Ringenes Herre, et spørgsmål ikke direkte rettet mod filmen !

  • Erhm, kan orker godt tåle dagslys ?? ...


    Hvis ja, hvorfor så parre dem med Trolde og Elver ?


    Der bliver jo blandt andet nævnt af Gandalf i filmen, at Sauroman har parret orker og trolde for at lave en hær der kan bevæge sig i dagslys !


    Nogle med et seriøst svar ?


  • jeg tror ikke ´"normale" orker kan...


  • Jeg ved ikke helt om orker kan tåle dagslys -> Men jeg ved da at grunden til Saruman gik amok i parringslege i første del af LOTR var; for at skabe en overlegen hær af Uruk-hai eller hvad de nu hed... de er jo bedre fightere 8o som kan bevæge sig dag og nat, hvilket trolde ihvertfald ikke kan -> så bliver de til sten (hobitten)

  • Det var nok for at lave en hær som var stærk som trolden og kunne tåle dagslys, så de kunne kæmpe lige meget hvornår. Normale orker kan godt tåle sollys (bliver set i ROTK).

  • Quote

    Originally posted by Todi


    Jeg ved ikke helt om orker kan tåle dagslys -> Men jeg ved da at grunden til Saruman gik amok i parringslege i første del af LOTR var; for at skabe en overlegen hær af Uruk-hai eller hvad de nu hed... de er jo bedre fightere 8o som kan bevæge sig dag og nat, hvilket trolde ihvertfald ikke kan -> så bliver de til sten (hobitten)


    Var klar over det med hæren af Uruk-Hai, har set filmen mange gange ... Vidste dog ikke det med trolde !

  • Quote

    Originally posted by OriGiN
    Det var nok for at lave en hær som var stærk som trolden og kunne tåle dagslys, så de kunne kæmpe lige meget hvornår. Normale orker kan godt tåle sollys (bliver set i ROTK).


    Thx, faktisk det svar jeg ledte efter. Og kombineret med Todi's svar på Trolde, så forstår jeg det bedre !!

  • Er ret sikker på, (i bøgerne) at orker ikke kan tåle dagslys. Som nævnt, at Uruk-Hai derfor blev avlet.

    AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H100i RGB Platinum RGB | ASUS ROG Strix X470-F Gaming | ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 OC 8 GB GDDR6 | G.Skill Trident Z 16 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 500 GB | Samsung 850 EVO 500 GB | Seagate Barracuda 3 TB | Corsair RM750x v2 | Corsair Obsidian 500D RGB SE | Alienware AW3418DW (34"/3440x1440@120 Hz) | ASUS ROG Claymore | Logitech G PRO Wireless

    Rettet en gang, sidst af Berleburg ().

  • Quote

    Originally posted by Berleburg
    Er ret sikker på, (i bøgerne) at orker ikke kan tåle dagslys. Som nævnt, at Uruk-Hai derfor blev avlet.


    okay, har dog ikke læst bøgerne, men hørt noget omkring det ..

  • Bilbo sækker snakker faktisk om orkerne som bliver til sten i starten af filmen da han snakker til de børn som lytter til hans fortælling om de gode gamle dage.. her fortæller han at de ville mase dem knuse dem osv.. man da de gik ud i sol lys.. blev de til sten

  • Quote

    Originally posted by MacGarlic
    Bilbo sækker snakker faktisk om orkerne som bliver til sten i starten af filmen da han snakker til de børn som lytter til hans fortælling om de gode gamle dage.. her fortæller han at de ville mase dem knuse dem osv.. man da de gik ud i sol lys.. blev de til sten


    det er trolde han snakker om...

  • Quote

    Originally posted by OriGiN


    det er trolde han snakker om...


    Ye, og der er en vis forskel der ..


    Men orker kan umiddelbart godt tåle sollys .. Men må nok hellere bare læse børgerne ..

  • Quote

    Originally posted by Macimuz


    Ye, og der er en vis forskel der ..


    Men orker kan umiddelbart godt tåle sollys .. Men må nok hellere bare læse børgerne ..


    eller slå det op på google.dk?

  • Fandt dog lige dette citat (ikke fra LOTR):


    Orcs and ... Sunlight -- Orcs and their Kin turn to stone when they are exposed to sunlight. WRONG! Although Orcs and their Kin are not as effective in Sunlight they can still operate in sunlight. They dislike the sun but if forced to they will go out in it. They are -4 to all roles while in sunlight.

  • Og her er vidst svaret på mit egetspørgsmål :]


    In Balin's Tomb the Fellowship is attacked by a dozen or so orcs and cave troll. How ever Balin's Tomb (Coffin in fact) has a beam of sunlight spotting it. My nitpick is this: The orcs (goblins, whatever) would not have been so eager to enter a sunlit room. Orcs hate sunlight as it blinds them, (their eyes never adapt to it). It is stated in the books as well as the movie (when Gandalf tells Elrond about Saruman's Fighting Urukai). But I agree orcs can and will go into direct sunlight so long as they have something more terrible on their heels, lets say a cave troll. But exposure to direct sunlight turns trolls to stone. Which won't be a problem so long as the Troll never passes under the beam of sunlight. Watch carefully, cause the troll does.


    Så orker kan godt tåle det, men de hader det bare, hvorimod Uruk-Hais intet har imod sollys og det ikke blinder dem ..


    Dog en ganske sjov detajle med trollen, den bliver ikke til sten. Altså, scenen var nok blevet kedelig, men den bliver vel heller ikke til sten i bogen ?


  • Ja så fik du vel selv svaret på dit eget spørgsmål ;):D

  • Quote

    Originally posted by Macimuz


    Hehe ja .. Men vil nu stadigvæk få læst bøgerne, når jeg engang har set LOTR 3 :D


    God ide :D.......er faktisk selv lidt igang med at læse bøgerne ;)