Styr på billederne ?

  • Hey Tweak!


    Nu går snakken somregl på billeder og udstyr her, men jeg kom til at tænke på - hvordan holder i andre styr på jeres skud ?


    Altså bruger i nogen biblioteks softwares, eller hvordan og hvorledes ?


    Det er mest fordi jeg selv går og skal have rigtig styr på alle skudene, og havde overvejet noget med et raw bibliotek og så køre billederne gennem en behandlings-software (formentligt lightroom 2) og så over i et Jpg bibliotek færdigbehandlet. Men der skal jo også tages backup et sted i forløbet, og har ikke helt udtænkt hvordan det skulle køre.


    Med andre ord hvordan klarer i disse "problemer" på en smart og praktisk måde ? :)

  • Laver bare en mappe med navnet på dato og lokalitet. Inde i den ligger der en mappe med raw filer også en mappe med fremkaldelser.

    Intel i5-4690K @ 4,7ghz
    Coolmaster EVO212
    ASUS Z97-A
    Crucial Ballistix Sport 2x4GB
    Crucial MX100 240GB SSD
    Gigabyte 970 G1 4GB
    Fractal Design Arc Midi R2

  • Ja, jeg laver også bare mapper, der starter med år, så måned, og derefter dag..
    Således: 2008.08.03


    Så ligger de lige så fint i orden.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Lightroom 2 kan anbefales, det er super nemt at lave "Collections".
    Men overordnet gør jeg ligesom de andre der har svaret, har først en mappe der indikerer kameraet, dvs jeg har en 400D, en 40D og nogle mapper med billeder fra mine kompakt kameraer og tlf.
    Ind i de mapper har jeg en mappe med årstal og inde i dem indelt i måneder, og igen inde i dem inddelt i dage med en kort beskrivelse i titlen.

    Asus P6T Deluxe V2 - Antec Nine Hundred
    Core i7 920 - Scyhte Mugen 2
    ASUS GTX 580 - NorthQ 1000W
    3x2GB OCZ PC12800 cl8 - X-Fi Xtreme Gamer
    Intel 320 128Gb SSD
    2x250 GB Samsung SP2504C RAID 0
    My flickr

  • Jeg er begyndt at bruge Nikon Picture Project. Her ligger alle billeder i mapper med navn - enten dato eller begivenhed.
    Alle originalerne ligger på i en mappe på min NAS.
    Jeg ved ikke om det er optimalt, men det virker fint for mig. Jeg har FTP-adgang til NAS, så jeg altid kan komme til billederne.
    Jeg har, på den hårde måde, lært at back-up er fint, så mine forældre har en kopi af hele lortet liggende på deres maskine.