Grafikkort dødt, tror jeg nok?

  • Halløj allesammen!
    Jeg er desværre løet ind i et problem med min nye computer; jeg er bange for at mit grafikkort er dødt!
    Computeren har kørt upåklageligt, lige siden jeg samlede den for ~2 uger siden, men i dag stoppede showet så: jeg hørte en gnist-agtig lyd fra computeren og den slukker i det samme. Jeg skynder mig at rive stikket ud af vægen, og flår derefter kabinet siden af. Der lugter lidt brædt og jeg tænker straks "åh nej..." til min store forskrækkelse finder jeg en død myg på grafikkortet, men tænker ikke videre over det.
    Jeg slår så de enkelte dele fra i computeren, først DVD-drev, så harddisk, men computeren vil bare ikke starte. Til sidst tager jeg mit grafikkort ud af computeren, og den starter somom intet var sket.
    Nærmere undersøgelse har så vist, at hvis jeg sætter kortet i computeren uden de to ekstra strømstik, så kan den godt starte, men det er kun den ene køler på grafikkortet (4850X2) der kører, og der vises intet billed på skærmen. Det samme sker når jeg sætter 6-pins stikket i, men når jeg sætter 8-pins stikket i starter computeren ikke; blæserne kører 1/4 omgang og alt står stille, indikatorene på bundkortet viser dog at det får strøm.
    Kan jeg ikke godt tillade mig at sige, at det er grafikkortet den er gal med så?


    Venlig Hilsen
    Søren Fuglsang

  • det lyder meget som et ristet grafikkort som du er inde på.


    som en sikkerheds skyld, så prøv at låne et andet kort og sæt i eller prøv dit kort i en anden computer. Husk dog at sige at du nok skal betale hvis der sker noget med den anden del :)
    Defekt hardware har det med nogle gange at kunne lave ikke så sjove ting.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • det kan dog også være at en af 12v linierne på din psu er blevet ristet, og muligvis har taget dit gfx kort med sig...så det er altså ikke sikkert at skylden er på gfx, men at den rigtige synder er psu...

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Fragman
    det kan dog også være at en af 12v linierne på din psu er blevet ristet, og muligvis har taget dit gfx kort med sig...så det er altså ikke sikkert at skylden er på gfx, men at den rigtige synder er psu...


    Min strømforsygning er en Corsair TX750, som i følge Corsair kun har én 12-volts forbindelse, så hvis den var ristet burde systemet slet ikke kunne starte?