lydkort til musik!

  • hej


    efter som mit ikke så gamle Creative X-fi Xtreme Music er blevet meget mærkeligt står jeg og skal bruge et nyt lydkort. Det gamle kort holder kun til at spille ca. 2-3 sange før det begynder at pive indtil jeg genstarter pc'en.


    så jeg skal bruge et nyt lydkort, som kun skal bruges til musik. Prisen er ikke vigtig bare jeg får et rigtig godt lydkort, er jeg tilfreds.


    Det skal siges at lydkortet skal spændes til et godt anlæg, så der er altså ingen flaskehals der.


    nogen forslag?


    på forhånd tak!

  • det har jeg også kigget en del på.. men da det anlæg det skal kobles til er et stereo anlæg kun til musik, er det så ikke spild af penge at investere i et 7.1 lydkort, som vel mere er beregnet til surround lyd?

  • Det ser ikke ud til at der er mange kort der kun kører med stereo, det er hvad jeg umiddelbart kan se på edbpriser. Men måske dette kunne være en mulighed, det er ihvertfald positive ord det for med på vejen. http://www.edbpriser.dk/Produc….asp?Bedom=true&ID=408040

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

  • Jeg kan på det varmeste anbefale den her, den er godt nok lidt mere pebret men den spiller bedrer end både Prodigy hifi og Prodigy HD2, den har dog ikke udgang til høretelefoner og er som sådan kun en dac med indbygget usb lydkort og 2 phono udgange men er det alt man skal bruge for man et meget vel spillende lydkort til pengene. Den kræver dog ca. 200 timers spille tid før man får det fulde udbytte af den.


    http://cgi.ebay.com/Valab-NOS-…trksid=p4634.c0.m14.l1262

  • okay.. hvad er helt nøjagtigt forskellen på de to kort i anbefaler?`


    og findes der måske nogle billigere alternativer til de kort i nævner.. jeg havde også kigget på et Creative Xtreme Audio. . hvad ville jeg få her i forhold til de to andre kort?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af snow
    Jeg kan på det varmeste anbefale den her, den er godt nok lidt mere pebret men den spiller bedrer end både Prodigy hifi og Prodigy HD2, den har dog ikke udgang til høretelefoner og er som sådan kun en dac med indbygget usb lydkort og 2 phono udgange men er det alt man skal bruge for man et meget vel spillende lydkort til pengene. Den kræver dog ca. 200 timers spille tid før man får det fulde udbytte af den.


    http://cgi.ebay.com/Valab-NOS-…trksid=p4634.c0.m14.l1262


    jeg tror godt nok det bliver lidt for dyrt for mig.. og ikke mindst lidt for indviklet, hvis der ikke engang er normale indgange. . men hvis du har meget forstand på det her, hvad vil du så ellers foreslå at jeg køber.

  • slet ingen bemærkninger omkring forskellen mellem de foreslåede Prodigy lydkort, og så creative Xtreme Audio kortet? eller om der var andre billigere alternativer til PRodigy kortene? :D

  • Jeg kan desværre ikke fortælle dig hvad forskellen er, men vent et par timer til folk er kommet hjem fra arbejde, så er der nok nogen der kan svare på dit spørgsmål ;)


    Men her er et godt og billigt kort. lydkort

    Asus Rampage II Extreme
    Core i7 920 D0, Silverstone 1200W
    6GB Kingston HyperX 1866mhz, T24 Black Rose
    EVGA GTX 570 Superclocked, Creative Extreme music, Raven 02 LE
    G510, Quick Heavy, MX-518, G500
    F3 500GB, WD B 500GB
    H70

    Rettet en gang, sidst af dasjap ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Sigori


    jeg tror godt nok det bliver lidt for dyrt for mig.. og ikke mindst lidt for indviklet, hvis der ikke engang er normale indgange. . men hvis du har meget forstand på det her, hvad vil du så ellers foreslå at jeg køber.


    Der sættes usb kabel mellem boksen og pc'en og så almindelige phono kabler mellem boksen og anlægget :).


    ellers ville jeg vælge prodigy HD2 ikke mindst fordi det er nemt at skifte opamps på det og du derved kan opgradere lydkvaliteten endnu mere for meget små penge.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af snow


    Der sættes usb kabel mellem boksen og pc'en og så almindelige phono kabler mellem boksen og anlægget :).


    ellers ville jeg vælge prodigy HD2 ikke mindst fordi det er nemt at skifte opamps på det og du derved kan opgradere lydkvaliteten endnu mere for meget små penge.


    okay.. det ser da fint ud, selvom jeg ikke har nogen ide om det.. :D .. men vil jeg kunne mærke en meget stor forskel fra hvis jeg satsede på det noget billigere creative xtreme Audio?.. det anlæg det skal kobles til er et: Harman Kardon HK3480 + 2 Jamo Concert 590 højtalere.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Sigori


    okay.. det ser da fint ud, selvom jeg ikke har nogen ide om det.. :D .. men vil jeg kunne mærke en meget stor forskel fra hvis jeg satsede på det noget billigere creative xtreme Audio?.. det anlæg det skal kobles til er et: Harman Kardon HK3480 + 2 Jamo Concert 590 højtalere.


    Der vil altid være en forskel, men om du syntes det er pengene værd er der kun en der kan afgøre og det er dig, men jeg er selv gået fra XFi elite pro til audiotrak kortene, fordi jeg kunne høre en forskel der gjorde at jeg ikke har tænkte mig at købe creative igen medmindrer der sker noget revolutionerende fra deres side af, så det bliver nok ikke foreløbigt :)
    Men hvis du anskaffer dig et prodigy hd2 så gør dig selv en tjeneste og anskaf dig nogle ordentlige phono kabler, og undlad at bruge jack stikket til at forbinde anlægget, da phono udgangene og jack stikket er to forskelligt opbygget kredsløb på kortet, hvor phono stikkene giver dig den bedste lyd.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af snow


    Der vil altid være en forskel, men om du syntes det er pengene værd er der kun en der kan afgøre og det er dig, men jeg er selv gået fra XFi elite pro til audiotrak kortene, fordi jeg kunne høre en forskel der gjorde at jeg ikke har tænkte mig at købe creative igen medmindrer der sker noget revolutionerende fra deres side af, så det bliver nok ikke foreløbigt :)
    Men hvis du anskaffer dig et prodigy hd2 så gør dig selv en tjeneste og anskaf dig nogle ordentlige phono kabler, og undlad at bruge jack stikket til at forbinde anlægget, da phono udgangene og jack stikket er to forskelligt opbygget kredsløb på kortet, hvor phono stikkene giver dig den bedste lyd.


    vil du sige at mit anlæg er godt nok til at få noget ud af de ting du her nævner?


    og hvis man skal bruge phono udgangene kan man så vælge at bruge et 20 meter jack stik som går fra anlæg til pc, men så omforme jackstikkene i enderne så det er phono der forbinder dem?


    og ordentlige phono kabler som du snakker om, hvor kan man købe sådan nogle?

  • Af andre alternativer kan nævnes:
    Asus Xonar D2X (kan også fåes med PCI tilslutning så hedder det bare D2)
    http://www.edbpriser.dk/Products/listprices.asp?ID=496868


    Et andet fint kort er dette:
    http://www.edbpriser.dk/Produc…a=products&Soegeord=auzen


    Jeg købte selv lydkort for nyligt og valget faldt på Asus Xonar D2 i PCI udgaven.
    Det har indtil videre overrasket positivt, og lyden er glimrende.
    Dog havde jeg store problemer med driverne i starten, som gav støj og andre problemer.
    Jeg havde nær givet op, men pludseligt spillede det. :9xo


    Et lille problem er dog prisen, begge kort er vist en smule udenfor din prisramme?
    (EDIT: Opdagede lige at der ikke rigtigt er en prisramme ;) )
    Men kan da oplyse at de begge har fået positive ord med på vejen ang. lydkvalitet og afspilning af f.eks. musik.


    Hvordan skal kortet tilslutttes anlægget, det kan også have noget at sige?



  • jo jeg tror du har ret i at kortene falder en del uden for min prisramme... :D .. jeg har et Creative X-fi Xtreme Music nu, hvor jeg synes lyden faktisk er rigtig god de få sekunder skidtet gider at spille. .


    jeg bruger et jack stik til at forbinde til min pc nu, og så er der phono i den anden ende til at forbinde med anlægget.


    hvis nu mine forventninger går i retning af at jeg forventer at få et lydkort som spiller lige så godt som mit gamle x-fi music hvilke kort ville i så vælge.?

  • Jeg kan kun sige én ting - går du op i vellyd så holder du lyd udenfor computeren.
    Det er fint at bruge computeren som "drev", det gør jeg da også selv - men lydkort til computere, hvad end de så koster eller hvilke fine ting de er lavet af - så er de stadig forbundet til bundkortet som har et virvar af støjende komponenter og udstråling.
    Asus Xonar skulle gøre det ret godt med at sortere det meste fra, men stadig, audiofilt er det ikke før vi er udenfor computerens kabinet.


    Det samme kan du se fra den professionelle verden, der bruges brackout boxes i stribevis til indspilning eller afspilning i ethvert lyd studie, ligemeget om de har en power horse af en computer bygget af omstøbte guld og platin plader.


    Jeg bruger selv det der hedder en DAC, en Digital Analog Converter eksternt placeret et stykke væk fra min computer før lyden for alvor bliver til noget - og der er en verden til forskel, fuldstændig sort baggrund er klart det største plus, på ingen måde sus i højttalerne, selv når de ikke lige spiller og computeren er tændt, ligemeget hvor højt der skrues op - ikke en lyd.
    Når så der spilles er det et spørgmål om hvor god en DAC man så har hvor mange detaljer man vil få ud.
    Jeg har selv en ret billig DAC men den skal opgraderes (ombygges og erstates med nye chips) på et tidspunkt når tiden og pengene er til det.


    Den nemme og utroligt vellydende løsning er noget i den her stil:
    DAC Magic
    Alt den kræver er en ledig optisk, coaxial eller USB port og så er du køreklar til at høre lyden på dit anlæg som du aldrig har gjort det før.


    :cheers:


  • Det er vel bare at vælge, skulle mene samtlige bud indtil videre vil være en opgradering fra dit gamle Xfi men eftersom lyd er en subjektiv ting så får du ikke den enstemming anbefaling af et specifikt lydkort som du umiddelbart fisker efter, da der er forskel på hvad folk opfatter som god lyd.

  • mange tak for forslagene.. jeg tror det ender med Prodigy HD2 lydkortet..


    AT0MAC det lyder rigtig godt med den løsning du har der, men jeg tror ikke rigtig pengene er til at gå ud og investere så mange penge i et lydkort..


  • nu har lige lige fundet det her inde på edbpriser.. Her var prisen ikke helt så slem, men jeg har ingen ide om det overhovedet er DAC som du snakkede om eller det bare er et lydkort i en ekstern kasse..


    men jeg ville da lige høre om det var noget jeg eventuelt kunne satse på?


    http://edbpriser.dk/Products/L…rchArea=&Soegeord=prodigy

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Sigori
    nu har lige lige fundet det her inde på edbpriser.. Her var prisen ikke helt så slem, men jeg har ingen ide om det overhovedet er DAC som du snakkede om eller det bare er et lydkort i en ekstern kasse..


    men jeg ville da lige høre om det var noget jeg eventuelt kunne satse på?


    http://edbpriser.dk/Products/L…rchArea=&Soegeord=prodigy


    Altså i princippet er den jo også en DAC, men mest af alt er den bare et eksternt lydkort - det er en god start.
    Hvis du er ok med omkring det prisleje så kan jeg klart anbefale den her:


    SilverStone EB1


    Jeg har selv haft den på et tidspunkt, den er en del år gammel nu men still going strong ser det ud til - og dén lyder faktisk en hel del bedre end det Creative kort der ellers sad i min daværende PC


    :9xo