Hjælp, computer vil ikke starte :(

  • Hej folkens.


    Som overskriften siger, vil min computer ikke starte.


    Da jeg startede maskinen den anden morgen, kørte alle blæsere for fuld fart mens der var sort skærm. Sådan stod den 5 sekunder, til jeg trykkede på genstart, og så kom der liv i dyret. Det samme skete dagen efter, dog skulle jeg genstarte en 4-5 gange før den startede. Efter at have sat ved computeren et par timer, gik både lyd og billede i "hak" et par sekunder, og så genstartede maskinen af sig selv. Det skete et par gange, og til sidst ville den slet ikke starte. Sort skærm, og alle blæsere kørt for fuld hammer. Uanset hvor mange gange jeg trykkede genstart, ville der ikke komme liv igen denne gang.


    Først prøvede jeg at rense samtlige blæsere og skifte kølepasta på både CPU og GFX, uden resultat.


    Så clearede jeg CMOS, uden resultat.


    Så målte jeg efter på strømforsyningen med et multimeter, og alt var som det skulle være.


    Så skilte jeg alt fra hinanden, om samlede det forfra, for at udelukke løse forbindelser, uden resultat.


    Så tog jeg den ene ram blok ud, og der kom liv i systemet igen. Men i stedet for bare, at være glad for lortet virkede igen, rykkede jeg lidt rundt på ram'ene, for at finde ud af om det var en ram slot, eller en ram blok der var død. Nu har jeg prøvet samtlige kombinationer, og kan ikke få liv i noget som helst. Det skete kun den ene gang.


    Spørgsmålet er så, kan en defekt ram slot ødelægge begge ram blokke ved at kortslutte dem (eller hvad fanden det nu er den gør) Så jeg ved at ha' rykket rundt, ubevidst har brændt min raske ram blok af? Eller har i en anden forklaring på hvad det er der kan være galt?


    På forhånd tak, Schultz

  • Lyder som om den ikke kan post når du starter den op. Jeg vil sige det er usandsynligt at din bundkort har kortsluttet dine ram blokke.


    Er du på x58 platform? Post lige dit system

  • virker din powerknap på kabinettet eller prøv tænde den på mb
    efter hvad jeg kan se sidder du med dødt motherboards eller cpu
    ellers mb smidt bios kunne også være mulighed
    nu skriver du ikke hvilket bundkort du har og cpu
    du skriver godt nok du har resat bios
    hård reset af bios skal man gøre følgende tage 24pin stik fra psu og 8pin 12volt fra bundkortet
    tag cpuen ud og sæt den igen køle pasta på og køler
    tag cmos batteriet ud i batteriholder tager du skrutrækker og kortslutter metaldelene i batteri holder sætter cmos batteriet igen og 24pin 8pin stik i mb
    hvis du har mulighed for hvis det er et de nyere asus mb og har mulighed for komme til anden pc download den sidste nye bios
    der fulgte en cd med bundkortet der på ligger der på recovery bios så tager om den sidst nye bios og omdøber den til samme navn som regel hedder den eks bios.rom og brænder cdrom med denne bios
    prøv se om booter på denne bios
    det var bare mit forslag
    ellers må se bundkort som dødt eller cpu

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

  • Er ikke ved computeren lige nu, men så vidt jeg lige husker er mit setup som følger:



    CPU: E8400 c2d
    Bundkort: MSI G31M3
    Grafik: ATI Radeon 4890HD fra PowerColor
    RAM: 2x2gb Geil PC2-6400
    PSU: Delux 420w ultra silent
    Samt div. HDD's og optiske drev


    Jeg forestiller mig ikke umiddelbart der er noget galt med min CPU, da dyret jo godt ville starte den gang med 1 RAM blok i.


    Doitttt, jeg har som sagt resat min BIOS, og kunne da også se den var nulstillet på det ene boot jeg fik klemt frem :)

  • Det var ikke en særlig stor strømforsygning. Kan ikke lige finde noget specielt om den på nettet, men hvor gammel er den, og hvilket certifikat står den i? Ville da ikke være helt dumt at mistænke den. Vil sige at medmindre du har mulighed for at teste dine dele i en anden computer så står du lidt på bar bund.

  • Ja, strømforsyningen er ikke specielt stor - men den har kørt upåklageligt i noget tid. Havde den også som hovedmistænkt til at starte med, men har som sagt målt samtlige stik efter denne side og alt var som det skulle være. Har også prøvet med onboard grafik, og udelukkende haft strøm på bundkortet stadig uden resultat. Jeg må lige finde lidt mere info omkring den når jeg kommer hjem i morgen, hvis du stadig tror det kan være den.

  • Angående strømforsyningen er der tale om denne PSU, jeg kan ikke rigtig finde andet info omkring den.


    Edit: Har nu prøvet med nogle andre RAM, i det som jeg håbede var et fungerende RAM slot, men stadig intet resultat

  • Angående strømforsyningen er der tale om denne PSU, jeg kan ikke rigtig finde andet info omkring den.


    Edit: Har nu prøvet med nogle andre RAM, i det som jeg håbede var et fungerende RAM slot, men stadig intet resultat


    Alt andet lige, så var det ikke meget info om den PSU og jeg vil tro, at det er den som driller dig i sidste ende.


    Du skriver ikke om hvordan du har målt på de udgange, men bare fordi at den leverer de volt, som den skal direkte i udgangen.
    Så er det jo først under pres at den skal kunne holde dampen oppe og det tillader jeg mig at tvivle på at den kan.
    Du er selv inde på, at der faktisk intet er på nettet om mærket eller en detaljeret datasheet på den om hvordan den yder på især din 12 volts linie. Det, at der intet kan findes om den får mine alarmklokker til at ringe.
    Jeg vil tro at den er bygget alt op af alt for dårlige komponenter, som ikke kan levere den stabilitet, som skal til på din 12 volts linie, især fordi du osse har et 4890 siddende i din maskine, det kort er notorisk kendt for at bruge en masse power og ligge et hårdt pres på din PSU's 12 volts linie.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • Ingen tvivl om det kort sluger meget. Strømforsyningen var også mere eller mindre fyldt med støv, så den er sgu nok færdig som popsanger. Jeg prøver at teste med en anden, og håber på det hjælper.

  • Nu har jeg lige hurtigt kigget edbpriser igennem, og må indrømme at jeg ikke kyndig i strømforsyninger.. Sådan et dyr her f.eks. koster jo ikke alverden, og ser umiddelbart ud til at være en udmærket erstatning til den jeg har pt. eller er jeg helt galt på den?

  • Energon er et af de mærke hvor du skal forvente at få hvad du betaler for. 650W for 300kroner. Nok nærmere 400 watt før den bryder sammen. Kig på Antec, Corsair, Coolermaster, XFX, Thermaltake. Så ved du at de virker, og at der findes anmeldelser af dem på nettet.

  • Nu har jeg lige hurtigt kigget edbpriser igennem, og må indrømme at jeg ikke kyndig i strømforsyninger.. Sådan et dyr her f.eks. koster jo ikke alverden, og ser umiddelbart ud til at være en udmærket erstatning til den jeg har pt. eller er jeg helt galt på den?


    Med den der, løber du hurtigt ind i de samme problemer, det er noget skrammel som ikke hører hjemme i en gamer maskine, men i en kontor maskine.


    Der er en grund til at en PSU ikke koster alverden som den der, og de besparelser kommer i form af brug af alt for dårlige/billige komponenter hvilket medfører ustabilitet og den kan brænde af og tage andet hardware med sig i faldet på samme tid.
    Det kan hurtigt blive en dyr fornøjelse i sidste ende for dig, og er du bare heldig, så skal du ud igen og købe en ny om ikke ret lang tid.


    Hold fingrene langt væk fra Energon, Intertech, Apvia og andre mere eller mindre kendte kinesiske mærker, de er alt for dårlige til det, som du vil bruge/skal bruge din maskine til.


    Mærker som kan anbefales, er bla. Corsair, Antec, Termaltake, Silverstone, Cougar, Fractal design. Så er du ikke gal på den, og du får power og stabilitet nok i hele dit system.


    Du skal have flere ting med i dine overvejelser inden du køber, bare dit grafikkort tager 190 watt og skal kunne levere 32 ampere stabilt på din 12 volts linie og det er uden resten af dit system.


    Du kan læse rigtig meget op på din viden ang. PSU på jonnyguru


    http://www.jonnyguru.com/


    Så får du mere forståelse for sådan en fætter og hvorfor det er det helt forkerte sted at spare penge.


    Find du din en fornuftig PSU over de 550 watt som kan levere mindst 32 ampere stabilt og er er klassificeret, så løber du ikke ind i problemer, men du skal altså noget højere op i pris end med det skrammel, som du først havde fundet.


    Du kan osse bruge Ecova plug load solutions som rettesnor, firmaet hed 80plus.org i gamle dage og laver udelukkende klassificeringer af PSU'er uafhængig af producenten.


    http://www.plugloadsolutions.com/80PlusPowerSupplies.aspx


    Findes producenten ikke på de anerkendte lister, så gå i en stor bue uden om dem, så er de simpelthen for dårlige bygget op. Jo bedre klassificering, jo højere pris som med alt andet.


    Mvh
    Sam

    AMD 2600X Ryzen, MSI X470 gaming plus, 16GB G.Skill 24ooMhz DDR4 ram, Noctua NH-U12S, Sapphire RX Vega 56 Pulse ,Crucial MX100 512GB SSD(OS), Crucial MX500 2TB SSD,2 WD 1.5TB Black Caviar, 4TB WD Red HD, Thermaltake thoughpower DPS G 1050 wattPSU,Lian-LI PC-011 Dynamic white, Iiyama 27" IPS skærm. Logitech Z213 højtalersæt, Win 10 pro 64 bit.

  • jeg vil vælge den her psu og den er rimlig billig
    http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4321095
    det er xfx psu så er der nogen der sige den har vil aldrig hørt om
    indmaden i den psu er bygget af seasonic som laver de bedset psuer i verden
    her test af 850watts udgaven
    http://www.hardwaresecrets.com…-Power-Supply-Review/1205

    mb :gigabyte ga-ex38-dq6
    cpu: conroe e8400
    hd:sata/usb 3.7 terabyte 12 harddiske
    gfx: 4850
    ram: corsair 4gb ddr2 6400
    dvdbrænder pioneer 215bk
    psu:pcpower and cooling 750watts

  • Hvordan er du lige kommet frem til 85% ? :)


    Jeg har nu prøvet mig med en anden PSU. Det er godt nok en ældre psu, som kun har 20 pin atx stik, men har googlet mig frem til at den burde kunne boote op alligevel. Så vidt jeg ved giver de sidste 4 pins strøm til PCI-E porten, så jeg tog mit grafikkort ud, og brugte det der er onboard. Der sker stadig intet. Kan jeg udelukke strømforsyningen nu? :)

  • kortslut din psu og se om den køre, har du ikke et gammelt setup du kan prøve den på ellers?


    men at låne en vens 775 bundkort, kunne jo også være en ide hvis du har mulighed for det?