MSI N295GTX GeForce GTX 295

• Da AMD i 2008 lancerede deres Radeon HD4870X2 grafikkort, vandt de efter lang tid som underdogs tronen tilbage, som værende førende inden for 3D-verdenen. Dette måtte Nvidia gøre noget ved, og vi har fået fat i deres modsvar til dette kort, nemlig GTX295, som nu er Nvidias absolutte topkort, og består hovedsageligt af to af den slags GPU’er der også sidder i GTX260. Dette udgør i alt hele 1792 MB GDDR3 RAM.

I denne test skal vi se på MSIs første udgave af dette grafikkort. Navnet for dette kort er MSI N295GTX M2D1792.

http://www.tweak.dk/review/MSI…X_GeForce_GTX_295/912/1/1

[Blocked Image: http://www.tweak.dk/images/2009/review/912/tweak_dk_msi_n295gtx_m2d1792_grafikkort_img02.JPG]

• Selv når blæseren kører ved ganske mange RPM er den ret stille og ved idle stort set lydløs.

Nu har jeg selv haft et GTX295, og ud fra alle de tråde jeg har læst om kortet er det indenlunde "stort set lydløs". Idle RPM var låst på 41%, og gik aldrig længere ned med mindre man selv justerede hastigheden lavere. Ved lavere RPM end 41% er det acceptabelt, men det larmer stadig en pæn del mere end f.eks. GTX285, og at bruge termen lydløs mener jeg er lidt ved siden af.

Oprindeligt indlæg af SW-T
    Selv når blæseren kører ved ganske mange RPM er den ret stille og ved idle stort set lydløs.

Nu har jeg selv haft et GTX295, og ud fra alle de tråde jeg har læst om kortet er det indenlunde "stort set lydløs". Idle RPM var låst på 41%, og gik aldrig længere ned med mindre man selv justerede hastigheden lavere. Ved lavere RPM end 41% er det acceptabelt, men det larmer stadig en pæn del mere end f.eks. GTX285, og at bruge termen lydløs mener jeg er lidt ved siden af.

Ja, det har du måske ret i. Forkert ordvalg fra min side der. Selvfølgelig er det ikke helt lydløst, tror bare jeg var overrasket over at det ikke larmede mere end det gjorde.

• Sådan et kort vil altid støje lidt det kan ikke undgåes. Er dog overrasket over at høre der er en større forskel på det og GTX285 selv det er et single GPU gfx. :$

Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

Rettet en gang, sidst af Baloo ().

• Du skriver

Der er ingen tvivl om at dette er et ganske kraftfuldt kort og at begge GTX295-kortene er det kraftfulde, men det er ganske interessant at se, hvor meget bedre dette MSI GTX295 er i forhold til det fra ASUS.

Men nu er det jo fact at det kort du har til test er OC'ed, så det er jo noget fis at sige.

MSI'en står til 655, 1050, 1412 i testen hvor Asus er 576, 999 (x2), 1242 (standarten), så selvfølgelig scorer MSI højere.

Alle shops siger MSI clock er standart som Asus, så du sammenligner en OC version af kortet med de andre, så i mine øjne er den her test ikke en pot pis værd.

• Synes ikke jeg kan læse nogle steder at Jacob snakker om en apples-to-apples sammenligning, men blot en sammenligning af de to kort, forskellige clocks eller ej, så kan ikke se hvori problemet ligger?

Og så bør man måske passe på hvordan man ytrer sig om andres frivillige arbejde som man ikke selv har betalt en rød reje for at få adgang til. Har altid undret mig over hvordan folk kan tillade sig at klage over ting der er gratis.

Tror ikke der er nogle her på sitet som ikke gerne vil have kritik af deres arbejde, det er trods alt den bedste måde at blive bedre på, men husk lige på at det ikke er et stort multi-nationalt firma man sviner, men en privatperson der har brugt sin fritid på at stykke en test sammen til alle der har lyst til at læse den.

Primær Rig
    Gigabyte GA-EP35-DS3 ** C2D E4600 ** 2x1 GB Corsair XMS2 PC2-5400 ** XFX 8800GS 384MB Alpha Dog ** Corsair VX450 ** Antec P182 ** Logitech Z5500

NAS/FTP/VNC/Seedbox
    ASRock 775i65PE ** Celeron D326 2,53gHz ** 1536MB Kingston Value PC2700 ** Sapphire Radeon X1600Pro 512MB ** NorthQ 400Watt ** Antec SLK3000B

Bærbar
    IBM Thinkpad T30 ** Pentium 4M 1,4 gHz ** Radeon Mobility 7500 ** 256MB DDR PC-2100

• Nu er det sådan at der var sket en fejl fra MSI's side som gjorde at en tidlig version af deres OC-version var kommet i en std. æske og sendt til test. Derfor må jeg jo gå ud fra at dette er deres standard kort, da jeg på ingen måde er blevet oplyst om fejlen før et par timer inden jeg sendte testen ind.

Som jeg også skriver i testen (hvis du altså har læst den hele):

Vi har ikke pillet ved noget som helst eller overclocket på noget som helst, da vi tog dette billede, men alligevel er alle frekvenser noget højere på dette kort, end oplyst. Vi forstår ikke hvorfor MSI har oplyst at kortet kører langsommere end det vi har modtaget. Det kan selvfølgelig også være en fejl at MSI er kommet til at sende os dette kort, som måske er en tidlig OC version. Vi har kun haft fingrene i dette ene 295GTX fra MSI, så vi kan ikke oplyse om dette er ens for alle kort.

Jeg er ellers meget glad for noget konstruktiv kritik, og det vil jeg da meget gerne modtage på mine tests :)

mvh.

Jacob Czepluch

• Nu skal i ikke tro jeg bare kommer herind for at klage.

Problemet er bare, det første der poppede ind i mit øje var "kan godt (måske,måske ikke) være MSI er overclocket..", og "hvor meget bedre dette MSI er en *****...".

Og fejl eller ikke, sammenligne 1 OC kort mod en masse andre standart kort er liiidt forkert i min bog :)
    skulle nok være 1 standart MSI vs 1 OC MSI hvis man endelig skulle sammenligne OC'ed kort.

Frivillig eller ej arbejde, det er stadig "reklame", og nogle folk bruger de her tests til at beslutte sig for hvad de skal købe (mærke), og den her test havde link fra EDBprisers forside.

Det er så absolut intet personligt mod nogle herinde.

• Vi ville da også utroligt gerne være i stand til at sammenligne ikke OC med OC, men du er er det sådan at vi ikke bare kan få tilsendt hvad som helst, og i dette tilfælde, var det MSI der havde sendt et forkert kort.

Oprindeligt indlæg af Unframed
    Nogen idé om hvornår dette kort kommer til DK?

Nej, det ved jeg desværre ikke noget om. Men kunne ikke forestille mig at der går særlig lang tid.

Nogen idé om hvornår dette kort kommer til DK?

Nej, det ved jeg desværre ikke noget om. Men kunne ikke forestille mig at der går særlig lang tid.

Oprindeligt indlæg af czepluch

Nej ikke når man tænker på at det er et godt stykke tid siden de andre producenter fik deres ud.
    Håber det snart kommer for hvis jeg ender med at investere i et 295gtx måtte der helst gerne være fra MSI .. Har bare et eller andet med MSI skal helst ha min hardware fra dem :D

Nej ikke når man tænker på at det er et godt stykke tid siden de andre producenter fik deres ud.
    Håber det snart kommer for hvis jeg ender med at investere i et 295gtx måtte der helst gerne være fra MSI .. Har bare et eller andet med MSI skal helst ha min hardware fra dem :D

Hehe. Ja, sådan er vi jo alle forskellige :) Men der ville jo heller ikke være meget ved det, hvis vi alle bedst kunne lide et mærke.