• Quote

    Oprindeligt indlæg af DmK
    32bit = 3200 ram = 3,2gb at dit system kan vise du har 4gb er ikke det samme som det kan bruge 4gb :)


    Vil jeg gerne have en kilde på, du er ude i noget hovskisnovski der.


    Dvs. iflg. din terminologi så er 64-bit = 6400 ram = 6,4Gb..... :crazyeyes:


    Den må du altså længere ud på landet med.

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m


  • nej men wiki er din slå det endelig op :crazyeyes:

  • Men bortset fra alt det her 32-bit ævl/kævl, så glæder jeg mig meget til at prøve det endelige produkt, nu har jeg min gamle spand stående med 64-bit udgaven og det kører ganske fornuftigt. Kan dog ikke sammenligne direkte med Vista, da jeg hidtil kun har kørt XP på den.


    Installeren er supersmooth, og det tog blot 20 minutter med et oldtidsfund af et DVD-drev og en halv langsom harddisk.


    Quote

    Oprindeligt indlæg af DmK
    nej men wiki er din slå det endelig op :crazyeyes:


    Ja den er fin med dig, wikipedia er udemærket til et hurtigt opslag men ikke som kilde, kunne jo risikere at det var dig der havde skrevet det.


    Tag forresten 2^32 og multiplicer et par gange med 1024... så får du det magiske tal = 4096... tadaaa.

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • henvisning til MS.com omkring et 32bit OS max ram


    http://support.microsoft.com/kb/929605

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2


  • så læs om det på ms egen side


    http://www.microsoft.com/whdc/…rm/server/PAE/PAEmem.mspx


    derefter kan du så prøve at bruge et program som everst til at se at en 32bit vista faktisk kun kan allokere 3,2gb ram



  • direkte fra ms egen side : If a computer has many installed devices, the available memory may be reduced to 3 GB or less. However, the maximum memory available in 32-bit versions of Windows Vista is typically 3.12 GB.

  • Betvivler ikke dit resultat, betvivler din forklaring. Og desuden er det ikke 32-bit systemets skyld at Vista typisk kan bruge 3,12 GB RAM, det er noget Microsoft har fastsat.


    Men facit er uanset hvad så skal du have 64-bit for at udnytte 4 GB og op fuldt ud... skal vi ikke lave det blive ved det og så diskutere Windows 7 istedet?

    Q9450 | Asus P5Q3 Deluxe | 4GB Corsair DDR3 (1600MHz, CL7) | Sapphire 7870XT Boost

    Dell UltraSharp U2410 | Windows 7 Home Premium 64 | 80GB x25-m

  • Lyder som en god ide.. :)


    Jeg har også installeret beta'en, version 7000, på min stationære.. Fra en usb harddisk endda.. :) Havde lidt problemer, men det var fordi mit bundkort åbentbart ikke kan finde ud af 4 gb ram sammen med et x64 os.. Har ikke fået prøvet med en bios update endnu, men kan være det hjælper..


    Ellers synes jeg det er godt windows 7.. Dog er jeg lidt trist over at det ikke helt kan finde ud af at kører de spil jeg gerne vil have.. :S


    //Out - EcoPa

  • DmK


    Der står jo netop på linket til Microsofts side at årsagen til at man ikke kan udnytte hele 4 GB ram er en begrænsning ved at man med 32 bit kun kan adressere 4 GB ram. For at undgå konflikt med grafikkortets hukommelse har Microsoft valgt at sætte en grænse på 3,12 GB. Hvis der er meget ram på grafikkortet er det dog nødvendigt at sætte en lavere grænse, som der også står.


    En forsimplet forklaring er altså:
    En 32 bit computer kan pege på 2^32 adresser i rammene, dvs. 4 milliarder adresser (4 G adresser). Hver adresse udgør én byte, og man kan således kun bruge 4GB ram på en 32 bit cpu eller program.

    P4 Northwood 2 2.53 Ghz/FSB 533
    Asus Nvidia Geforce 6800 128 MB
    ECS L4S8A2 Bundkort
    1024 MB DDR PC2700 Kingston value ram
    512 MB DDR PC 2700 Samsung ram
    500 W Akasa PSU

  • ok nu skal vi have det slået fast med 32bit og RAM


    Med 32bit kan CPU og OS kun addressere op til 4 GB (2^32 bytes) MINUS hvad man ellers har af RAM på gfx kort og andet (fx controllere osv.)


    PAE er en instruktion inde i CPUen som OS kan bruge til at udvide CPUens adresseregister til 36 bit, hvilket giver et max antel RAM på 64GB (2^36 bytes) MINUS andet ram gra gfx, controllere etc. Husk på at PAE skal understøttes i CPUen såvel som OS (server 2k3, 2k8 og vista ultimate gør, ved ikke lige med andre bortset fra linux)


    Hvis det endelig er, så kan jeg hugge det i granit for jer inde under de andre guides...


    nå... win7


    Her må jeg sige at det er noget mere hurtigt end Vista i og med at den rodebunke af services er blevet ryddet lidt op (hvilket giver en del), men nu er det jo en beta og M$ skal nok få det ødelagt :P

    CPU: Pentium III 500 MHz
    RAM: 256 MB PC133 SD RAM
    Bundkort: HP bundkort
    GPU: Matrox MGA G200

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af EcoPa
    Ellers synes jeg det er godt windows 7.. Dog er jeg lidt trist over at det ikke helt kan finde ud af at kører de spil jeg gerne vil have.. :S


    //Out - EcoPa


    well det er måske ikke Microsofts skyld (ok de har lavet en del ting om), men det kan jo ikke komme bag på spil producenterne, det samme skete også lidt ved XP starten. Så der skal nok komme en patche til mange ting, eller en quick ting til hvordan det virker.
    Man kan dog i mange tilfælde gøre det samme som i Vista, sætte den op til at køre det som en WinXP maskine, så virker lang det fleste ting.

    Workstation: CPU: Intel Core I5 3570 - MB: AsusTek P8Z77-V LX2 - RAM: 16Gb Corsair DDR3
    GFX: AMD 6850 1024Mb - Display: Dell U2412M 24" - HDD: Samsung 830SSD 128Gb - OS: Win 8 64bit


    Server: CPU: AMD X2 240e - MB: AsusTek M4A785TD-V - RAM: 4Gb Kingston DDR3
    HDD: 8TB (6x2Tb Samsung F4EG i Raid 50) Adaptec 6805 PCIe - OS: Debian 6.0.6


    Internet: Fullrate 50/10Mbit VDSL2

  • Installerede det på en VMWare og det kørte godt i nogle minutter, men efter noget tid bliver det uendeligt sløvt :( Men ok, det er jo beta, og så på en virtuel maskine :) Så havde ikk regnet med noget
    Håber der kommer lidt vmware optimisering i den næste beta version

    [i]Asus P5N-E Sli nForce 650i --------------------- Aerocoool Extremengine T3
    Geforce 8800GTS 320MB Inno3D ------------------------ WD 160GB SATAII
    Core 2 Duo E6400 2,1 @ 2,6 GHz ----------------------- Samsung DVD±RW
    Cosair Twin 2 x 2048 PC5400 ------------------------------- SHG PSU 500W