2gb ram nok til vista ?

  • hej sidder og venter på jeg skal bestille min nye computer :clap:(til de nye GPUer kommer) og har kigget lidt omkring, kan jeg godt spille de nyeste spil på høj uden lag ? og rimelig fps.


    setup


    E8400
    Mushkin 2GB pc-8500
    Club3D 8800GTS (512mb)


    der kommer 4gb i når pengene er der :9xo

  • 2GB er nok ja, men ville selv anbefale 4GB især når priserne stadig er så lave.

    Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

    Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards

  • Jo 2gb er fint men ja 4gb vil være bedre. Kører selv med 2gb i vista og når jeg sidder med ts, BF2, msn og ff åben så bruger jeg godt 94% af mine 2gb ram også kan jeg godt mærke at jeg mangler 2gb mere.

  • Det kommer helt an på hvilken bit-version af Vista du har.
    Hvis du har 32-bit Vista, så skal du ikke købe mere end 2-3 gb RAM.


    Men har du en 64-bit version af Vista så skal du da klart have 4GB eller mere, eftersom 32-bit versionen ikke understøtter mere end 2-3 GB og 64-bit versionen understøtter 4GB+.
    Håber det hjalp dig! :9xo

  • Er så forkert, 32-bit operativ systemmer kan udnytte omkring 3-3½GB RAM og bare fordi man køre 64-bit behøves man ikke have 4GB RAM. 64-bit giver mulighed for større addresseing af hukommelse men ikke ens betydende at det SKAL udnyttes, 2GB er stadig fint.


    Har du ikke ting kørende i baggrundne når du spiller, så er 2GB RAM fint, flere test har vist minimal ydelsesfordel ved 4GB RAM iforhold til 2GB. eneste spil der rigtig giver nogen forskel, selvom den stadig er lille, er Crysis.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Nirva
    Er så forkert, 32-bit operativ systemmer kan udnytte omkring 3-3½GB RAM og bare fordi man køre 64-bit behøves man ikke have 4GB RAM. 64-bit giver mulighed for større addresseing af hukommelse men ikke ens betydende at det SKAL udnyttes, 2GB er stadig fint.


    Har du ikke ting kørende i baggrundne når du spiller, så er 2GB RAM fint, flere test har vist minimal ydelsesfordel ved 4GB RAM iforhold til 2GB. eneste spil der rigtig giver nogen forskel, selvom den stadig er lille, er Crysis.


    er det ik noget med Vista Ultimate x86 godt ka finde alle 4gb ram?

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Nirva
    Er så forkert, 32-bit operativ systemmer kan udnytte omkring 3-3½GB RAM og bare fordi man køre 64-bit behøves man ikke have 4GB RAM. 64-bit giver mulighed for større addresseing af hukommelse men ikke ens betydende at det SKAL udnyttes, 2GB er stadig fint.


    Har du ikke ting kørende i baggrundne når du spiller, så er 2GB RAM fint, flere test har vist minimal ydelsesfordel ved 4GB RAM iforhold til 2GB. eneste spil der rigtig giver nogen forskel, selvom den stadig er lille, er Crysis.

    Sagde vist heller ikke på noget tidspunkt at han SKAL have 4GB hvis han er på 64-bit.
    Jeg er bare informativ og fortæller at Vista 64-bit understøtter 4GB og opefter hvorimod 32-bit, som du selv siger, kun understøtter 3-3'1/2 GB RAM. Så hvis han skal have 4GB RAM og vil have den bedste ydelse (Hvilket et normalt menneske ville foretrække,) så er Vista 64-bit klart det der skal følge med. :$

  • "da klart have" lyder i mine øre som en kraftig opfordring.
    Men som nævnt, så vil alt over 2GB ikke give umiddelbart mere ydelse afhængig af forholdende og selv 1-1½ GB mere vil lukke det gab.
    Jeg anbefaler dog selv 64-bit, men sker mere på det grundlag at jeg og andre jeg kender føler den køre bedre end 32-bit.


    Puma ->
    Spørgsmålet ligger i at se RAM'ene, men om at udnytte dem. 32-bit kan godt se der er 4GB RAM, men kan kun udnytte det fuldt ud.

  • Ok skal vi tage det meget kort


    32bit kan du sagtens proppe 8GB eller mere i, ingen problemer der.
    Det er så rigtigt at standard kan 32bit ikke adrresere mere end 4GB (teoretisk)


    Dog findes der måder at omgå dette ved, fx understøtter 32bit server editions klart mere end 4GB ram


    Så igen jeg ville klart vælge 4GB igen fordi prisen er så lav som den er nu, så om du kun "udnytter" 3GB på dit nuværende styresystem, tja sådan er det vel, 3gb er stadig bedre en 2Gb


    Og husk så FLERE GB RAM er bedre en hurtige ram (dermed ikke sagt du skal vælge de langsomste ddr2 du kan finde.
    Men tro mig du vil bedre kunne mærke en forøgelse i mængde end hastighed.

    Intel I5 2500k | Gigabyte Z68 | 16GB Kingston | Radeon 380 | 1 Samsung EVO850 512MB | Enermax Digifanless 550W
    27" (U2711) DELL | 24" (2408WFP) DELL | Ergotron LX Dual Side-by-Side

    Canon 5DM4 | 16-35mm 2.8L | 24-70mm 2,8L | 85mm 1.2L USM II | 70-200mm 2.8L IS
    Nogle Speedlites | PocketWizards

  • nu var spørgsmålet jo ikke om jeg skulle vælge 2 / 4gb ram. da jeg selv skrev = 4gb ram kommer når pengene er der. så mit spørgsmål var bare om jeg skulle køre med xp eller vista intil jeg fik 4gb :)



    og kan få vista og xp. 64bit og 32bit fra min far. men kan jeg godt køre 2 gb i 64bit? bare i et par uger... :dance:

  • Er intet problem i at køre 2GB 64-bit.
    Også derfor jeg reagere en gang imellem når nogle får det til at lyde at 64-bit er kun for 4GB+. 64-bit har fordele der er mere end bare RAm og er derfor forkert at give det indtryk at forskellen mellem 32-bit og 64-bit kun handler om RAM.
    Dog skal det dog nævnes at Vista 64-bit langt fra er ren 64-bit, men du skal nok slippe for detaljerne :)

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Nirva
    Er så forkert, 32-bit operativ systemmer kan udnytte omkring 3-3½GB RAM og bare fordi man køre 64-bit behøves man ikke have 4GB RAM. 64-bit giver mulighed for større addresseing af hukommelse men ikke ens betydende at det SKAL udnyttes, 2GB er stadig fint.


    Har du ikke ting kørende i baggrundne når du spiller, så er 2GB RAM fint, flere test har vist minimal ydelsesfordel ved 4GB RAM iforhold til 2GB. eneste spil der rigtig giver nogen forskel, selvom den stadig er lille, er Crysis.


    Jeg har Win Vista Ultimate 64bit, og mangler i den grad ram efter at ha spillet et kvarters Crysis.
    Det skal lige siges at jeg pt. kun har 2Gb, men snart 4.


    Da jeg havde 4Gb ram i maskinen og jeg kørte XP kunne min kun udnytte 2.75Gb ram, da jeg kører SLI, og har ram på lydkortet.


    -Så når jeg kører 4Gb, kan jeg mærke MEGET forskel, i forhold til 2Gb.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

    Rettet 2 gange, sidst af urbananen ().

  • I enhver udtalelse vil der altid eksistere nogle outliners, så som dine 4GB RAM hvor kun 2,75GB blev udnyttet.
    Mht. Crysis er det svært at kommentere, da grunden til forskel mellem testen og dig kan evt. ligge i opsætningen af Vista, men ændre ikke det faktum at resultatet blev minimal forbedring ved 2GB vs. 4GB RAM.

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Nirva
    Er intet problem i at køre 2GB 64-bit.
    Også derfor jeg reagere en gang imellem når nogle får det til at lyde at 64-bit er kun for 4GB+. 64-bit har fordele der er mere end bare RAm og er derfor forkert at give det indtryk at forskellen mellem 32-bit og 64-bit kun handler om RAM.
    Dog skal det dog nævnes at Vista 64-bit langt fra er ren 64-bit, men du skal nok slippe for detaljerne ;)

    Geez! Jeg sagde jo heller ikke på noget tidspunkt at 64-bit KUN kan køre med 4GB RAM!! Hvad er der med dig og din fortolkning af andre folks udtalelser??
    Siger bare at JEG har valgt vista 64-bit for at kunne få bedre ydelse af mine RAM end 32-bit versionen ville give mig.
    Det skal sgu ikke være så dybdegående. :razz:

  • Lige pt. bliver der brugt 1Gb ram af Vista..
    Mindes at Crysis også bruger omkring 1Gb..


    Min hovedregning siger mig nu at 2Gb er for lidt i Vista, hvis man spiller nyere spil.
    -Det kan du da ikke komme uden om.
    Og synes desuden at du er den eneste som påstår at der er minimal forskel på 2 og 4gb ram. Synes jeg ikke helt passer.


    -Men får vi at se når mine ram kommer hjem i næste uge. Så ligger jeg gerne nogle resultater på bordet.

    MB: Asus Rampage V Extreme, CPU: I7 5820K@4.4Ghz, Ram: 4x4Gb Corsair PC2400
    PSU: Corsair HX1000watt, GFX: Asus Gtx980ti Strix, Main-HDD: 1x Samsung 850Pro, 250Gb

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Nirva
    Hehe, ser ud til vi begge er gode til at hakke i det vi skriver, har nok formuleret mig lidt forkert i den henseende :) beklager

    Haha, ja det ku' sgu godt se sådan ud! :b