Find tale på dansk

• Jeg skal skrive om noget retorik, og derfor skal jeg have fat i en tale... tænkte på Nixon's "Checkers-Speech" problemet ligger i jeg ikke kan finde den på dansk, så håber en derude der kan hjælpe med dette.

Ellers hvis i kender nogle andre gode taler, med god brug af diverse retoriske midler og historisk betydning, som er at finde på dansk så skriv dem endelig :D

Oprindeligt indlæg af Burger
    Måske du kan bruge Barack Obama's tale i Berlin?

Den kan du finde på dansk her, og på engelsk her.

Selvom det ikke ligefrem er taler, så var Venstre's retrorik i søgelyset i juni sidste år - det var måske også noget?

Tak kigger jeg videre på, men hvis nogen kommer op med Checkers talen på dansk så ville det være lækkert :D

• Undskyld jeg blander mig....men ville det ikke være den bedste løsning at finde en tale, der oprindeligt blev holdt på dansk?
    Mange retoriske kneb går jo på dobbeltbetydning, tonefald, ords "farve" osv. - alle ting der hurtigt kan tabes i en oversættelse.

Oprindeligt indlæg af Keder
    Undskyld jeg blander mig....men ville det ikke være den bedste løsning at finde en tale, der oprindeligt blev holdt på dansk?
    Mange retoriske kneb går jo på dobbeltbetydning, tonefald, ords "farve" osv. - alle ting der hurtigt kan tabes i en oversættelse.

Self. men er nu på opfordring fra min vejledere... Kunne også tage og analysere den på engelsk self. :) Bare nemmere på dansk...

Oprindeligt indlæg af Svan

Self. men er nu på opfordring fra min vejledere... Kunne også tage og analysere den på engelsk self. :) Bare nemmere på dansk...

Jeg tillader mig at antage du er i gang med en gymnasial uddannelse så? ;)

Din vejleder har hul i hovedet...men hvis han er tilfreds med den fremgangsmetode, så spar dig endeligt besværet og tag udgangspunkt i en oversat tekst. :D
    Jeg kender desværre ikke til nogle oversættelser af Nixons taler. Men du kan evt. forsøge at skrive til et universitet hvor de har et institut for amerikanske studier. Alternativt kan du forsøge dig med samfundsvidenskab. Der burde det være muligt at finde nogen der ved om teksterne er at finde på dansk.
    Du kunne også søge på bibliotek.dk eller drøne ned og snakke med din lokale bibliotekar.

Oprindeligt indlæg af Keder

Jeg tillader mig at antage du er i gang med en gymnasial uddannelse så? ;)

Din vejleder har hul i hovedet...men hvis han er tilfreds med den fremgangsmetode, så spar dig endeligt besværet og tag udgangspunkt i en oversat tekst. :D
    Jeg kender desværre ikke til nogle oversættelser af Nixons taler. Men du kan evt. forsøge at skrive til et universitet hvor de har et institut for amerikanske studier. Alternativt kan du forsøge dig med samfundsvidenskab. Der burde det være muligt at finde nogen der ved om teksterne er at finde på dansk.
    Du kunne også søge på bibliotek.dk eller drøne ned og snakke med din lokale bibliotekar.

Jo det jeg kun give dig ret i ;)