Forvirring omkring dual core og dual channel

  • Hej alle


    Jeg har nogle problemer med min nye computer. Der er tale om et Gigabyte EP35C-DS3R-bundkort, 2x2 GB A-data PC1066 ram, 3ghz dual core processor og Leadtek Geforce x260.


    Problemet er, at computeren tilsyneladende KUN vil køre stabilt med én ramklods - og igen kun hvis den sidder i aller første ramslot. Jeg tror, det er det, man kalder ramslot 0. Straks jeg kører dual channel eller skifter placeringen af ramklodsen, begynder nogle programmer at komme op med fejl. Specielt ved dual channel bliver den ustabil - altså hvis jeg kører med begge ramklodser i.


    Hvordan søren kan det være?


    Med begge ramklodser i melder windows xp desuden 3,5GB. Den burde vel egentlig vise mindre, da windows xp's teoretiske max er på 4GB, og da grafikkortet har 896mb? Jeg ved ikke, om der er en sammenhæng.


    SP2004 viser i hvert fald mange fejl ved nærmest alle ramkombinationer, der ikke bare bruger en enkelt ramklods i slot 0.


    Som et lille tillægsspørgsmål vil jeg høre, om det passer at computeren ikke vil køre dual core, hvis jeg ikke kører dual channel på rammene? Altså udnytter jeg ikke processorens dual core-kapacitet, hvis jeg kun kører med en enkelt ramklods?


    Håber I vil hjælpe! :)

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Nej :) Dualcore og dual channel er to vidt forskellige ting. Du vil dog miste en smule ydelse ved ikek at køre dualchannel. Aflever rammene tilbage og sig du får fejl med dem.

  • Så jeg kan sagtens få noget ud af dual core med single channel ram?


    Problemet er jo bare, at der ikke er fejl på rammene. De kører fint, så længe det bare er en enkelt klods i det rette slot. En ret vidende type inden for området havde testet rammene og sagde, at der intet problem var med dem. Jeg er i tvivl om, hvorvidt det bare er windows/bundkortet, der ikke fungerer ordentligt med 4GB?

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af JenSLyN
    Så jeg kan sagtens få noget ud af dual core med single channel ram?


    Problemet er jo bare, at der ikke er fejl på rammene. De kører fint, så længe det bare er en enkelt klods i det rette slot. En ret vidende type inden for området havde testet rammene og sagde, at der intet problem var med dem. Jeg er i tvivl om, hvorvidt det bare er windows/bundkortet, der ikke fungerer ordentligt med 4GB?


    Ja naturligvis vil du stadig få noget ud af din dualcore processor ( det der nu engang kan fås ud af det ) :D


    har du biosupdated?

  • Nej, men bundkortet er helt nyt, og det fjerner vel garantien? Jeg ved ikke engang, hvordan man gør :(

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Jeg får de mest åndssvage resultater. Ved de to ramporte, der er lige ved siden af hinanden (så den ikke kører dual-channel) får jeg fejl i SP2004, hvis jeg har begge ramblokke i. Hvis jeg derimod tester én port af gangen kommer der ingen fejl. Kan det på nogen måde give mening?

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Det bryder ikke garantien at opdatere bios :)
    Hent BIOS her
    Kør programmet og sæt kryds i "Clear DMI data pool" og derefter på "Update BIOS from GIGABYTE server" vær sikker på den skriver det rigtige bundkort og så lader du den bare opdatere og genstart osv. og så er det klaret.

  • Tak!


    Det virkede desværre ikke though... Prøvede igen med to klodser - masser af fejl - så med en enkelt - ingen fejl. Det pisser mig af :(

    Bundkort: Intel
    RAM: 4 GB DDR 1666 mhz
    CPU: i7 860 (2,8 ghz)
    Grafikkort: Radeon 5770 1GB

  • Du har formateret harddisken og reinstalleret dit OS efter du skiftede hardwaren, ikke?


    Asus P5B Deluxe/WIFI
    Corsair XMS2 PC6400 2x 2GB
    Core 2 Quad Q6600 - Thermalright IFX-14
    GeForce GTS 285
    Antec P182 - Corsair HX520