Hjælp søges! - Kan vi få 6-8 min af din tid ?

  • Så skulle det være sendt :9xo Kan godt lide ideen med sådan en beregner. Tror der er mange, der ville have glæde af sådan en, hehe :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Houly
    nok lidt for lille da jeg ikke har hus ?! :crazyeyes:


    Alt efter hvad du har svaret, så er der mulighed for reelle spørgsmål og hypotetiske spørgsmål.
    Reelle spørgsmål til dem der overvejer at bygge hus, tilbygge eller renovere og hypotetiske spørgsmål til dem som ikke overvejer nogen af mulighederne.
    Pointen er at undersøge hvad dem som overvejer det ved om div energirigtige løsninger og sætte det lidt op imod dem som ikke overvejer noget, for at vide hvor stor forskellen er i deres viden. For hvis forskellen er stor, kan vi så prøve at konkludere på hvad der er grunden til der er en forskel; om det er interresse, pga deres arbejde, bopæl, økonomi, eller det bare er det omfang af medier de blir påvirket af der er forskelligt etc. Der er masser af faktorer, og nogen endegyldig konklusion kan der nok aldrig laves.


    Poco - Ja, det håber vi også der er. Personligt tror jeg dog det sværeste er at få folk til at bruge/ oplyse dem om at en sådan findes.


    Og igen, mange mange tak for de mange besvarelser.


    Keep them comming :D


    Daniel

  • Har også svaret nu. :D


    Quote

    Oprindeligt indlæg af danielj86
    Poco - Ja, det håber vi også der er. Personligt tror jeg dog det sværeste er at få folk til at bruge/ oplyse dem om at en sådan findes.


    Jeg tror nu det sværeste bliver at lave et "sandfærdigt" program, som folk stoler på fortæller det rigtige. :D


    Quote

    Oprindeligt indlæg af danielj86
    Foxx - Jo, vi er godt klar over det. Men en sådan beregner skal kun bruges som en slags indikator for om det kan betale sig at installere jordvarme, ved en investering og så skal beregneren vise hvor lang tid der går inden dette et tjent ind igen. Et muligt resultat vil så være at hvis jordvarme f.eks koster 50.000, og forøger effekten på det strøm du bruger til varme med cirka 4-5 gange, og du har en forbrug på 12-14 tusinde, så vil den være tjent hjem efter en 4-6 år, hvis man tæller renter og div vedligeholdelse med.


    Nu er der jo forskellige "meninger" hvis man kan sige det, om hvor meget energi man reelt trækker ud af jorden med jordvarme. Producenterne siger højst sandsynligt én ting og nogle af deres kunder vil opleve noget andet. Og hvordan tester man i det hele taget sådan noget?


    Må indrømme at jeg ville være meget "mistroisk" over for sådan en beregner, da tallene som puttes ind er afhængige af mange forskellige faktorer. Så mange at mit umiddelbare gæt vil være at man reelt ikke kan sige ret meget andet end at solvarme og jordvarme på sigt vil betale sig selv ind - the end. :D


    Man kan naturligvis stille forskellige jordvarmeanlæg op mod hinanden, men i hvert tilfælde vil resultatet være specifikt for lige netop den installation man tester. Hvor dybt er rørene gravet ned? Hvor godt er selve systemet isoleret op til der hvor varmen skal bruges? Hvilket underlag er rørene gravet ned i overhovedet - det betyder vel noget for temperaturen? Hvor meget vedligehold koster lige netop det system - kan være det er monteret et fugtigt sted så det ruster nemmere?


    Det er bare nogle af de ting jeg kan se som værende forskellige fra installation til installation, selv om det er det samme produkt man køber og installerer.


    Og det var så blot et eksempel på at det efter min opfattelse er en meget kompleks beregning der skal foretages, hvis beregneren reelt skal bruges til andet end at give svarene:


    1) Dette tiltag vil betale sig hjem inden for den nærmeste fremtid (0-5 år)
    2) Dette tiltag vil betale sig hjem inden for en overskuelig fremtid (5-10 år)
    3) Dette tiltag vil betale sig hjem på sigt (10+ år)
    4) Dette tiltag kan ikke betale sig økonomisk


    Ikke at det ikke kan være brugbare informationer for folk der hurtigt vil sætte sig ind i økonomien. :D Såe.. Ud over min besvarelse så er dette indlæg også ment som et lille input til jeres projekt. :)
    Kan se i er B345 :D Så gætter jeg på i er en basis gruppe på AAUE :P Går der selv nemlig... HEhe... Godt nok på 8. semester, men stadig AAUE :D

  • Er det ikke bare det Totalkredit (så vidt jeg husker) kalder "Miljøberegneren"? "Miljøberegneren" er i øvrigt et koncept Totalkredit muligvis har tyvstjålet fra en selvstændig opfinder... Så hvad er det nye i projektet?