Efter små 4 måneder med black- og whitelisten

  • Efter små 4 måneder med black- og whitelisten, er det vist på tide med en lille statusopdatering på eksperimentet.


    Hvis vi udelukkende ser på antallet af dårlige handler, så er der i den grad tale om en succes, da der på små 4 måneder kun er blevet tilføjet 2 på listen. Vi har heldigvis aldrig haft de store problemer med folk der snyder her på siden, men kan black- og whitelisten være med til at stoppe de få man nok aldrig kan undgå, så er det også en succes i sig selv.


    Som det ser ud lige pt. er 76 brugere noteret for mindst en positiv handel, og det er bestemt ikke dårligt. Ud af de 76 brugere er 20 noteret for 2 eller flere positive handler, og det er altid rart at se gengangere på en positiv liste ;)


    Der er dog et sted, hvor jeg personligt mener, at brugen af black- og whitelisten halter lidt. Både undertegnede og Mikkel modtager af og til en PM omhandlende tvivl om hvad man skal gøre. Som udgangspunkt kan vi sige, at sålænge man som køber eller sælger kan se sig selv i øjnene og sige, at man har gjort hvad man kan for at løse en konflikt, men at modparten i handlen er meget tung at danse med, så beskriv jeres oplevelse i forbindelse med black- og whitelisten - det er af samme grund vi er gået med til at forsøge med ordningen.


    Selvfølgelig er det ikke altid den bedste idé at beskrive en oplevelse hvis bare pakken er forsinket en dag eller noget i den stil, men de henvendelser vi har fået, er så heller ikke noget i den stil.


    Så min opfordring, og dermed hele meningen med den her tråd er, brug muligheden for at hjælpe dig selv og andre med at få sorteret de brodne kar væk. Om ikke andet, så kan en tråd også være med til, at modparten kommer på andre tanker og får styr på sagerne - og det er forhåbentlig det mål vi alle har. Vi har fra teamets side også nemmere ved at reagere på en konflikt hvis der bliver oprettet en tråd. Vælger I ikke at gøre det, vil vi umiddelbart tro, at alt er i den skønneste orden, selvom det måske ikke er tilfældet.


    Til slut vil jeg gerne slå fast, at denne tråd, og opfølgning på black- og whitelisten ikke er lavet for at hænge brugere ud, men for at opfordre jer til at bruge de muligheder I har, fuldt ud, så vi sammen kan sikre, at folk ikke bliver snydt.

  • Det sku dejligt at se at det er en success, jeg synes personligt at det er en rigtig god funktion på forummet. Desuden er det jo altid rart lige at blive noteret for endnu en vellykket handel :9xo

    B&W DM683 - B&W HTM62 - Onkyo TX-NR616 - Samsung UE55ES7005 - Synology DS212 - PlayStation 4 - OpenElec @ Rpi2

  • Enig synes det er fedt hvis man kan se at den man handler med har haft handler der er gået godt før :D

    Core i7 920 @ 3.2GHz 20x160
    MSI XPower
    12GB Corsair Vengeance 1600mhz 9-9-9-24
    ASUS 5850 DirectCU + HiS 5850 iCooler V @ 870/1200Mhz
    Cooler Master HAF932
    Plazir 1300W

  • Da der desværre også er kommet et behov for at notere folk der ikke direkte har snydt modparten, men som har udvist en opførsel der på ingen måde er OK, har vi indført en ekstra farve i white- og blacklisten.


    Det drejer sig om farven gul.


    Den blå farve dækker over de situationer hvor den ene part har vist mangel på moral, eller udvist dårlig skik om man vil. Et eksempel kunne være, at en aftale om en handel er blevet indgået, men at den ene part så pludselig springer fra ved f.eks. ikke at overføre pengene som aftalt, og efterfølgende ikke være helt ærlig omkring det. Det vil fra gang til gang være tale om en vurderingssag, der vil blive foretaget på så godt et grundlag som muligt. Nøjagtig som ved de negative handler, vil der blive linket til dem der er markeret med gul.


    Forhåbentlig vil det få folk til at tænke sig over en ekstra gang inden de byder uhæmmet på en vare for derefter at løbe fra aftalen.


    Selvfølgelig kan der komme noget i vejen, og det vil vi også tage hensyn til, men hvis det er en adfærd de samme personer udviser igen og igen, så skal der selvfølgelig gribes ind.



    Nøjagtig som med de positive og negative handler, skal disse naturligvis også beskrives i den dertil indrettede afdeling.

  • Det lyder rigtig positivt og jeg er sikker på nogen mennesker nok skal tænke sig om inden de bare byder på ting de ikke har tænkt sig og købe men så bare springe fra eller fylde folk med løgn :)

  • Super go ide i har fået. Jeg faldte over den for en uge siden :O Men har været meget glad for at sidde og læse hvordan folk er gode til at handle her på tweak. Keep the good work :9xo

    Three swiss witch-bitches, which wished to be switched swiss witch-bitches, wish to watch swiss Swatch watch switches. Which swiss witch-bitch which wishes to be a switched swiss witch-bitch, wishes to watch which swiss Swatch watch switch?"

  • Jeg synes også det fungere godt da men for sat navn på dem som fusker andre hvilket jeg synes er dejligt da man har en slags sikkerhed.
    Nu er det ikke så forfærdelig meget jeg har handlet på det seneste så jeg har ikke mere ind et + men jeg er da i hvert fald tilfreds med det og jeg synes da klart at der skal være sådan en black og white liste på mange andre forummer :D

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Rasmus_yamaha
    Jeg synes også det fungere godt da men for sat navn på dem som fusker andre hvilket jeg synes er dejligt da man har en slags sikkerhed.
    Nu er det ikke så forfærdelig meget jeg har handlet på det seneste så jeg har ikke mere ind et + men jeg er da i hvert fald tilfreds med det og jeg synes da klart at der skal være sådan en black og white liste på mange andre forummer :D


    Bzzzzzzzzzz: flueknepp**** er her!
    Det hedder "Fora" i flertal :)

    Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr