Vista hjælp - skrive beskytter min ekstern + mere

  • Hej alle


    Jeg har lige fået min nye computer op og stå og smidt noget vista ultimate på den.
    Det er første gang jeg prøver vista så skal lige vænne mig til det. Der er en del fede ting i det men der er virkeligt også noget lort i vista fx. Den der pop-up der KONSTANT kommer frem når man åbner en .exe (har kigget på den vista guide der også er her på forummet men det hjalp ikke) Hvordan får man den helt væk?


    men det der nok går mig mest på naverene er at man som bruger åbenbart ikke har administrator rettigheder :S Det er da godt nok ladt :S Hvordan kan jeg give min bruger administrator rettigheder?


    fx min ekstern den kan jeg pludselig ikke bruge mere. Eller jeg kan ikke ligge ting over på den for så siger den bare at den er skrive beskyttet og når jeg prøver at slå skrive beskyttelsen fra siger den at det kræver administrator rettigheder :S

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af mime
    Kik i denne tråd og du får løsningen på dit problem.


    link.


    har nemlig allerede læst den igennem og fandt ikke løsningen på problemet med hvorfor min ekstern pludselig skal være skrive beskyttet eller hvorfor det ikke kan slåes fra igen :/

  • Jeg mener at pc planet har skrevet en artikkel om det med at blive administrator i vista.
    du kan eventuelt skrive til dem de plejer at være rimelige med at hjælpe læserne med deres proplemer.

  • Hvis der var nogen der kunne komme med en løsning ville det være perfect.


    har nu googlet problemet en del men selv om jeg har fundet en del med samme problem så er der ingen der er kommet med en løsning - det er egentlig ikke helt rigtigt. Den løsning jeg har fundet kræver bare at disken ikke er skrive beskyttet! så jeg er lige hvidt.


    Jeg kan lige forklare hvad jeg er kommet frem til.


    Efter som jeg brugte eksternen på xp før så står min nye vista maskine ikke som ejer af disken. Så jeg går ind egenskaber -> sikkerhed -> avanceret -> ejer og trykker rediger. Så vælger jeg min egen bruger og trykker ok. Så skulle den gerne give mig ejer rettigheder MEN bam så får jeg smidt i hovedt at disken er skrive beskyttet.
    Se billedet:


    http://i299.photobucket.com/al…m306/FnuGk/Elendighed.jpg
    [Blocked Image: http://i299.photobucket.com/albums/mm306/FnuGk/Elendighed.jpg]

  • Hey FnuGK. Da jeg fik vista var det også både med glæde og sorg. Jeg havde også og hadede også det der bruger kontrol over ens .exe filer, så man skulle tillade det hver gang og det var virkelig HVER GANG.


    Jeg slog det fra ved at gå ind i "start -> kontrolpanel -> sikkerhedscenter" og så nede i bunden kan du se noget som hedder "brugerkontikontrol", som er slået til, deaktiver det. Så burde det problem være løst.


    Problemet med din eksterne harddisk er jeg ikke så sikker på. Prøv først at kontrollere om den bruger som du bruger, er administrator. "start -> kontrolpanel -> brugerkonti" Der skulle der meget gerne stå "administrator" under selve bruger navnet.


    Hvis dette ikke er tilfældet, så opret en bruger som administrator. Det gør du ved at trykke på "Administrer en anden konto" under "brugerkonti", når du har trykket på den, kommer der et vindue op, hvor du bl.a. kan redigere i dine forhænværende brugere. Du skal derefter trykke på "opret en ny bruger". Her kan du vælge hvad kontonavnet skal være og lige nedenunder det, kan man vælge mellem "standard bruger", eller "administrator". Du vælger selvfølgelig administrator. Når du har oprettet brugeren, logger du selvfølgelig ind med den ny oprettede bruger.


    Hvis det ikke virker, ved jeg ikke lige hvad du kan gøre. På .exe filer kan man højerklikke på dem og gå ind i egenskaber, trykke på avanceret og vælge "kør som administrator". Det har jeg brugt et par gange, hvor et spil f.eks. ikke vil køre. Vista er jo en del nyt og der er stadig ældrere, men fede spil.


    Håber det hjalp, hvis ikke må du ud og finde nørderne :).

  • Tak cc88 men har selv fået løst problemet med kontrol af exe filer osv.


    det eneste som virker totalt umuligt at finde noget som helt som er hvorfor dælen min ekstern er låst i vista :/ Min bruger er Administrator så det er ikke problemet.


    Tror som i min post med screenshottet i at det er fordi vista stadig mener at den gamle xp maskine (som ikke længere eksistere bogstaveligt talt) er "ejer" men det virker komplet umuligt at lave om på dette :(


    leder stadig efter alt som kunne hjælpe på dette harddisk problem