C og D drev

• hej

jeg får en ny computer her i weekenden (endelig getmore har lang leveringstid)

så skal jeg installere XP på den, hvordan får lavet det så jeg får et C og D drev ?

jeg skal installere Vista på den, når jeg får penge til det, hvordan gør jeg det så jeg ikke miste alt data på et D drev?

så den kun sletter C drevet

hvordan får man lavet et drev til NFTS ?

• Det gør du under installering af xp.

Du skal trykke Ll for at lave en ny partition, og så l igen for at lave endnu en osv.

Xp har kun brug for 10gb (eller 6), og vista skal nok mindst have 40gb.

Og så kan du lave endnu en partition med resten, eller som du vil.

personligt har jeg en partition til spil, og så en til filer, udover de 2 OS partitioner ;)

Under installering forklarer den hvad du skal trykke hvis du vil det ene eller andet, læs! ;)

Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU

• når jeg har installeret XP hvordan kan jeg lave et D drev ?

Oprindeligt indlæg af hks7078

når jeg har installeret XP hvordan kan jeg lave et D drev ?

det kan du veed hjælp af partitionsprogrammer, som eksempelvis partition magic, men det smarteste er klart at have lavet dem inden da.

Oprindeligt indlæg af Helmer

det kan du veed hjælp af partitionsprogrammer, som eksempelvis partition magic, men det smarteste er klart at have lavet dem inden da.

jeg forstår ikke hvad jeg skal trykke?

Oprindeligt indlæg af hks7078

jeg forstår ikke hvad jeg skal trykke?

undskyld men du må altså gøre det lidt tydeligere for os.
    HAR DU INSTALLERET WINDOWS. I SÅ FALD SKAL DU UD OG FÅ FAT I ET PROGRAM TIL AT DELE DIN HARDDISK I 2 PARTITIONER

HVIS IKKE SKAL DU FØLGE OVENSTÅENDE GUIDE

Oprindeligt indlæg af Helmer

undskyld men du må altså gøre det lidt tydeligere for os.
    HAR DU INSTALLERET WINDOWS. I SÅ FALD SKAL DU UD OG FÅ FAT I ET PROGRAM TIL AT DELE DIN HARDDISK I 2 PARTITIONER

HVIS IKKE SKAL DU FØLGE OVENSTÅENDE GUIDE

det har jeg forstået men jeg har ikke fattet guiden :O

• Når du installerer windows skal du lave en partition til den på et tidspunkt (det giver sig selv). Her skal du bare nøges med at give den partition del størrelse du ønsker at dit C-drev skal være.

Så er det bare at installere windows på den partition.

Når windows er installeret højreklikker du på "denne komputer" og vælger administrer. Herinde er der en sektion der hedder disk håndtering, tryk på den, og så kan du se en oversigt over dine diske.

Du vil kunne se at din disk er delt op i 2, hvor den ene halvdel har et bogstav, mens den anden halvdel hedder noget med "unpartitioned" eller lign. Højreklik på den "tomme" del af disken og vælg "ny partition" - resten giver sig selv (du skal dog vælge NTFS i filsystem).

/ask

PS.: guide på engelsk kan findes her

• Når du har lavet en partition under installering af xp, kan du enten vælge at starte installationen ELLER lave endnu en partition som altid vil være lige efter den første partition osv.

Leg lidt med det, du kan jo altid genstarte installationen ;)

Derudover, så vil jeg kraftigt fraråde at bruge tredjepartsprogrammer som partition magic da vista ikke vil ordentligt med de drev bagefter, hvis der kommer problemer.

Core i7 930 @ 3600mhz @ 180x20
    Noctua NH-U12P Special Edition 1366 cpu cooler
    Asrock x58 Extreme
    OCZ3B2000C9LV6GK @ 9-9-9-30-1T@900mhz
    MSI N560GTX-TI Twin Frozr II 2GB GDDR5
    Kingston SSDNow V+ 128 GB (200mb R/W)
    Cooler Master 690 Kabinet | Seasonic X-650w PSU