Pas ved grænsen

  • Hvor vigtigt er det i dag at have pas med over grænsen?


    Skal ned og handle ved fleggard eller naboen næste weekend.


    Men gider ikke bruge 500kr på at købe et pas hvis det ikke er nødvendigt

  • Quote

    Siden den 25. marts 2001 har Danmark sammen med de øvrige nordiske lande deltaget fuldt ud i Schengen-samarbejdet, hvilket bl.a. indebærer en ophævelse af personkontrollen ved grænserne. Det er derfor, man ikke længere skal vise pas, når man kører over grænsen til Tyskland, og ikke skal igennem paskontrol, når man f.eks. flyver til Italien, Frankrig eller et andet land, der også deltager i den del af Schengen-samarbejdet, som indebærer ophævelse af personkontrollen ved grænserne.



    Vil det sige man ikke skal have pas med?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Shooqer



    Vil det sige man ikke skal have pas med?


    Du skal ikke vise det når du kører over grænsen, men du skal kunne vise det hvis det bliver forlangt .... ergo du skal have det med, men hvis du ikke bliver spurgt så skal du ikke bruge det ...


    Så du må hive 600 bobs frem og få lavet et pas ...


    Quote

    Politi.dk
    Når du rejser udenfor Norden
    Du skal som dansk statsborger medbringe dit pas, når du rejser til lande uden for Norden.


    Dette gælder også for rejser til de lande uden for Norden, som er en del af Schengen-samarbejdet. Danmarks indtræden i Schengen-samarbejdet ændrer ikke på reglerne for, hvornår du skal medbringe dit pas, når du rejser.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af GrillRotten


    Du skal ikke vise det når du kører over grænsen, men du skal kunne vise det hvis det bliver forlangt .... ergo du skal have det med, men hvis du ikke bliver spurgt så skal du ikke bruge det ...


    Så du må hive 600 bobs frem og få lavet et pas ...


    Shit, det tager op til 14hverdage at få det lavet, men hvad koster det at blive taget uden pas?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Shooqer
    Shit, det tager op til 14hverdage at få det lavet, men hvad koster det at blive taget uden pas?


    heh ja havde du regnet med ? - I gamle dage da panserne stod for det kunne det godt tage 3-4 uger :crazyeyes: - OP til 14 dage er da hurtigt. Det sidste pas jeg fik lavet modtog jeg med posten ca. én uge efter.


    Når du går ned for at få lavet dit pas, så sig at du skal have et midlertidig nødpas med det samme. Det er gratis når du samtidig får lavet dit rigtige pas.


    Ved ikke hvad det koster at blive nuppet uden pas, men det er sgu nok ikke en god idé at blive gjort :boxed: - Kan være at de ikke vil lukke dig ind hvis du ser alt for fremmed ud ? :))

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af noxon
    Er over grænsen rimelig ofte for at hente øl osv, og har aldrig mit pas med, nogle af min venner blev stoppet og de havde ikke pas med, og det var "nok" at vist kørekort..


    norhart, man kan og udfylde den eksporterklæring med kørekort nummer.


    nu ligger landet at jeg IKKE har noget pas, og tjekker de ikke om man har et pas over CPR-nr?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Shooqer


    nu ligger landet at jeg IKKE har noget pas, og tjekker de ikke om man har et pas over CPR-nr?



    Få lavet et pas så =) Det gælder jo i rigtig mange år, og pengene er givet godt ud...



    Man behøver forresten ikke vise pas hvis du skal slippe for panten på bajerne, kørekort er nok.

  • Ja, det tager op til 14 dage at få et nyt pas. Man kan dog få udstedt et midlertidigt pas som vil gælde indtil du får dit nye endelige pas (find selv på en god historie hvorfor du netop har brug for dette) samtidig med at du får lavet dit nye pas, det fik min bedre halvdel ordnet uden nogen problemer. Bare husk at hav 2 billeder med når det/de skal laves.

    Corsair Carbide 500R Black - Corsair CX600M
    ASUS Z87-K (C2) - i5-4670K
    Crucial Ballistix SP 1600MHz CL9 16GB - ASUS GTX 770 OC
    Samsung 840 Pro 256GB SSD - 2x500GB Seagate SSHD
    Logitech diNovo Edge Bluetooth - Logitech G500
    Dell UltraSharp 2407WFP - Dell UltraSharp 2007WFP

  • kan da sige at tolderne normalt ikke gør meget ud af det, hvis du har anden normal gyldig id med...måske forlanger de det, hvis du tager en tysklandsbus derned...men som privat er det nok at rode i en taske efter det, og så sige, pis den må jeg have glemt i skyndingen.....er du indvandrer kan det dog nok være lidt sværere, men snakker man jydsk giver det ikke anledning til problemer :)

    Asrock x570 Taichi, Asrock 5700XT Challenger 8GB@AMD ryzen 7 2700X 3,7mhz, 4*16Gb DDR4g. G-skill TridentZ neo 3600, Seasonic 700W PSU, Kingston SSD M.2 1TB Harddrive.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Shooqer


    Shit, det tager op til 14hverdage at få det lavet, men hvad koster det at blive taget uden pas?


    Du kan sagtens få lavet et midlertidigt pas, det får du med det samme, så henter du bare det "rigtige" pas når du kommer tilbage.
    Jeg vandt en rejse og havde 1 dag til at få et pas, derfor ved jeg at du kan få lavet et midlertidigt pas uden problemer.


    Edit: havde ikke lige læst tråden igennem, sorry.

    Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

    Rettet en gang, sidst af Malk ().

  • Tag dit kørekort med, hvis de spørger siger du bare at du har glemt dit pas. Det er spild af penge at købe et nyt pas blot fordi du skal syd for grænsen i et par timer og shoppe.


    De tager iøvrigt kun stikprøver ved grænsen. Altså <1% af de rejserne bliver stoppet.

  • Utroligt HVER gang jeg læser emnet i dette topic, så læser jeg det som "Pas på ved grænsen" :rolleyes:

    Bundkort: MSI P35-NEO-F, Intel P35, LGA775
    CPU: Intel Core 2 Duo E6550, BOX, LGA775
    Grafikkort: ASUS Radeon HD 5830 1GB GDDR5
    Harddisk: Seagate 7200.10 160GB, 8MB