Kunsten at tage billeder med lang lukker..

• Endelig har jeg igen fået et kamera der er værd at eksperimentere lidt med :)
    Jeg har derfor forsøgt mig med nogle lang-lukkertid-billeder, men synes filme ikke jeg kan få dem til at blive særligt gode :(

Nedenstående er det bedste jeg har formået - men lamperne er stadig overbelyste :(

Har I nogle tips til hvordan man får lavet nogle gode billeder om aftenen med lang lukkertid og/eller lille blænde.

• Nå du har så kraftig en lyskilde i selve billedet hvor der ellers er mørkt kan det simpelthen ikke lade sig gøre at den ikke bliver udbrændt.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Problemet med at der kommer meget mere lys fra lamperne end fra vejen er der ikke så meget at gøre ved hvis du skal fange det hele i et billede. Du bliver nok nødt til at give dig i kast med noget HDR-foto. Det kan også godt lade sig gøre om natten. Du kan evt se på side . Der kan du både finde en guide til hvoprdan du gør og en forklaring på hvad der sker.
    Håber det virker for dig

Lauge

Oprindeligt indlæg af lauge
    Problemet med at der kommer meget mere lys fra lamperne end fra vejen er der ikke så meget at gøre ved hvis du skal fange det hele i et billede. Du bliver nok nødt til at give dig i kast med noget HDR-foto. Det kan også godt lade sig gøre om natten. Du kan evt se på side . Der kan du både finde en guide til hvoprdan du gør og en forklaring på hvad der sker.
    Håber det virker for dig

Lauge

Jeg ville bare gerne undgå at skulle ud i HDR, men det er vist ikke muligt hvis jeg skal have det ud af billederne som jeg gerne vil have.

Oprindeligt indlæg af TheOriginalTB

Jeg ville bare gerne undgå at skulle ud i HDR, men det er vist ikke muligt hvis jeg skal have det ud af billederne som jeg gerne vil have.

Nu ved jeg jo ikke hvad du vil opnå, men det er helt normalt at have udbrændte lyskilder i nat billeder og der er ikke noget forkert i det.

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Problemet er altid, at der kommer nogle uoplyste områder med i motivet.
    Det er tilsyneladende udendørs fotos du snakker om, og ud over at sikre mod rystede billeder ved at bruge stativ/ evt. selvudløser, så kan du- når du har overvejet dit motiv- skyde en flash/stærk lampe af, de steder hvorfra du vil have din lysvirkning. Prøvede det nogle gange for længe siden, og det gav kassen.
    Hvilket kamera og øvrigt udstyr har du?

[SIZE=7]MOBO: ASUS M2N-E
    4Gb. GEIL DDR2 ram * AMD Dual 3800+
    ASUS EN9600 GT
    MAXTOR 120 Gb / SAMSUNG SP 120 Gb SP1213C
    Logitech G5.10 optical laser inputs
    NEC DVD Writer
    1.32G/532 LAN[/SIZE]

Oprindeligt indlæg af Legolas
    Problemet er altid, at der kommer nogle uoplyste områder med i motivet.
    Det er tilsyneladende udendørs fotos du snakker om, og ud over at sikre mod rystede billeder ved at bruge stativ/ evt. selvudløser, så kan du- når du har overvejet dit motiv- skyde en flash/stærk lampe af, de steder hvorfra du vil have din lysvirkning. Prøvede det nogle gange for længe siden, og det gav kassen.
    Hvilket kamera og øvrigt udstyr har du?

Amatør udstyr :) Canon Powershot SX10 IS og en god trefod.

Jeg fik forøvrigt dette skud med det, bortset fra kompositionen er jeg fint tilfreds med det. Er ved at have bedre styr på blænde og lukertid nu.