Nyt digicam - budget 2500 - 4000

  • Hej alle sammen!


    Jeg overvejer at købe et nyt kamera, men da det er en jungle, at finde rundt i har jeg brug for lidt hjælp. Jeg har følgende krav til det:


    * Stor skærm (jeg ser ad helvede til)


    * Dansk interface


    * Brugervenlig


    Mit gamle kamera er et Sony Cybershot 3,2 pix. - ældgammelt - men jeg har været utroligt glad for det. Imidlertid er det nu tid til noget nyt, og eftersom jeg har sådan noget i en del år, gør det ikke noget hvis det koster omkring 4000.
    Jeg har set på Sony DSC - H50 og Canon Power Shot G9?



    :9xo

    (\__/)
    (O.o )
    (#|#) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!


  • Skal det være kompakt eller spejlrefleks?


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • Ja det er et godt spørgsmål.. Går ud fra det er et kompakt jeg søger, men vil som sagt gerne købe noget som er kvalitet og tager gode billeder, som jeg samtidig følgende kan udforske og lære at mestre. Er træt af at købe halvbillige digi cams som tager lorte billeder..

    (\__/)
    (O.o )
    (#|#) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af TheSnake
    Ja det er et godt spørgsmål.. Går ud fra det er et kompakt jeg søger, men vil som sagt gerne købe noget som er kvalitet og tager gode billeder, som jeg samtidig følgende kan udforske og lære at mestre. Er træt af at købe halvbillige digi cams som tager lorte billeder..


    Til 4000 ville jeg tage et spejlrefleks. Et Canon 400D eller et Nikon D40 er ihvertfald begge gode muligheder. Der er meget at udforske når man går fra et kompaktkamera.


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Exxon


    Til 4000 ville jeg tage et spejlrefleks. Et Canon 400D eller et Nikon D40 er ihvertfald begge gode muligheder. Der er meget at udforske når man går fra et kompaktkamera.


    Okay, det lyder jo godt :D. Skal man ud og købe nye objektiver osv når man har et spejlrefleks? Altså skal man bruge et arsenal af tilbehør for at tage et ordentligt billede? UV filtre og hvad ved jeg..

    (\__/)
    (O.o )
    (#|#) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af TheSnake


    Okay, det lyder jo godt :D. Skal man ud og købe nye objektiver osv når man har et spejlrefleks? Altså skal man bruge et arsenal af tilbehør for at tage et ordentligt billede? UV filtre og hvad ved jeg..


    Der følger jo et "kit-objektiv" med. Det plejer normalt at være rimelig begrænset hvad angår zoom. De fleste kit-objektiver ligger fra 18-55mm. Selvfølgelig kan man investere i nye og bedre objektiver, men det er jo lige så meget dig som fotograf der skal skyde billederne, og ikke kameraet. UV-Filter er ikke en nødvendighed, men hvis man gerne vil beskytte sin investering, synes jeg det er fornuftigt nok.


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Flindt_DK
    Du kunne også se på et Canon S5?


    Hvordan er batteri levetiden?

    (\__/)
    (O.o )
    (#|#) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af TheSnake


    Hvordan er batteri levetiden?


    Ved det faktisk ikke. Men du kan evt. prøve at finde nogle reviews af det. Det skulle være et super kamera til folk som ligger og ikke kan beslutte sig om de vil have kompakt eller DSLR. Da det jo ikke er så stort, og det har en masse zoom!

  • Jeg har et Sony T70, købt for ca 2 måneder siden - det er et generelt godt kamera, men skal du have noget som er endnu bedre og småt så er T200 en god del bedre og koster ca det dobbelte (ihvertfald da jeg købte mit).


    YouTube Review


    Bemærk at fyren der har en ældre firmware end der er på mit, der skal meget færre tastetryk til på mit for at lave de samme kommandoer samt det lille problem han nævner med at holde på kameraet med 1 hånd kan løses hvis man køber den ultra lækre læder taste der findes til (som forøvrigt er den samme til et T200).
    -foruden det så har han virkelig fucked godt og grundigt op i de billeder han har taget på sin hjemmeside, de er super utydelige og grovkornede, dét er mit T70 bestemt ikke (medmindre du zoomer for meget ind eller stillet ISO helt a H til)

  • Hva med et Canon IXUS 90 IS - det er ganske godt til hverdagsbrug hvis man bare vil tage gode billeder og undgå for meget udstyr....
    http://edbpriser.dk/Products/L…searchArea=&Soegeord=ixus


    Det er vi i hvert fald glade for hjemme ved os.

    2500k @ 4600 mhz- Cooled by Water
    eVGA Z68 FTW
    16 GB 1600mhz G.Skill Ram
    3 * GTX480 i TRI-SLI - Cooled by Water
    2 * 120 GB Vertex 3
    2 TB WD
    ToughPower 1200 Watt
    Logitech G19 + G500 + G930 + G25
    Chieftech Dragon tower + Custom WaterMod
    Samsung Syncmaster 2493HM + 2 * ViewSonic VP231wb
    3* 1920*1200
    2 x 480 mm radiator med 4 x 120mm Noctua + 240mm "passive"

  • Køb et af de bedre kompaktkameraer... Medmindre du rent faktisk har tænkt dig at gøre det til en mere eller mindre seriøs hobby eller går ekstremt meget op i at billedet skal være perfekt, så kan jeg ikke forestille mig du vil få nogen større glæde ud af at købe dig et DSLR...


    Man kan naturligvis få nogle ganske udemærkede og brugervenlige DSLR´er i den prisklasse du nævner - men læs nogle tests og se nogle testbilleder, og gør så op med dig selv om forskellen opvejer det at skulle slæbe rundt på et DSLR frem for et kompaktkamera.... Mit bud: Næppe ;)



    P.S. Du kan også sagtens finde et kompaktkamera der har masser af indstillingsmuligheder. Så selv hvis du har mod på mere end point and shoot så er du rimeligt godt dækket ind...


  • Ligemeget hvad, vil et DSLR tage bedre billeder på "auto" end de bedre kompaktkameraer.


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Exxon
    Ligemeget hvad, vil et DSLR tage bedre billeder på "auto" end de bedre kompaktkameraer.


    Det er rigtigt, men meget af det vil ikke kunne ses på web, eller 10x15 fremkaldelser. Jeg vil da aldrig selv undvære mit dSLR, men man skal gøre sig klart hvad det skal bruges til, og for mange vil det være en hæmsko at slæbe rundt på et dSLR kamera.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af jacobask


    Det er rigtigt, men meget af det vil ikke kunne ses på web, eller 10x15 fremkaldelser. Jeg vil da aldrig selv undvære mit dSLR, men man skal gøre sig klart hvad det skal bruges til, og for mange vil det være en hæmsko at slæbe rundt på et dSLR kamera.


    /ask


    Klart! Men nu er entry-level DSLR'er jo ikke KÆMPE ift. et Canon S5?


    E8200/4Ghz - Passive TRUE 120
    Asus P5E
    XFX HD5850 BE
    4GB Corsair DHX PC6400
    Samsung 1TB F3
    Corsair TX650
    Antec Solo

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Exxon
    Klart! Men nu er entry-level DSLR'er jo ikke KÆMPE ift. et Canon S5?


    Det er da rigtigt, men der er stadig en verden til forskel fra et ixus til et 400D.


    /ask

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Exxon


    Ligemeget hvad, vil et DSLR tage bedre billeder på "auto" end de bedre kompaktkameraer.


    Ja, og?


    Spørgsmålet er så om billederne er så meget bedre at der er grund til at købe sig et DSLR... Det spørgsmål kan vi så sidde herinde og kloge os over herfra og til juleaften 2022. Men når alt kommer til alt er det et spørgsmål om smag og behag - hvilket man i øvrigt får (enddog meget) svært ved at diskutere ;)
    Derfor mit råd om at læse nogle tests og se nogle testbilleder, for derefter at danne sig sin egen mening (implicit: istedet for at knalde 4k af på baggrund af nogle vildt fremmede menneskers personlige smag)....

  • Jeg har nu været inde og læse om begynderkameraer - øvede - semi prof - og hvad ved jeg. Hælder mest til at jeg nok ikke vil være typen som kommer til at elske et spejlreflex kam., tror der er for mange funktioner. Har set mig lun på Canon Power Shot G9 - kønt er det ikke, men jeg ser det som en mellemting mellem spejlreflex og kompakt. Er der nogen som har erfaring med det kamera?

    (\__/)
    (O.o )
    (#|#) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af TheSnake
    Jeg har nu været inde og læse om begynderkameraer - øvede - semi prof - og hvad ved jeg. Hælder mest til at jeg nok ikke vil være typen som kommer til at elske et spejlreflex kam., tror der er for mange funktioner. Har set mig lun på Canon Power Shot G9 - kønt er det ikke, men jeg ser det som en mellemting mellem spejlreflex og kompakt. Er der nogen som har erfaring med det kamera?


    Har du kigget på Ricoh Caplio R7?



    Må indrømme jeg ikke har nogen direkte erfaring med G9´eren - men kender en der har det (sådan er det jo altid ;) ).
    Det skulle efter sigende være et ganske udemærket kamera, men så vidt jeg kan forstå ikke lige det kamera der ligger mest til højrebenet for en glad amatør der bare gerne vil have nogle gode billeder i kassen uden de store besværligheder...