hjælp en newbie til lidt OC :D

  • nu har jeg ikke den store erfaring med overclocking men kunne godt tænke mig at få min E8400 til at køre hurtigere men stadig stabilt.


    har sat mig et mål på 4 GhZ, men ved ikke om det er realistisk på luftkøling(mere eller mindre passiv)


    det skal lige siges jeg ikke har rodet med overclocking siden min gamle AMD Athlon så det er temmelig lang tid siden.


    så ville hører om i havde nogle gode råd eller guides til hvordan man kommer igang med overclocking, da jeg godt vil være sikker på at jeg gør det rigtigt samt har et stabilt system.

    MSI GX660 622NE
    RAM: 4GB DDR 1066 MhZ
    CPU: I5-480M 2,67 GhZ
    Skærm: 15,6" LED
    GFX: ATI Radeon Mobility HD 5870, 1024 GDDR5
    HDD: 500 GB
    Operativsystem: Windows 7 x64
    Mus: Roccat Kone // Keyboard: Logitech Illuminated

  • hvis du lige selv bruger lidt tid på at kigge her inde på forum så har en bruger der hedder "Lyngze" stillet en del spørgsmål angående samme CPU som dig.


    Et godt forslag fra min side er at du tager er billed af din bios menu eller skriver den over på papir og så googler lidt og finder ud af hvad de forskellige ting ændret på,


    personligt kører jeg uden de store problemer 4ghz med min E8400 jeg kører med en fsb på 500 og en multiplier på 8.. lige pt kører din Cpu 9 x 333mhz, prøv at starte med og kører din FSB op og se hvornår den bliver ustabil. Til at teste med bruger du fx "Othors"


    Men som sagt skriv ned hvad du har af punkter inde i din biosmenu at ting som du skal stille på og så find ud af hvad de forskellige er til ved og google lidt, klart det jeg vil mener du får mest ud af, folk herinde kunne også bare skrive hvad du skulle indstille de forskellige ting på, men tror du får mest ud af og prøve dig lidt frem. husk du kan altid reset Cmos/bios hvis det skulle gå galt for dig, bare gå stille og roligt frem og husk ikke at have noget strøm/V inde din bios før du er sikker på hvad du piller ved.. =)

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Lige for at fortælle hva køling jeg har så kører jeg med en TRUE hvor der sidder 1 x S-FLEX SFF21D


    Jeg har også et Antec P182 og der sidder 2 x samme blæser til udsugning, mere køling er ikk nødvendigt for mig

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af PsyCho
    Lige for at fortælle hva køling jeg har så kører jeg med en TRUE hvor der sidder 1 x S-FLEX SFF21D


    Jeg har også et Antec P182 og der sidder 2 x samme blæser til udsugning, mere køling er ikk nødvendigt for mig


    sorry for lidt OT men får en E8500 snart og et P182 kabi og har en True med to Sharkoon Silenteagle 2000 på.... tror du måske du kunne give et par fif med vcore osv for at få den stabil?

    Core i7 920 @ 3.2GHz 20x160
    MSI XPower
    12GB Corsair Vengeance 1600mhz 9-9-9-24
    ASUS 5850 DirectCU + HiS 5850 iCooler V @ 870/1200Mhz
    Cooler Master HAF932
    Plazir 1300W

  • Det burde ikk være det store problem og få stabilt for dig med mindre du får en virkelig dårlig stepping. Hvis du bare vil kører med 9.5 i multiplier er tror jeg næsten selv du vil kunne klarer det.


    Kender dog ikk så meget til dit gigabyte bundkort lige på stående fod.. =)


    Var det ikk et P190 du du havde købt at Hj3lmen egentlig? Det med 2 x PSU i bunden?..

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • jo oprindeligt men så havde han brugt det til sin server og havde et P182 i stedet... men får helt ny com så får en E8400 på et ASUS rampage formula X48 kort :) men vil da prøve at få det til at bliver stabilt :D

    Core i7 920 @ 3.2GHz 20x160
    MSI XPower
    12GB Corsair Vengeance 1600mhz 9-9-9-24
    ASUS 5850 DirectCU + HiS 5850 iCooler V @ 870/1200Mhz
    Cooler Master HAF932
    Plazir 1300W

  • lidt for meget OT :)


    well jeg har prøvet at søge lidt rundt på google, men der er temmelig meget information og det virker lidt som om at values er forskellige fra person til person


    indtil videre har jeg bare brugt ASUS AI suite til at clocke den med, hvad er fordelen ved at sætte det hele manuelt i bios fremfor at sætte CPU frequency op i AI suite ?


    indtil videre ser det sådan her ud og kører stabilt under prime (har dog kun testet med 3,6 GhZ fremfor de 4 GhZ som er mit mål)


    http://i474.photobucket.com/albums/rr102/necrozit/OC.jpg

    MSI GX660 622NE
    RAM: 4GB DDR 1066 MhZ
    CPU: I5-480M 2,67 GhZ
    Skærm: 15,6" LED
    GFX: ATI Radeon Mobility HD 5870, 1024 GDDR5
    HDD: 500 GB
    Operativsystem: Windows 7 x64
    Mus: Roccat Kone // Keyboard: Logitech Illuminated


  • jeg har selv prøvet at få min egen op på 4GHz fik den op stabilt på 3,6 ved 1,26 vcore... tror den var stabil ved 4GHz (445X9) med 1,45 volt eller noget men synes det var lidt meget...

    Core i7 920 @ 3.2GHz 20x160
    MSI XPower
    12GB Corsair Vengeance 1600mhz 9-9-9-24
    ASUS 5850 DirectCU + HiS 5850 iCooler V @ 870/1200Mhz
    Cooler Master HAF932
    Plazir 1300W

  • hvorfor synes det du var for meget ? pga varme eller ?


    håber stadig der er nogen der kan svare på mit spørgsmål i forige post :D

    MSI GX660 622NE
    RAM: 4GB DDR 1066 MhZ
    CPU: I5-480M 2,67 GhZ
    Skærm: 15,6" LED
    GFX: ATI Radeon Mobility HD 5870, 1024 GDDR5
    HDD: 500 GB
    Operativsystem: Windows 7 x64
    Mus: Roccat Kone // Keyboard: Logitech Illuminated

  • jo den var omkring 60 ved load med min TRUE... men alligevel synes det er noget et spring med 0,15 volt for 0,4GHz hvor du næsten ikke skal sætte den op ved 3,6GHz fra 3GHz....

    Core i7 920 @ 3.2GHz 20x160
    MSI XPower
    12GB Corsair Vengeance 1600mhz 9-9-9-24
    ASUS 5850 DirectCU + HiS 5850 iCooler V @ 870/1200Mhz
    Cooler Master HAF932
    Plazir 1300W

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Lyngze
    jo den var omkring 60 ved load med min TRUE... men alligevel synes det er noget et spring med 0,15 volt for 0,4GHz hvor du næsten ikke skal sætte den op ved 3,6GHz fra 3GHz....


    60 grader er da intet at tude over, den burde kunne tåle langt mere

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Maesty


    60 grader er da intet at tude over, den burde kunne tåle langt mere


    i know :P men synes bare at det er noget volt den skal have mere ift 3,6.... så bare det :razz:

    Core i7 920 @ 3.2GHz 20x160
    MSI XPower
    12GB Corsair Vengeance 1600mhz 9-9-9-24
    ASUS 5850 DirectCU + HiS 5850 iCooler V @ 870/1200Mhz
    Cooler Master HAF932
    Plazir 1300W

  • kunne vi ikke komme tilbage til min thread ? :D

    MSI GX660 622NE
    RAM: 4GB DDR 1066 MhZ
    CPU: I5-480M 2,67 GhZ
    Skærm: 15,6" LED
    GFX: ATI Radeon Mobility HD 5870, 1024 GDDR5
    HDD: 500 GB
    Operativsystem: Windows 7 x64
    Mus: Roccat Kone // Keyboard: Logitech Illuminated

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Rainwolf
    kunne vi ikke komme tilbage til min thread ? :D


    hvis du søger guides til oc så er google din bedste ven


    der står allerede en hel del om det her på forummet, så det er bare at kigge det igennem


    ellers kan du 100% finde det du søger om OC på XS

  • MSI GX660 622NE
    RAM: 4GB DDR 1066 MhZ
    CPU: I5-480M 2,67 GhZ
    Skærm: 15,6" LED
    GFX: ATI Radeon Mobility HD 5870, 1024 GDDR5
    HDD: 500 GB
    Operativsystem: Windows 7 x64
    Mus: Roccat Kone // Keyboard: Logitech Illuminated

  • Du kan jo bare forsætter med 5 mhz afgangen og så kører test for at se om det er stabil, på et tidspunkt failed testen, så googler du lidt og finder ud af hvorfor den failer og giver en smule mere strøm hvis det er det som der skal til, eller prøver med en vildere blæser på dit mb hvis det er pga det bliver varm.. =) bare tag det stille og roligt..

    If you make it idiotproof then some will just make a better idiot.. =P


    Asus Maximus III Gene
    I7 - 860@4Ghz Corsair H70
    Gainward GTX470
    Corsair Dominator GT PC17066 4 x 2GB
    Creative SB X-Fi XtremeMusic
    OCZ Vertes 3 + Intel x-25 m80 2.Gen Triple boot: Lion, W7,Ubuntu
    Dell U2711 + vertical Samsung SyncMaster 226BW

  • har du en dualcore skal du teste emd orthos ....den tester alle kerner, hvor prime kun tester 1 kerne.


    alle values er forskellige, fordi cpuer clocker forskelligt selvom det er 2 cpuer der har lagt ved siden af hinanden på fabrikken.....


    bliv dus med din bios..det er klart det mest stabile at oc der, da risikoen for at ødelægge din windows installation er mindre, samt at du ofte opnår et højere oc ved at bruge bios...som kan resettes uden at man behøver at tænde pcen.


    Først find ud af hvor den jumper der resetter bios sidder på dit bundkort. for at resette tager du stikket ud af psu, fjerner det runde batteri, og sætter jumperen fra pin 1-2 over på 2-3 i 5 sekunder og sætter den tilbage til 1-2. derefter sættes batteriet i igen og strømmen tilsluttes.


    slå speedstep eller EIST fra og slå ram og cpu settings over på manuelt.....er det muligt at skrue ned for rammenes hastighed så gør det inden du ocer, for de bliver også ocet når du skruer op for din FSB.


    derefter er det bare at skrue op for FSB med ca 10 ad gangen, og teste om skidtet stadig er stabilt...den slags tager ret lang tid, men ved du nogenlunde at den nemt kan gå op på 3.6 ghz. så sæt FSB op med 10, genstart, gå i bios osv, indtil du når de 3.6 ....husk at volt til cpu og northbridge begge muligvis skal justeres lidt....har bundkortet mulighed for det, så gem nogle settings du ved du altid vil kunne starte op med......det letter det, når den ikke vil starte op, og man er nødt til at resette bios.....når du er så langt ude, så er den meget ustabil...og en del mere volt er nok nødvendig. hold desuden øje med rammenes hastighed ikke overskrider hvad de er rated til...du kan evt give dem op til 0,2v mere uden der sker noget ved det..har du godt airflow henover dem kan du måske godt give mere.


    har du fået den rimeligt stabil i bios, er næste test om den er stabil nok til at komme ind i windows....kommer den derind kører jeg som regel lige en 1M med super_pi ...består den testen uden problemer kører jeg som regel lige en 10 minutters test med orthos...så jeg kan se om den bliver for varm og om den er stabil....klarer den også det, så skal den oces mere.......


    lad den ikke komme over ca 70 i orthos...den kan dog klare 78 mener jeg det er.....realtemp er et godt program til at holde øje med temp. klarer den orthos burde den kunne klare alt hvad du smider efter den...en time som final test burde være nok, men er man ihærdig kan man lade det køre i 24 timer..det er dog næppe nødvendigt.

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • ja, takker meget for den forklaring det hjalp en del på mine spørgsmål :D
    har leget lidt med det men mit MB bliver temmelig varmt 45 grader ca ved load(ved dog ikke hvad der er normalt for MB) min idle ligger på 29 grader på MB og 27 på CPU atm

    MSI GX660 622NE
    RAM: 4GB DDR 1066 MhZ
    CPU: I5-480M 2,67 GhZ
    Skærm: 15,6" LED
    GFX: ATI Radeon Mobility HD 5870, 1024 GDDR5
    HDD: 500 GB
    Operativsystem: Windows 7 x64
    Mus: Roccat Kone // Keyboard: Logitech Illuminated

    Rettet en gang, sidst af Rainwolf ().

  • idle er ligegyldig, og de 45 er nok din northbridge...de bliver lidt varme og en blæser i nærheden der kan føre lidt kold luft henover den er altid at foretrække...den sidder fysisk nede mellem cpu og grafikkort....dækket af en kobber eller aluminium plade...og de kan godt holde til at blive varme, men bliver den for varm, så kan den også være skyld i oc problemer, da den sørger for kommunikation mellem cpu og ram.....(her har amd noget andet, der har andre fordele og ulemper, det hedder hypertransport) .


    men ja, det er ment som en quick-guide, og tingene er ikke forklaret helt i bund, for det kan ofte forvirre mere end det hjælper. når bare man holder sig til de her basis regler, så ender man automatisk med at blive dus med teknikken, og så kan man jo selv finde ud af at finde de små ting, der måske kan give de sidste 200 mhz i en cpu....

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.