Pædagoger... mere i løn?

  • Det er vel hvad der kan ske. Man kan bare være glad for at det gik værre end det gjorde.


    Det jeg lige bider mærke i er at "Både forældre og personale er blevet tilbudt krisehjælp". Jeg synes altså virkelig det tager overhånd. Det varer ikke længe så bliver man tilbudt krisehjælp når man kommer ud af biografen efter en actionfilm.
    Jeg siger ikke at krisehjælp generelt er dårligt, men kan det virkelig passe at vi er blevet sådan nogle "kyllinger" (kunne ikke lige finde det ord jeg ville bruge), at vi ikke selv kan takle selv de mindste situationer selv eller ved at tage en samtale med kolleger, venner og familie.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af bublegum


    Har det relevans for problemet "mere i løn"


    Tjaaa tror da han synes det er underligt at folk der glemmer andres børn skal have mere i løn? - Lige umiddelbart virker det da meget logisk ;)

  • Så alle skal straffes? :crazyeyes: :crazyeyes: :crazyeyes:


    Håber ikke knægten får psykiske problemer over at være efterladt i lidt mere end en time :D

    i7-7700K@5.1GHz (delidded - delid.dk )- Corsair H115i Pro AIO- ROG STRIX 2080 ti OC - Asus Prime-P Z270 - 16 GB DDR4 Corsair Vengeance 3200 MHz - Corsair 750TX - 500GB EVO 960 NVMe

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af RAC
    Så alle skal straffes? :crazyeyes: :crazyeyes: :crazyeyes:


    Jeps...kollektiv afstraffelse er vejen frem. Næste gang en lærer laver pædofili så skal ALLE lærere i fængsel :crazyeyes:


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • fint nok vi får diskussionen i gang :) Jeg arbejder selv et sted hvor der kommer måske ca 50 småbørn eller mere hver dag med forskellige pædagoger i forskellige størrelse grupper. Stedet er godt fordi der er hoppepude, strand, legetårn, stylter osv et kæmpe friareal. Et af mine eksempler lyder på 7 pædagoger som passede 33 børn :/ alle 7 sad i rad og række på en bænk ved siden af hoppepuden og snakkede sammen, mens alle 33 børn rendte rundt om hoppepude og legeborg. Ingen sagde et ord til dem når de kom i nærheden af den store maskine jeg brugte til at knuse grene (ved siden af legeborg) jeg selv måtte bede dem gå på afstand.


    Andet eksempel er de små børn der bliver fordelt på hele området (fodboldbane størrelse) og hvor pædagogerne sidder på en bænk ved siden af stylterne og vader rundt på dem og griner. Der er ikke meget opsyn over det, og lige samme øjeblik kastede en af børnene et stangtennis bat i hovedet på et andet barn og det var mig der så det, ikke en pædagog.


    Når så børnene får deres medbragte mad og drikke på de gratis satte borde (fordi der er ingen penge i børneflokke som forretning). Så trasker børnene rundt på bordene gør dem fuldstændig jordbeskidte, skrald flyder overalt og man må ud og rydde op/gøre rent efter dem. Hvor er de pædagoger, der skal sørge for at børnene opfører sig ordentligt?


    og så bliver et barn væk ved stranden (ikke den strand jeg kommer fra) men det kunne det lige så godt være, og det bare fordi de ikke tæller, men fordi de vader rundt på stylter.


    måske de skal have flere penge, men de sammenligner sig selv med arbejdskraft der er enten meget mere fysisk eller hvor man er konstant på. Grunden til at de føler det er et stresset arbejde, er vel fordi de giver total slip på børnene. Det pædagogiske hvor man går ind og lærer børnene et fællesskab, at være stille og kunne høre efter ryger vel i glemmebogen og det hele bliver mere kaotisk og handler om events der skal holdes hvor børn bliver væk.

  • Det absurde ved hele pædagog situationen er jo, at man som uddannet pædagog ofte kommer et sted hen (f.eks. børnehave eller vuggestue) og får samme løn som pædagog-medhjælpere, som faktisk ofte er unge mennesker der arbejder et års tid, efter de er færdige med et trin i deres uddannelse. I de fleste børnehaver er der et par uddannede pædagoger som styrer og adminstrer denne, og resten er mehjælpere, dvs at kommer der flere uddannede pædagoger er der ingen grund til at de får mere end en medhjælper, til trods for at en uddannet pædagog har en masse psykologisk viden omkring børn, som de kan bidrage med.


    Nu kender jeg tilfældigvis en uddannet pædagog. Hun har arbejdet mange år som dagplejemor og i flere forskellige børnehaver. Igennem alle disse jobs fik hun aldrig en rigtig pædagog løn, til trods for hendes kvalifikationer. Det var først da hun for et års tid siden valgte at blive plejeforældre til et barn der skulle fjernes fra sin mor, at hun fik den løn som hun egentlig er kvalificeret til.


    Jeg synes det er stof til eftertanke at man kan arbejde i.. ja omkring 15 år vel, mange forskellige steder, indenfor det fag man er udlært i, og så alligevel ikke få en løn der er tilsvarende til ens kvalifikationer. Forestil dig at alle pædagoger i dagplejer og børnerhaver fik den "tossede" ide at arbejde med psykisk belastede familiers børn og få den løn deres uddannelse svarer til - så kunne alle de ufaglærte medhjælpere stå med børn fra de "normale" familier og lege, uden et snært af psykisk indsigt i barnets trivsel eller mangel på samme...

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af Simonthk


    Godt indlæg, Simon. Det er en god side af sagen du giver.


    Personligt tror jeg at stress langt hen ad vejen er sin egen indstilling til tingene. I mit job arbejder jeg op i mod ca. 80 dage ad gangen uden en eneste fridag. Desuden har jeg gennemsnitligt 10-12 timer arbejde om dagen. Jeg har ganske vist også nogle lange ferieperioder.
    Men jeg vil påstå at en pædagog på årsbasis aldrig kommer op på mit timeantal, ikke engang hvis vedkommende har meget overarbejde.
    Så er der selvfølgelig indholdet af arbejde, og det kan da godt være at sådan en flok unger kan give rigtig meget travlhed, men jeg oplever altså også lange perioder med virkelig travlt.


    Jeg tror den store forskel er at os sømænd har en indstilling til at tingene skal jo køre, så kan de ligeså godt køre så godt som muligt.


    Anders

    ---------------------------------------------------------------
    Bærbar computer
    10 fingre
    2 øjne
    1 hjerne
    ---------------------------------------------------------------

  • På min forrude igår da jeg kørte hjem sad der en lille lyserød folder hvorpå der stod: Rigtig løn til rigtige pædagoger.
    Jeg rev det i 1000 stykker og smed det ud af vinduet. Deres fagforening har forhandlet et resultat som de anbefalede deres medlemmer at stemme ja til men de stemte nej. De skal ikke ha en krone mere slut prut. :))

    Core i7 I7-3770k 3500@4800 Siberian Tiger II
    Gigabyte GA-Z77X-UD3H
    Corsair Vengeance 4 x 4 GB 1866MHZ
    Intel Solid-State Drive 520 series 240GB
    1000gb Seagate 7200.10 (lager)
    Gigabyte GV-R797OC-3GD
    T&T 850watt
    LG GGWH20L Super Multi Blue
    Windows 7 Ultimate

  • Quote

    Oprindeligt indlæg af baloo
    På min forrude igår da jeg kørte hjem sad der en lille lyserød folder hvorpå der stod: Rigtig løn til rigtige pædagoger.
    Jeg rev det i 1000 stykker og smed det ud af vinduet. Deres fagforening har forhandlet et resultat som de anbefalede deres medlemmer at stemme ja til men de stemte nej. De skal ikke ha en krone mere slut prut. :))



    der sad også to af dem i min forrude i dag, tændte bare vinduesviskerne så de forsvandt :D

  • Det er jo netop derfor de skal ha mere i løn, godt eksempel på hvor stressede de er, derfor skal de have mere i løn og lavere nomering, noget i stil af 1 pædagog per barn er nok passende...

    Lian Li V2000B - HX1000W
    DFI DK X58 - 920 - ATI 5870
    6GB OCZ PC12800 CL7 - 2*Samsung 2443BW - Samsung 240HD
    Seagate ES.2 32mb 250GB - 2*WD160GB RE SATA2 - 1 TB USB - 1TB Lan
    måske en MD20 til salg

  • Kan egentligt godt forstå hvorfor de vil have mere i løn.. Deres løn er jo på ingen måde retfærdig i forhold til uddannelsen og da slet ikke i forhold til deres ansvar. De har mere eller mindre ansvar for børns opdragelse de første par år, og hvordan de skal udvikle sig, men alligevel for de ikke mere i løn end en ufaglært arbejder ansat i en privat virksomhed. Dette er i mine øjne grotesk!

  • Min far har arbejdet ved en ungdoms skole.. hvor han stod for en motorbane dvs ting. han har også arbejdet i en fritids klub. Det er self ikke noget med helt små børn at gøre.. men han fortalte mig at det arbejde var så utrolig frit og meget nemt. Hans arbejde var at lege. Alle børnene elskede ham. Fordi han GAD at lave noget med dem. De andre pædagoger, var tabt bag en vogn, og lavede ikke noget sammen med børnene. De sad tit og bare drak kaffe.


    Jeg kan også huske da jeg gik i børne have og i fritidsklub.. vi var altid vilde med dem som lavde noget med os.. og det var fatisk altid de helt nye "unge" som lige var begyndt på deres uddanelse. og efter simons indlæg får det mig godt nok ikke til at se bedre på tingene.. Jeg synes godt nok ikke at de skal ha mere for deres dårlige indsats. Self folk der gør noget skal ha mere. Men dem som jeg omtaler skal godt nok ikke..


    Så efter min mening er dem som er i paktik meget mere værd end dem som har taget en uddanelse der indebære at sidde og ikke lave sit arbejde..


    Self er der forskel på dvs steder.. men ikke der hvor jeg har været..