Uge 40&41: HDR

• Jeg ville gerne prøve at give det en chance ;)
    Jeg har valgt et forholdsvis nemt emne til at ligge ud med. Har valgt at tage uge 41 med da vi er så lang henne i denne uge, og bliver det en succes med 2 uger kan det godt ske det bliver det endelige.

Jeg er selv klar på at komme i gang igen.

Skyd løs! Spørg gerne hvis i ikke ved hvordan HDR billeder laves, eller hvis i ikke forstår reglerne :)
    Her er et gratis freeware program til lave et HDR billede: http://www.fdrtools.com/fdrtools_basic_e.php

Ellers kan Photomatrix også anbefales da det er meget brugervenligt, dog er PRO versionen kun en trial med vand mærke, der findes en Basic version der vist nok er gratis og uden vandmærke osv.

Vi springer EXIF over ved denne opgave :) Det kan lade sig gøre, men tidligere HDR emner har kun ført til diskussion.

REGLERNE HUSK DEM NU

• Max 800x600px
    • Billedet skal ses på tweak uden behov for at trykke på det for at se full size
    • Billedet skal være taget i den uge opgaven til hører
    • Kun et billede pr. person i hele tråden, post kun det billede du deltager med
    • Billedet må være behandlet men ikke en collage af flere billeder eller tegnede elementer.

Ugens opgave uge 40&41: HDR

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

Rettet 5 gange, sidst af celfa ().

• Godt at se nogle har taget initiativ til at starte det igen! :9xo

Håber jeg har tid til at tage et godt billede! Skal bare finde på et godt motiv :D

• EXIF bliver jo ikke gemt når man laver et HDRi billede. så det er vel bare at stole på at folk har taget det i ugerne! :)

ps. tæller det også som HDR, hvis man laver det af 1 raw fil? (:

Oprindeligt indlæg af MadsJK
    EXIF bliver jo ikke gemt når man laver et HDRi billede. så det er vel bare at stole på at folk har taget det i ugerne! :)

ps. tæller det også som HDR, hvis man laver det af 1 raw fil? (:

Tak for hintet.

Du må selv om du laver det udfra 2 eller flere eksponeringer eller udfra en RAW.

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB

• Meget kort version: Er nogle eksponeringer der er smidt sammen.
    Dvs. du tager et under, over og et normal eksponeret billede og smidder sammen til et billede. Bare som eksempel du kan også tage 6 billeder og ligge sammen hvis det er det. Det kan også laves ud fra 1 raw fil.

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB

Oprindeligt indlæg af celfa
    Meget kort version: Er nogle eksponeringer der er smidt sammen.
    Dvs. du tager et under, over og et normal eksponeret billede og smidder sammen til et billede. Bare som eksempel du kan også tage 6 billeder og ligge sammen hvis det er det. Det kan også laves ud fra 1 raw fil.

Ok og hvordan lægger jeg dem sammen?? :$

• Det skriver jeg i første post! Når du har taget de fx. 3 billeder af samme motiv så kan du lægge dem sammen i det program jeg linker med eller photomatrix. Der findes også mange andre programmer.

Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB

• Super ide - vil helt klart se om jeg kan være med :) Nu har jeg også fået en kamera hvor man kan pille lidt ved de forskellige ting.

Så jeg prøver.

Mvh Stubkier

• Så må du sgu lige kæmpe lidt for det ved at kigge nogen af de links der kommer frem. Der er rigeligt med information om emnet :)

| asus maximus VI Hero | i7 4770K | 2 x 8gb G.skill | Asus GTX 750 Ti OC |
    Common sense is creativities biggest enemy

• Ok så vidt jeg forstår skal man tage tre billeder.
    En overeksponeret en undereksponeret og en normaleksponeret??

Derefter skal man lægge billederne sammen ved hjælp af f. eks. det program postet i starten af tråd.

Oprindeligt indlæg af fredek
    Ok så vidt jeg forstår skal man tage tre billeder.
    En overeksponeret en undereksponeret og en normaleksponeret??

Derefter skal man lægge billederne sammen ved hjælp af f. eks. det program postet i starten af tråd.

3 eller flere ja :)

Oprindeligt indlæg af _WHAT_

3 eller flere ja :)

Ok så ser jeg om jeg kan få mikset et billede sammen med mit lorte kamera!

Tak for hjælpen

-FredeK

• Hmm henrik syntes det ser helt forskert ud i toppen af det kirke tårn...hvorfor er det så mørkt kontra det længere nede.

Oprindeligt indlæg af Merling
    Hej Henrik
    Jeg tillod mig lige at give det en lille tur i lightroom... håber det er okay ellers siger du bare til så fjerner jeg det igen :razz:
    http://peecee.dk/uploads/102008/012-1.jpg

& jeg satser da også på at komme med mit bidrag i denne opgave :9xo

Mvh Merling

Fint nok, men det mørke i toppen er meningen for at give det lidt dramatik.

Jeg regner med at jeg sætter et andet billede ind på et senere tidspunkt. :)

Du bedes rette billedet til et link istedet. ;)