind og ændre indstillingerne i BIOS..?


    PPS. Min strømforsyning burde kunne trække det, den er temmelig ny og på 650 W. og det hele burde forresten være kølet nok...

  • grunden til at ram kører med 800 mhz er jo netop at FSB:RAM divideren er sat til 1:1 ....og du får ikke rigtigt noget ud af at sætte den op uden at oc den...og ja at oc i bios giver næsten altid det bedste resultat.......

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Ja som fraqmann siger
    overclock altid din cpu i bios.

    Bundkort: Msi k9a2 CF 790 X.
    Cpu: Phenom II 720 (original køler)
    Grafikkort: Radeon 4850 X2 2gb.
    Psu: Antec Earthwatts 650W
    4 gb. Kingston HyperX 800 mhz.
    Maxtor 500 gb.
    OS. Windows Xp Pro