er 14 dages returret rimelig?

  • http://tweak.dk/forum/thread.php?threadid=111166&sid=


    Efter diskussionen omkring returnering af en processor efter den har været i brug for at opdatere et bundkort vælger jeg at lægge op til denne debat :)


    Er det fair man har 14 dages returret på varer købt via nettet?


    Er der fair, at man kan pakken varen op og bryde emballagen for at bese varen?


    venligst argumenter, hvis i har lysten og husk nu både at se det fra sælger og kundeside.


    DEFINITION: BESE VAREN: Man må bese varen, men ikke tage varen i brug. Varen skal kunne returneres i væsentlig samme stand, som da varen blev modtaget.

  • Mener det er helt fair, når man som køber over internetet ikke har en chance for at bese varens tilstand før man modtager den. Samtidig har man ikke nogen mulighed for at kontrollere om varen virker korrekt, eller om den passer sammen med det "hardware" f.eks man har i forvejen.


    Kan heller ikke se hvorfor sælgerne skulle pive over denne regel, det er jo noget man er bevist om når man vælger at starte en internet butik, fremfor en fysisk butik. Kan godt være de lider tab på de retur sager engang imellem, men til gengæld spare de pengene ved ikke at have en fysisk butik.


    Det eneste negative jeg kan jeg se ved retur retten er at butikkerne oftest pakker de "brugte" vare de for retur, for at sælge dem som nye igen. Men det gør de jo så også i de fysiske butikker, når de for varene retur, selvom det er imod reglerne.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af c-k
    Mener det er helt fair, når man som køber over internetet ikke har en chance for at bese varens tilstand før man modtager den. Samtidig har man ikke nogen mulighed for at kontrollere om varen virker korrekt, eller om den passer sammen med det "hardware" f.eks man har i forvejen.


    Kan heller ikke se hvorfor sælgerne skulle pive over denne regel, det er jo noget man er bevist om når man vælger at starte en internet butik, fremfor en fysisk butik. Kan godt være de lider tab på de retur sager engang imellem, men til gengæld spare de pengene ved ikke at have en fysisk butik.


    Det eneste negative jeg kan jeg se ved retur retten er at butikkerne oftest pakker de "brugte" vare de for retur, for at sælge dem som nye igen. Men det gør de jo så også i de fysiske butikker, når de for varene retur, selvom det er imod reglerne.


    Spørgsmålet var ikke om man var bevidst om det når man starter en internet butik, men derimod om det er fair. Skal en internetbutik stå til ansvar overfor din uvidenhed om produktet for eksempel ikke virker med dit produkt købt andetssteds? for det er da fuldkommen urimeligt, og især, hvis du ikke engang spørger ind ( det er der rigtig rigtig rigtig mange der ikke gør inden ).

  • Jeg synes det er helt igennem fair. Fortrydelsesretten, som vi her taler om, er simpelthen sælgers risiko i debatten om fjernsalg. Fra sælgers side ser jeg selvfølgelig et problem i, at man som kunde kan bryde emballagen og stadig fortryde købet, men sådan som et typisk RMA-forløb foregår, mener jeg det er bedre med returretten. Det er kunden, der tager en chance med fjernkøb, deraf den ekstra ret.


    Jeg benytter mig til tider selv af returretten, f.eks. hvis jeg skal bruge en specifik revision af en processor eller bundkort. Jeg ringer altid til forhandleren først, for at høre om de ikke lige vil være så venlige at tjekke, selv om det konsekvent bliver afvist alligevel.


    Da jeg i sin tid købte en QX9650 Retail, måtte jeg eksempelvist bestille hele 4 af slagsen hjem, for selv at kunne kigge gennem det lille plastvindue i boxen, for at konstatere serienummeret ;) - og derefter returnere de tre andre, jeg ikke kunne bruge.

  • De 14 dage er efter min mening helt rimelig, som der også er blevet nævnt er det jo noget sælger er klar over, for sådan er lovgivningen ved fjernsalg.


    Det sikrer en mod at købe katten i sækken da man ikke har haft mulighed for at se og føle på den vare man har købt.

  • At købe med det formål at tage i brug for derefter at returnere varen som ubrugt er noget svineri. Og det var så min uforbeholdne mening.

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Jeg er generelt set tilhænger af returretten, men jeg synes formuleringen er for vag. For hvad er væsentlig samme stand egentlig? Erhvervsdrivende og kunder tolker konsekvent ordene forskelligt, og det giver en masse konflikter der kunne være undgået hvis lovgivningen på området var mere præcist. Selvfølgelig kan man ikke lovgive sig ud af problemerne med at tage en CPU i brug modsat f.eks. en RAM stang hvor risikoen for at skade produktet eller forringe værdien af det er klart mindre.


    Jeg har dog valgt ikke at stemme, da der ikke er nogen valgmulighed der passer mig. For ja, de 14 dages returret er helt i orden, men der er visse varer hvor det at bese den kan forringe værdien voldsomt, og så er det ikke OK.


    Der er jo ligesom også kun en gruppe til at betale for de forringelser, nemlig forbrugerne. Så dem der er synes det er OK at lave det nummer der er tale om i den omtalte tråd i Hardware & Tilbehør, bør måske spørge sig selv om de er villig til at betale mere for deres varer fordi der sidder folk der ikke selv kan komme i tanke om andre måder at løse det pågældende problem på ;)


    Quote

    Oprindeligt indlæg af c-k
    Mener det er helt fair, når man som køber over internetet ikke har en chance for at bese varens tilstand før man modtager den. Samtidig har man ikke nogen mulighed for at kontrollere om varen virker korrekt, eller om den passer sammen med det "hardware" f.eks man har i forvejen.


    Det kan da heller aldrig blive sælgers problem, om du kan finde ud af at købe ting der passer sammen. Det eneste tidspunkt det kan blive sælgers problem er da, hvis han har påstået, at dine ting passer sammen.


    Hvis du køber f.eks. en CPU i en butik har du jo heller ikke mulighed for at kontrollere om varen virker korrekt, skal de fysiske butikker så tvinges til at indføre fuld returret?


    Quote

    Oprindeligt indlæg af xt0m
    Jeg benytter mig til tider selv af returretten, f.eks. hvis jeg skal bruge en specifik revision af en processor eller bundkort. Jeg ringer altid til forhandleren først, for at høre om de ikke lige vil være så venlige at tjekke, selv om det konsekvent bliver afvist alligevel.


    Da jeg i sin tid købte en QX9650 Retail, måtte jeg eksempelvist bestille hele 4 af slagsen hjem, for selv at kunne kigge gennem det lille plastvindue i boxen, for at konstatere serienummeret ;) - og derefter returnere de tre andre, jeg ikke kunne bruge.


    Der er stor forskel på at gøre det du skriver du har gjort, og så bestille en CPU, pakke den op, bruge den til at opdatere ens BIOS for derefter at anvende returretten - og det er jo på det grundlag, at tråden er blevet oprettet.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af ayu
    At købe med det formål at tage i brug for derefter at returnere varen som ubrugt er noget svineri. Og det var så min uforbeholdne mening.


    Synes da mere det er noget svineri at forhandlerne her efter igen sælger produkterne som ubrugte.


    Har selv haft købt et bundkort der tydeligvis havde været brugt, og der manglede ting i kassen.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pinky


    Synes da mere det er noget svineri at forhandlerne her efter igen sælger produkterne som ubrugte.


    Har selv haft købt et bundkort der tydeligvis havde været brugt, og der manglede ting i kassen.


    Jamen hvis man skal sende varen retur i væsentlig samme stand betyder det i mine øjne, at den bliver leveret tilbage, som da du fik den :) dvs. den stadig kan sælges videre, og så skal du som kunde ikke have noget imod at varen har været åbnet, og det har du jo tilsyneladende. så kan det jo heller ikke være rimeligt at kunden skal have samtlige kroner retur for købet, hvis han lige har sænket værdien markant :)

  • Alternativet kunne jo være at indføre en begrænsning i returretten, så hvis man bryder en emballage, som forvrænger varens værdi ville det koste 5-10% af varens værdi dog minimum 100 kroner?

  • Synes 14 dages returret er en god ting for det kan jo ske at man kommer i penge nød og af den ene eller anden grund er nød til at retunere varen selvfølgelig i pæn stand.


    Det at man misbruger den lovgivning ved at købe en vare f.eks en cpu og vold clocker den bare for at retunere den igen efter en uge synes jeg ikke er fair.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Rasmus_yamaha
    Synes 14 dages returret er en god ting for det kan jo ske at man kommer i penge nød og af den ene eller anden grund er nød til at retunere varen selvfølgelig i pæn stand.


    Det at man misbruger den lovgivning ved at købe en vare f.eks en cpu og vold clocker den bare for at retunere den igen efter en uge synes jeg ikke er fair.


    Jamen igen skal virksomheden tabe penge på at du ikke har styr på din økonomi. skal de stå til regnskab for dette ?:)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Burger


    Hvad kom først - hønen eller ægget? ;)


    Forhandleren må da tage den kost det er at handle via fjernkøb. Jeg som forbruger vil da ikke betale for et nyt produkt og så få et brugt med mangler.


    PRC data sælger fx "demo" produkter med et større eller mindre nedslag i prisen, det synes jeg er en god løsning.


    Men det er noget svineri at købe en processor for med overlæg at returnere den fordi man bare skulle bruge den til BIOS update.

  • Jeg synes at de 14 dages returret er helt fint, dog forstår jeg ikke hvorfor man må bruge varen, og derefter returnere den. Det må virkelig være lort for butikkerne at stå med en "brugt" vare, i åbnet emballage. På den anden side kan jeg godt se problemet, hvis man bliver skuffet over varen. Men hey, der findes jo ikke returret i "normale" butikker, så hvorfor så på nettet? Synes egentlig at reglerne burde være ens.


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Exxon
    Jeg synes at de 14 dages returret er helt fint, dog forstår jeg ikke hvorfor man må bruge varen, og derefter returnere den. Det må virkelig være lort for butikkerne at stå med en "brugt" vare, i åbnet emballage. På den anden side kan jeg godt se problemet, hvis man bliver skuffet over varen. Men hey, der findes jo ikke returret i "normale" butikker, så hvorfor så på nettet? Synes egentlig at reglerne burde være ens.


    Handel på internettet hører ind under fjernsalg som køb via kataloger. Man har jo ikke haft mulighed for reelt at se varen og om den lever op til den kvalitet man ønskede. Det er selvfølgelig ikke det samme som det er ok at misbruge lovgivningen til ejen vinding. Synes det er ok at varen bliver pakket ud og at man reelt ser det man køber som man ville kunne i en butik.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Pinky


    Handel på internettet hører ind under fjernsalg som køb via kataloger. Man har jo ikke haft mulighed for reelt at se varen og om den lever op til den kvalitet man ønskede. Det er selvfølgelig ikke det samme som det er ok at misbruge lovgivningen til ejen vinding. Synes det er ok at varen bliver pakket ud og at man reelt ser det man køber som man ville kunne i en butik.


    Ved det godt :)


    Men synes skam ikke at det er fair for butikkerne.


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • Hvis man selv forventer at få en vare som ikke bære tegn af at være brugt, så må man også forvente at hvis man skal returnere varen, så skal den være ikke være synligt brugt. Døren burde svinge begge veje - men det gør den jo ikke.


    Hvis jeg køber en vare, så skal varen ikke bære tegn af at være brugt og indpakningen skal være hel og se ny ud. Omvendt så sender jeg heller ikke noget tilbage til forhandleren hvis jeg har taget varen i brug.


    Og så er det egentlig ligegyldigt om der er tale om en internetbutik hvor jeg har krav på 14 dages returret eller om der er tale om f.eks computercity´s fysiske butik der frivilligt tilbyder en returret.


    I mine øjne er det lidt ligesom med nye biler. Lige så snart en ny bil bliver kørt ud på vejen falder værdien. Lige så snart et stykke hardware bliver taget i brug falder værdien også. Hvis vi ikke vil betale fuld pris for noget brugt hardware som er 14 dage gammelt og som sælges her på forumet, hvorfor skulle vi så have fuld pris retur for en vare som er blevet brudt i 14 dage og som derefter sendes tilbage til forhandleren?


    IMO, så burde en returret kun gælde hvis indpakningen ikke er synligt brudt og varen ikke er taget i brug.... og så burde køber uden piveri betale for den oprindelige forsendelse da det ikke burde være en udgift for forhandlere når købere ombestemmer sig.