Spørgsmål om Raid

  • Jeg skal til at formattere min computer, og har i den forbindelse overvejet at smide mine to WD 320 GB diske i raid. Jeg har i den forbindelse en række spørgsmål, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med at få afklaret.


    1. Hvad vil I vurdere er hurtigst? Min raptor som single HD eller mine to WD 320 GB i Raid?
    2. Hvilket Raid setup er hurtigst/mest sikkert? Raid 0 eller 1? Hvilket vil I anbefale?
    3. Jeg havde oprindeligt tænkt mig at bruge raid setuppet til spil og lign, dvs. som et ikke system drev, så hvordan opretter jeg de to diske som Raid ved formattering og installering af Vista?


    Håber nogen vil give sig tid til at hjælpe?

    Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
    1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300

  • 1. Ud fra min egen erfaring med 2x250Gb RE diske i RAID0 vs. min gamle Raptor disk, så var mit RAID setup en del hurtigere. Jeg ved dog ikke med de nye Velociraptor diske (hvilket jo er lige meget lige nu).


    2. Et RAID0 setup er hurtigst, men usikkert, da du mister ALT data, hvis én disk står af. RAID1 er mest sikkert, da du stadig vil have ALT dit data hvis én disk står af. Husk dog på at din samlede lagerkapacitet ved RAID1 = størrelsen på én disk !!! Et alternativ kunne være at skaffe en disk mere, og køre RAID5. Læs mere om RAID HER


    3. Hvis du bruger den SATA RAID controller der er på dit MB, så skal RAID aktiveres i BIOS, og så får du en mulighed under BOOT for at lave setup af dit RAID. På mit MD er det ved at trykke CTRL+F1, når den booter min RAID controller. Læs evt mere i manualen til dit MB. Når dine diske så er sat op til RAID, og de er valgt som bootable, så får du muligheden under Vista installering, at dele "drevet" op i flere partitioner, og vælge hvor du vil installere windows.


    Håber dette hjælper dig lidt videre ;)


    //Jan

  • Takker for dit hurtige svar!


    Jeg er umiddelbart mest frisk på at køre raid 1, da jeg ikke kan lide tanken om at skulle starte forfra med at installere alle mine spil... Desuden har jeg nok plads efter at have investeret i en 1 TB disk i går.


    Tror jeg kører raid på spil drevet og beholder raptoren som systemdisk - den skal alligevel ikke trække noget vildt og voldsomt.


    Er det evt. muligt at oprette raid i vista? Tænker at det muligvis vil være lettere?

    Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
    1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300

  • Husk at med Raid 1 for du ikke en mærkbar forøgelse af ydelsen i forhold til en enkelt disk, det sker kun ved f.eks. Raid 0 og Raid 5. Raid 1 er kun til sikkerhed ikke hastighed.
    Jeg køre f.eks. Raid 0 mellem mine 4X320 HDs.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SShadowS
    Husk at med Raid 1 for du ikke en mærkbar forøgelse af ydelsen i forhold til en enkelt disk, det sker kun ved f.eks. Raid 0 og Raid 5. Raid 1 er kun til sikkerhed ikke hastighed.
    Jeg køre f.eks. Raid 0 mellem mine 4X320 HDs.


    Rigtigt men du risikere også at du mister alt data hvis en af dine disce står af. 8o

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo


    Rigtigt men du risikere også at du mister alt data hvis en af dine disce står af. 8o


    Jeg risikere os at dø hvis jeg går ud i tordenvejr...


    Jeg har intet på mine system diske jeg ikke kan få igen, det er jo derfor jeg har mine storage diske.
    System er kun OS, programmer og spil, så det kommer ikke op på andet end omkring 300-400GB i alt.
    Grunden til jeg bruger 4 diske er jo hastigheden og ikke pga pladsen.


    Bruger kun omtrent 2.5TB af de 4TB jeg har indregnet mine eksterne plus laptop.


    Men harddiske koster jo heller intet mere.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

    Rettet en gang, sidst af SShadowS ().

  • Skriver det jo også for så er han klar over det. :evil:

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo
    Skriver det jo også for så er han klar over det. :evil:

    LOL baloo, jeg syntes sku at de er noget ude efter dig på tiden griner ;)
    Jeg har også kørt raid0 igennem flere år uden probs, men det er rigtigt at det er meget sårbart.

    cpu : E6850 3.0ghz
    mb: Asus p5k-e wifi
    gfx:Bfg 8800 gts oc2 640mb
    ram: 2*2gb corsair extreme
    psu: chill innovation 510w
    mus: razer Copperhead @ razer mantis speed
    cod4 nick: #DD|RAZOR



  • det passer ikke helt at du kun får sikkerhed. du får trods alt også bedre læsehastigheder:)

  • Ville helt klart smide OS på din raptor, og så bruge dine 2 320GB til lager. -om det så bliver raid 1,0 eller evt raid5 hvis du kan finde penge til en tredje er op til dig.
    Grunden til dette valg er at det du, (højst sansynligt), vil få mest ud af mht systemdisk er accestime. Og her mister du ved at køre raid ;) Fordelen ved raid kommer først rigtigt til sin ret, når man snakker om større filer.

    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.


    Rettet en gang, sidst af Ciric ().

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Ciric
    Ville helt klart smide OS på din raptor, og så bruge dine 2 320GB til lager. -om det så bliver raid 1,0 eller evt raid5 hvis du kan finde penge til en tredje er op til dig.
    Grunden til dette valg er at det du, (højst sansynligt), vil få mest ud af mht systemdisk er accestime. Og her mister du ved at køre raid ;) Fordelen ved raid kommer først rigtigt til sin ret, når man snakker om større filer.


    Mine access tider er kun forbedret, tror du mener ved soft-raid. Jeg køre på en Adaptec 3405, og det køre skam super.

    [Workstation]Intel i7-2600K
    Asus Maximus IV Extreme-Z
    Corsair 1600 MHz Vengeance 4x4 GB
    Gainward 780 GTX Phantom-> BenQ 24" XL2410T 120Hz & BenQ 27" M2700HD
    Samsung 850 Evo 256GB (System)

    Samsung 850 Evo 512GB (Games)
    4x4TB (Storage)
    Roccak Kave XTD 5.1 Digital | Roccat Kone XTD | Logitech G15
    Corsair 800D | Corsair HW850

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af SShadowS


    Mine access tider er kun forbedret, tror du mener ved soft-raid. Jeg køre på en Adaptec 3405, og det køre skam super.


    Selvfølgelig kører det bedre på en dedikeret controller ...der er jo spereat "cpu" + ram, kun til den opgave.
    Men har du testet accestime ved kun en disk på din controller?
    Man kan jo ikke rigtig sammenligne en disk på en onboard-controller, med to diske på en dedikeret ;) (ved selvfølgelig heller ikke om det er tilfældet)


    Nu har op jo heller ikke sagt noget om en dedikeret controller, så går da ud fra at han vil bruge den som er på hans bundkort (som jeg forøvrigt ikke er voldsomt imponeret over, men det er nu en anden sag ;) )


    Desuden snakker vi her om en 10.000 rpm vs 2x7.200 rpm @Raid0. Og der burde raptoren vinde, (temmelig sikkert, uanset controller), på accestime, men tabe på surstained ;)

    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright until you hear them speak.


    Rettet 3 gange, sidst af Ciric ().

  • Så fik jeg rodet med det - hold da kæft for en omgang - formatterede 3 gange, da vista blev ved med at bøvle med raid opsætningen, på trods af at jeg havde fulgt instruktionerne i manualen til bundkortet til punkt og prikke. Det endte med at jeg undlod at køre raid indtil jeg har installeret det jeg skal. Så nu håber jeg at systemet vil det jeg også vil.


    Det var opdatering af chipsættet og controlleren der gav bsod, samt opdatering til .net framework 3.5 og en anden opdatering. Havde helt glemt hvor irriterende det er, når skidtet ikke spiller.


    Min opsætning nu er:


    Raptoren som system disk


    WD 320 GB i raid 1 til spil - der er ikke så meget behov for skrivning, mere læsning - derfor raid 1 og ikke nul. Jeg har ikke planer om at investere i flere diske i nærmeste fremtid, da jeg har planer om at skifte hele maskineriet om ½-1 år.


    1 stk. Samsung F1, 1 TB disk som lager. (den er sgu hurtig!)

    Intel Core 2 Duo E6600 @ 2,8 GHz * Asus P5N32-E/SLI, Nforce 680I * Antec Performance One P180-EU * Cellshock 2048MB Kit DDR2-800 CL4 * MSI 5770 HAWK * Corsair HX620W *
    1 x WD Raptor 150GB * 2 x WD HD 1500 GB, SATAII * Corsair Hydro Series H50 * Logitech Ultra-X Flat * Dell 20'' 2007WFP * Logitech Z-2300

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af adocen
    kan man ikke bare have en ekstern harddisk, hvor man overføre vigtige data hvis det er man er bange for at miste noget :) ?


    jo men når en Raid 1 er billigere at konfigurere og du slipper for at rode med USB og huske at tage backup. så er Raid klart mest fornuftigt.