Indlæg af Schultz

    Nå, det virkede så heller ikke med en ny CPU, så nu er jeg på helt bar bund.. Jeg prøver lige at opsummere.


    Problemet:

    Dag 1: Computeren havde svært ved at starte. Sort skærm, men blæsere, HDD's osv. var i live. Blæserne kørte med en del højere rpm end normalt. Efter et par tryk på genstart startede den op normalt.
    Dag 2: Samme som dag 1, men med mindst 5-6 tryk på genstart før den ville starte.
    Dag 3: Mindst 10 tryk på genstart før den ville starte. Efter et par timers tid frøs billede og lyd ca. 5 sec og så genstart. Men computeren kom aldrig videre end dette sidste genstart, og jeg har ikke kunne få liv i den siden. Sort skærm, blæsere med højere rpm end normalt samt strøm til både harddisk og dvd-drev. Nogle gange genstarter den selv efter, at have stået sådan 5-10 sec.


    Hvad jeg har prøvet:


    1 ) Samtlige blæsere blev gjort rent, samt skiftet kølepasta.
    2 ) CMOS clearet
    3 ) Strømforsyning testet med et multimeter, og alt så ud til at være som det skulle. Kilde
    4 ) Computeren blev pillet fra hinanden og samlet igen, for at udelukke løse stik osv.
    5 ) Den ene RAM blok blev fjernet, og der kom skærmbillede. Men efter at have flyttet rundt på RAM blokkene igen, for at finde ud af om det var RAM blok, eller slot, den var galt med, har jeg ikke kunne få liv.
    6 ) Anden PSU. Dog kun 20 pins, men så vidt jeg har googlet mig frem til burde jeg stadig kunne boote op uden de sidste 4 pins. Det skal siges, at jeg udelukkende havde strøm til bundkortet, og brugte onboard grafik.
    7 ) Andre RAM
    8 ) Andet bundkort
    9 ) Anden CPU


    Hvad fan' gør jeg nu? Det kan jo næsten kun være strømforsyningen, selvom jeg syns den er blevet udelukket ret grundig.

    Ja du har jo snart udelukket alt. Hvis det ikke hjælper med en ny cpu, så prøv med det nyt bundkort, ram og cpu. Hvis det stadig ikke virker, har du ikke mange dele tilbage at udskifte :p


    Præcis.. Tror heller ikke det kan være mit grafikkort, da jeg har prøvet med onboard grafik. Det skulle da kun være fordi de begge to var stået af, hvilket ikke lyder sandsynligt. Har prøvet med andre RAM, et andet bundkort, en anden PSU samt udelukkende strøm til bundkort. Kan næsten kun være min CPU. Har lige pillet den ud, for at gøre klar til en anden, og der er nogle misfarvninger omkring et par af benene (som ikke er ben på en E8400, men ved ikke hvad man ellers skal kalde dem) så forestiller mig den er brændt af.

    Har igennem årene brugt mange timer på vt/ts/skype, og har oplevet rigtigt mange problemer med bordmics. Der skal ikke ret meget volume til, før lyden fra højtalere går ind og driller. Tror ikke det er muligt at komme udenom, men det kan evt. mindskes ved, at bruge push-2-talk.. Hvis jeg var dig, ville jeg nøjes med et headset når du bruger din mic, og så slå højtalerne til når du er alene.

    Så har jeg også prøvet med et andet bundkort, stadig uden resultat. Jeg får kun sort skærm, selvom jeg kan høre hdd's, grafikkort, blæsere osv. starter op.


    Nu kan det vel næsten kun være min CPU den er galt med? Eller er der andre forslag? :)

    rasm, der er helt sikkert liv i min PSU - og har også haft et multimeter på samtlige stik og de viste alle det de skulle. Der var et par stykker som stadig mente det kunne være den der drillede. Nu hvor jeg har prøvet med en anden PSU stadig uden resultat, ville jeg mene jeg kan udelukke strømforsyningen? Det kan næsten kun være CPU og/eller bundkort der er død, right?

    Hvordan er du lige kommet frem til 85% ? :)


    Jeg har nu prøvet mig med en anden PSU. Det er godt nok en ældre psu, som kun har 20 pin atx stik, men har googlet mig frem til at den burde kunne boote op alligevel. Så vidt jeg ved giver de sidste 4 pins strøm til PCI-E porten, så jeg tog mit grafikkort ud, og brugte det der er onboard. Der sker stadig intet. Kan jeg udelukke strømforsyningen nu? :)

    Ingen tvivl om det kort sluger meget. Strømforsyningen var også mere eller mindre fyldt med støv, så den er sgu nok færdig som popsanger. Jeg prøver at teste med en anden, og håber på det hjælper.

    Ja, strømforsyningen er ikke specielt stor - men den har kørt upåklageligt i noget tid. Havde den også som hovedmistænkt til at starte med, men har som sagt målt samtlige stik efter denne side og alt var som det skulle være. Har også prøvet med onboard grafik, og udelukkende haft strøm på bundkortet stadig uden resultat. Jeg må lige finde lidt mere info omkring den når jeg kommer hjem i morgen, hvis du stadig tror det kan være den.

    Er ikke ved computeren lige nu, men så vidt jeg lige husker er mit setup som følger:



    CPU: E8400 c2d
    Bundkort: MSI G31M3
    Grafik: ATI Radeon 4890HD fra PowerColor
    RAM: 2x2gb Geil PC2-6400
    PSU: Delux 420w ultra silent
    Samt div. HDD's og optiske drev


    Jeg forestiller mig ikke umiddelbart der er noget galt med min CPU, da dyret jo godt ville starte den gang med 1 RAM blok i.


    Doitttt, jeg har som sagt resat min BIOS, og kunne da også se den var nulstillet på det ene boot jeg fik klemt frem :)

    Hej folkens.


    Som overskriften siger, vil min computer ikke starte.


    Da jeg startede maskinen den anden morgen, kørte alle blæsere for fuld fart mens der var sort skærm. Sådan stod den 5 sekunder, til jeg trykkede på genstart, og så kom der liv i dyret. Det samme skete dagen efter, dog skulle jeg genstarte en 4-5 gange før den startede. Efter at have sat ved computeren et par timer, gik både lyd og billede i "hak" et par sekunder, og så genstartede maskinen af sig selv. Det skete et par gange, og til sidst ville den slet ikke starte. Sort skærm, og alle blæsere kørt for fuld hammer. Uanset hvor mange gange jeg trykkede genstart, ville der ikke komme liv igen denne gang.


    Først prøvede jeg at rense samtlige blæsere og skifte kølepasta på både CPU og GFX, uden resultat.


    Så clearede jeg CMOS, uden resultat.


    Så målte jeg efter på strømforsyningen med et multimeter, og alt var som det skulle være.


    Så skilte jeg alt fra hinanden, om samlede det forfra, for at udelukke løse forbindelser, uden resultat.


    Så tog jeg den ene ram blok ud, og der kom liv i systemet igen. Men i stedet for bare, at være glad for lortet virkede igen, rykkede jeg lidt rundt på ram'ene, for at finde ud af om det var en ram slot, eller en ram blok der var død. Nu har jeg prøvet samtlige kombinationer, og kan ikke få liv i noget som helst. Det skete kun den ene gang.


    Spørgsmålet er så, kan en defekt ram slot ødelægge begge ram blokke ved at kortslutte dem (eller hvad fanden det nu er den gør) Så jeg ved at ha' rykket rundt, ubevidst har brændt min raske ram blok af? Eller har i en anden forklaring på hvad det er der kan være galt?


    På forhånd tak, Schultz