Opgradering af stationær til videoredigering

  • Hej,


    Det er noget tid siden jeg har været herinde, og har ikke fulgt så meget med de sidste par år, så har brug for nogle råd angående opgradering.


    Min PC ser lige nu ud som følger:
    Intel i7 930
    Gigabyte GA-X58A-UD5
    Intel 80 GB 1. g SSD
    WD 1000GB 7200 rpm HDD
    24 GB DDR3-1600 MHz RAM
    Corsair Tx650 PSU
    XFX Radeon HD 5870 GPU
    Cooler Master V10 CPU køler
    Cooler Master HAF932 kabinet


    Jeg bruger min PC til semi-pro foto og videoredigering, og føler at den begynder at køre lidt trægt med de store videofiler.


    Jeg regner med at genbruge PSU, RAM, HDD, SSD og måske GPU.


    Jeg vil gerne opgradere kabinettet til et Cosmos II. Overkill - ja - men det har jeg nu engang bestemt mig for.


    Derudover tænker jeg at opgradere processor til nyeste generation i7 med passende bundkort. Hvilke vil I foreslå?


    Herudover tænker jeg måske et nyt grafikkort? Spiller ikke så meget mere, så tænker at jeg måske skal have et Quaddro-kort. Vil det være en god/dårlig ide? Det skal stadig kunne trække spil som BF3, BF4 osv. i god kvalitet.


    Så basically, hvad vil I anbefale af processor og bundkort(jeg tænker nyeste generation i7), samt evt. grafikkort. Er min strømforsyning stor nok til sådan en upgrade?


    Og har det aflagte udstyr nogen værdi på brugtmarkedet? Det drejer sig jo så om i7 930, GA-X58-UD5, HAF932, evt. V10 og evt. HD5870.


    Det blev godt nok en lang smøre, jeg håber nogen kan hjælpe:)

  • Jeg kan sagtens komme med nogle forslag, men det vigtigste spørgsmål, som helt sikkert vil blive stillet (nu gør jeg det så), hvor mange penge har du/vi at lege med, der er jo forskel på hvad man kan få for 3000 og 10000 ;)

  • Umiddelbart tænker jeg at da du sidder med forrige generations workstation segment, så skulle du næsten tage nuværende generations workstation segment.


    Dvs. X79+I7-4930K, kan du vente til næste år kan du sådanset også få LGA2011-3 med en Haswell-E.


    Jeg er ihvertfald superglad for at jeg har en 3930K når jeg laver noget tung video encoding, der får de ekstra kerner virkeligt lov til at strække benene.


    Umiddelbart er min erfaring at videoredigering er særdeles RAM og CPU sulten =)


    Quadro grafikkortet er kun en god idé hvis du har noget du rent faktisk kan bruge det til, normalt kræver visse accelerator funktioner i programmerne et quadro grafikkort, og det er faktisk primært i diverse CAD programmer - Du skal ihvertfald lige undersøge om det er noget du skal bruge før at du køber det, ellers er det penge ud af vinduet =)
    Hvis du vil game noget Battlefield 4 på et tidspunkt kunne det måske være meget rart med en upgrade, men her og nu kan du sådanset godt beholde grafikkortet, og så når tiden kommer kan du smide et nyt kort i.


    Jeg ville nok egentligt tage en ny SSD også, de er blevet markant hurtigere sammenlignet med din 1. generations intel SSD.


    Din strømforsyning er fin til et nyt setup, også selvom du vælger et kraftigt grafikkort.

  • Jeg har med vilje ikke sat en pris på, da jeg hellere vil spare lidt ekstra op, end spare penge nu og her, men jeg har selvfølgelig ikke 30.000 til opgradering. Men en 5-10k kan jeg godt spare op :)


    Leetdonkey: Du bekræfter egentlig lidt det jeg selv har fundet ud af ved googling. Jeg tror jeg venter med opgradering af grafikkort, og starter med opgradering af processor og bundkort.


    Vil jeg få meget mere ydelse for pengene ved at vente til næste år?


    Jeg havde egentlig også tænkt mig at opgradere SSD'en, det fik jeg bare ikke lige med i første indlæg. Har lige købt en 250 GB Samsung 840 EVO, tænker at købe en magen til til den stationære, og bruge den gamle som cache disk til after effects og premiere pro :)


  • Mht. ydelsen så giver LGA2011 dig op til 6 kerner med en desktop CPU, Haswell-E(Som LGA2011-3 bliver) kommer med op til 8 kerner siger rygterne, så du kan potentielt få 2 ekstra kerner til næste år =) Prisen bliver nok også derefter, så det er lidt op til hvor stort et boost du har behov for =)
    I Princippet kan du også finde en brugt 6-kernet CPU at smide i din nuværende platform, du kommer dog stadig til at lide under at det er en lidt aldrende platform, dvs. ingen native USB 3, ingen native SATA 3 og kun PCI-E 2.0 hvis du på et senere tidspunkt skal have nyt grafikkort

  • Jeg tror jeg vil få mest ud af en opgradering af chipset også, netop for native understøttelse af de ting du nævner.


    Jeg tror ikke jeg vil gå efter at vente til næste år, men i stedet købe efterhånden som jeg får råd.


    Kan du anbefale noget konkret af bundkort og processor med dagens standard? Jeg har 24 GB ram fordelt over 6 blokke, så vil gerne udnytte dem optimalt. Mit nuværende system kører jo tripple-channel på rammene, men så vidt jeg har forstået kører de nye generationer dual-channel? Men det er vel ikke noget problem at køre mine seks blokke i dual-channel, bare der er sokler nok?

  • Før og fremmest skal man spørge sig selv, hvad man arbejder i.


    Jeg sidder til dagligt med Premiere Pro CC og der er jo understøttelse for dvs. grafikkort som jo trækker 20-40x fra en moderne CPU når det kommer til beregningerne.


    Giv mig lige en gennemgang af hvad du sidder og arbejder med - både software, kamera, filtyper, codecs og containere osv osv. hele møllen. Så kan jeg give dig et bud på en ordentligt maskine.


    Det er jo dumt, at bruge 8000kr på en processor, hvis du hele tiden sidder og vente på beregninger, som et grafikkort til 2000kr kunne have lavet.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Det har du ret i :)


    Lige pt. arbejder jeg med Premiere Pro CC, After Effects CC og Photoshop CC. Pt. kommer min video fra et Canon EOS-1D Mark IV, altså FullHD, 25 fps, AVCHD. Der går dog nok ikke så længe før jeg opgraderer til Black Magic Cinema.

  • Jamen så ville jeg bestemt også kikke på et grafikkort hvor du kan udnytte CUDA eller OpenCL.


    Siden du nu har Adobe CC, så kan de jo også udnytte multikort opsætninger. Hvilket betyder, du kan bruge flere grafikkort.


    OpenCL er ved AMD grafikkort og CUDA er ved NVIDIA kort. Du kan bruge begge dele i CC, men min personlige erfaring er, at CUDA rykker mest. Men med tiden vil AMD's kort komme op på samme niveau af beregning. Det er blot fordi Adobe tidligere kun har fokuseret på CUDA.


    Personligt ville jeg nok købe et eller to brugte GTX 680'ere. Men det kommer os an på resten af systemet.


    Men en god Intel i7 3930K eller en nyere 4930K vil give dig et rigtig dejlig boost. Jeg ville nok tage 3930K'eren hvis jeg kunne finde den brugt og så spare en dejlig masse penge og så bruge pengene på enten de to grafikkort eller 32/64GB RAM.


    Men en anden ting der er værd at bruge penge på, er jo sådan noget som en god farvekorrekt skærm eller nogle dejlige studie hovedtelefoner. Det er jo bestemt også noget man skal være opmærksom på.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Jeg tror jeg vil få mest ud af en opgradering af chipset også, netop for native understøttelse af de ting du nævner.


    Jeg tror ikke jeg vil gå efter at vente til næste år, men i stedet købe efterhånden som jeg får råd.


    Kan du anbefale noget konkret af bundkort og processor med dagens standard? Jeg har 24 GB ram fordelt over 6 blokke, så vil gerne udnytte dem optimalt. Mit nuværende system kører jo tripple-channel på rammene, men så vidt jeg har forstået kører de nye generationer dual-channel? Men det er vel ikke noget problem at køre mine seks blokke i dual-channel, bare der er sokler nok?


    Da du købte dit nuværende system kørte Intels mainstream-platform med dual channel RAM, og deres enthusiast-platform med triple channel RAM. I dag er mainstream-platformen stadig på dual channel, men deres enthusiast-platform er rykket op på quad channel. LGA2011 og chipsættet X79 understøtter foruden quad channel også triple, dual og single channel. Så du kan rykke din nuværende hukommelse over og køre videre med triple channel, som vil være rigeligt til langt det meste.


    Så gælder det bare om at købe et bundkort der har 8 sokler, så der plads til dine 6 DIMMs.

  • Vil jeg kunne købe et Quadro kort, og sætte i sammen med mit nuværende 5870, og systemet kan så selv skifte mellem dem eller bruge begge to, og vil jeg få noget ud af det? Eller er det bedre at sælge mit 5870 og købe to GTX680 som du foreslår?


    Skærm og hovedtelefoner i god kvalitet har jeg allerede :)


    Det lyder fint, og jeg kan genbruge min ram med optimal ydelse på et nyt bundkort.


    Ud fra jeres anbefalinger tror jeg at jeg køber følgende:
    Intel i7 3930K eller 4930K afhængig af pengene
    Et passende X79 bundkort
    Evt 2 stk. GTX680
    Samsung 840 EVO 250 GB
    Cooler Master Cosmos II


    Lyder det ikke som en udemærket opgradering?


    Hvis jeg skal gøre mit system så lydløst som muligt i det kabinet, hvilke dele skal jeg så vælge? Min nuværende larmer helt afsindigt :)


    Det sidste spørgsmål: hvad vil mine nuværende dele(dem jeg ikke skal genbruge) være værd?
    Det er jo så i7 930, Gigabyte GA-X58A-UD5, HAF932, evt. 5870.


    Tak for alle jeres svar ind til videre, de er jo guld værd :)

  • Prøv at følg med under Køb & Salg tråden herinde og se hvad tingene går for.


    http://www.hwt.dk har også et godt brugtvaremarked. Jeg vil skyde på du kan få 200-300,- for dit 5870. Din CPU er jo lidt gammel, men så vidt jeg ved, er de gamle i7 og i5 stadig ret eftertragtede. Så hvis ikke du har overclocket din CPU osv, så tror jeg godt du kan ramme 300-500 kr, hvis jeg ikke tager helt fejl

    CPU: i5-6600k @ 4.2GHz
    GPU: GTX 1060 6GB
    RAM: 16GB DDR4 HyperX
    MOBO: Asus Z170i Pro Gaming
    SSD: Samsung 750 Evo 500GB
    Kabinet: Mini ITX Sugo SG13

  • Du kan ikke sætte dit 5870 sammen med et quadro kort.


    Quadro kort kan du også købe, men du får langt mere for pengene ved at købe GTX680.


    Jeg har for nyligt solgt et 5870 på DBA for 500-600kr. På HwT eller Tweak vil du typsik få et par hundrede kroner mindre, da folk simpelthen ved mere om det - simple as that.


    Angående at genbruge dine RAM. Det kommer meget an på hvilke RAM det er. Kræver det fx 1,8v for at kunne køre er det et no-go (bare et eksempel). Men det burde nu ikke være noget problem at bruge de samme RAM. Dog vil jeg klart anbefale at du kører med quad-channel. Altså enten 4 moduler eller 8. Quad-channel er hvad der gør X79 platformen virkelig spændende, så det er med at udnytte det, da man får utrolig høj båndbredde på RAM'ene.


    Det lyder godt du os har nogle ordentlige skærme og hovedbøffer. Det nytter jo ikke noget at have et system til 15-20.000kr og videoudstyr for 50-100.000kr og så har man en dårlig skærm der kun kan vise halvdelene af de farver den burde eller du ikke kan høre hvordan lyden bør være, fordi du kun har brugt 500kr på et gamerheadsæt. Det hele skal jo gerne passe sammen for, at man får mest ud af det. :9xo

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • UD7 har kun 4 RAM sokler mens UD5 har 8 sokler. UD7 overclocker sikkert lidt nemmere kunne jeg forstille mig. Men af de to havde jeg klart valgt UD5'eren pga. RAM soklerne.



    Personligt ville jeg ikke vælge Gigabyte. Men jeg er jo bestemt også påvirket og taler rent subjektivt, da jeg taler af erfaring. Jeg kan måske have været uheldig, mens jeg har haft Gigabyte kort.


    Men jeg ville vælge ASUS's X79 kort i stedet for. Og ud fra pris og behov vælge det kort du havde brug for. Personligt bruger jeg fx 2 LAN porte på mine bundkort og forbinder til min server, og derfor ville jeg fokusere på, at købe et af de bundkort med det (typisk Workstation (WS) bundkort). Derfor giver jeg gerne 500kr ekstra for at få noget ordentligt på den måde. Men du har jo sikkert andre prioriteter som du skal fokusere på. Om det så er pris, stabilitet, garanti, overclocking, osv. osv. osv.

    CPU: 2600K | CPU køler: Noctua D14
    MoBo: ASUS P8P67 Deluxe | RAM: Crucial 16GB 1600MHz CL999 24
    GFX: Gigabyte 6870OC | Skærm: 2x Dell U2410 24"
    SSD: OCZ Agility 3 240GB | OS: Windows 8 Pro 64bit
    Kabi: Antec P182 | PSU: Corsair TX650W
    Lydkort: ASUS Xonar Essence STX | Headphones: Sennheiser HD650

  • Jeg har Gigabyte nu, og der har aldrig været det mindste med det, så umiddelbart har kg ingen grund til ikke at købe det :) hvis det er med Gigabyte jeg får bedst pris vs. Ydelse, så er det det jeg køber. Får jeg det hos Asus så køber jeg det ;)


    Jeg overclocker ikke, og har kun brug for standard tilslutninger, og umiddelbart virker ud5'eren som det billigste valg der? :)

  • Nu er det jo sjældent man får mere ydelse fra et bundkort. Når du kigger på er nyt bundkort handler det om features og udseende.


    Prøv og tag et kig på asus x79 bundkort :-) super fede hvis du spørg mig

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB

  • Hvis du virkelig gerne vil had et Workstation bundkort, så tag et kig på deres P9X79-E WS. Understøtter vist alt du kunne ønske dig på et workstation system. Se på hvor mange pcie lanes den kan køre 16x. Super fedt hvis du har mange pcie kort.


    Link: http://www.asus.com/dk/Motherboards/P9X79E_WS/


    Der er selvfølgelig og deres Rampage serie og deluxe serie. Som nok bliver anset for at være deres bedste bundkort


    http://www.asus.com/dk/Motherboards/X79DELUXE/


    http://www.asus.com/dk/Motherboards/RAMPAGE_IV_EXTREME/

    AMD Ryzen 5 5600X / MSI MPG-X570 Gaming Pro Carbon WIFI / Asus GTX 780 DirectCU II / ARCTIC Liquid Freezer II 240 / Sandisk Extreme Pro 480GB / Seagate 500GB 7200RPM / Phanteks Enthoo Luxe / EVGA Supernova G2 850W / SupremeFX / G.Skill RipjawsV DDR4-3200 C14 - 16GB