Indlæg af Sakkura

    Jeg har selv en WD My Passport Ultra, den er uden strømstik - får strøm via USB.


    WD Elements Portable er lidt tykkere end tilsvarende WD My Passport Ultra. Der er også en kortere garanti på (2 år vs. 3 år). Og så er WD My Passport Ultra muligvis lidt hurtigere.

    Well det er ikke lige alle der har en 1150 pre-refresh liggende til at flashe. Jeg ved godt at nyere bundkort burde have nyere BIOS men egentlig synes jeg det, desværre, giver god mening at købe Z97.


    Ellers må man jo købe sig en 4670.


    H97 kræver ikke BIOS-opdatering, så der er ingen grund til at vælge Z97 på den konto.


    Det er nok mest ideen om at jeg kan opgradere senere der får mig til at vælge et Z97, og så vidt jeg kan læse mig til, så er H97 ikke pengene værd.
    Jeg har kigget på et par forskellige motherboards til ca. 1000 kr. fra ASUS (især Z97-A og Sabertooth Mark 2), men jeg kan ikke rigtigt finde rundt i motherboard-junglen. Nogle inputs?


    Hvad er det du vil kunne opgradere senere?

    Jeg ville tage en 256GB Crucial MX100 i stedet for Samsung 840 Evo, den er billigere og lige så god.


    Skal det være en billig strømforsyning er XFX Core Edition 550W bedre og billigere end Corsair CX600. Du kan selvfølgelig også vælge højere kvalitet og bedre features, f.eks. med en Cooler Master V550S, men så bliver prisen også meget højere. Og det er reelt ikke nødvendigt.


    Jeg ville anbefale at tage et GTX 970 i stedet for GTX 980. Der er kun en lille forskel i ydelsen, men prisforskellen er meget stor. Hvis du gemmer de knap 2000 kroner du sparer, så kan du enten købe et ekstra GTX 970 til SLI senere, eller sælge dit GTX 970 videre og købe et bedre, nyere kort. Så har du fået meget mere for pengene i det lange løb.

    Det der med "dobbelt så hurtigt" skal selvfølgelig tages med et gran salt. Det er fordi de sammenligner DDR3-1066 med DDR4-2133. Det er dobbelt så hurtigt, og det er standardhastigheden for hhv. DDR3 og DDR4 ved lancering.


    Der er bare den hage ved det at DDR3 blev lanceret for mange år siden, og er blevet meget hurtigere siden da. DDR3-2133 er en helt rutinemæssig hastighed, og DDR3-2133 vil på ingen måde være langsommere end DDR4-2133. Faktisk ville DDR3-2133 typisk være en anelse hurtigere, da latency på DDR4-2133 i øjeblikket er lidt højere (f.eks. CL13 og CL15 i artiklen her, mens DDR3-2133 typisk ligger på CL11 og kan fås helt ned til CL9).

    Tak for forslag shilka. den er faktisk også 100 kr billigere.


    Er det så 100 % sikkert at 550W er strøm nok hvis jeg presser alle kerner på processoren max?


    eller skal jeg højere op i W budgettet er småt men det skal også virke :)


    Det er mere end rigeligt. Uden overclocking har du et system der knap nok kan trække 300W.


    I øvrigt vil en XFX Core Edition 550W kunne levere lige så meget strøm som en Corsair CX600 i praksis. Stort set al strøm trækkes på 12V rail i moderne computere, og der kan XFX'en levere 44A (528W) mens Corsair CX600 kan levere 40A eller 46A (480W eller 552W) afhængig af hvilken version du får fat i.

    De fleste M.2-SSDer er pt. ikke hurtigere end SATA-SSDer. Det er af den simple årsager at de selv er SATA-SSDer. M.2 er bagudkompatibel med SATA. Der er et par enkelte M.2-SSDer der kører ren PCIe, og de kan så komme forbi den magiske grænse på 600 MB/s (~550-560 i praksis). Det gælder f.eks. Samsung XP941 og Plextor M6e. Men da de er rendyrkede PCIe-SSDer (ligesom dem man kan installere i en traditionel PCIe-port) kan der være knas med at bruge dem som boot-drev. Det er der de kommende NVMe-SSDer skulle hjælpe på det. Samsung SM951 eksempelvis.


    Og jo, M.2-porten kan godt tage PCIe-baner fra grafikkortet. Det gælder på de bundkort, hvor M.2-porten har PCIe 3.0 x4 til rådighed. Det er kun på bundkort hvor det hedder PCIe 2.0 x2 at det typisk i stedet går ud over et par SATA-porte.


    Asus Maximum VII Ranger har en M.2-port med PCIe 2.0 x2, så der går det ikke ud over muligheden for SLI. Til gengæld kan man ikke benytte den tredje full-size PCIe-port hvis man bruger M.2. Det er op til bundkortfabrikanten at vælge hvad der deler forbindelse, så der har Asus valgt at M.2-porten deler forbindelse med den tredje full-size PCIe-port i stedet for et par SATA-porte.

    Det ligner faktisk en M.2-port mere end mSATA. Men det ville i hvert fald ikke skade, det er efterfølgeren til mSATA og væsentlig mere fremtidssikret.


    Om det så er præcis den samme bærbare er lidt svært at vurdere. Det er så irriterende med bærbare, at de sælger 117 forskellige ting under præcis samme modelnavn.

    Den første kan opgraderes til 16GB RAM, den anden kan kun opgraderes til 8GB. Den har et GT 820M grafikkort i stedet for GT 720M, dog er det næsten ingen forskel (grafikchippen er den samme forældede GF117, men clocks er en smule anderledes). Forskellen er samlet set virkelig marginal.


    mSATA er teknisk meget lig en normal SATA-SSD (2.5"). Den er bare mindre, tilslutningen er lidt anderledes, og så er der ikke et skjold omkring indmaden. Kombinationen af en mSATA-SSD på 120 eller 250 GB med en 1TB harddisk er rigtig fin. Om det kan lade sig gøre med de to bærbare ved jeg ikke, jeg synes ikke der står noget nogen steder om mSATA.

    Jeg blev irriteret af AVG, så jeg skiftede til MSE i sin tid. Men MSE er ikke superfantastisk til rent faktisk at fange virus, så jeg skiftede for nylig til Avira. Det klarer sig meget bedre i tests (også lidt bedre end AVG).

    Når man kan få et fabriksnyt R9 280 med en god køler til ca. 1350 kroner, så er 1000 kroner for et brugt kort med en dårlig køler ikke en god deal.

    Nå ja, deres version er lige så "stille" som den larmende referencekøler. Fabelagtigt. :rolleyes:


    Hvis du kigger i dit link fra hardwarecanucks, så ryger larmen med XFX 7950 5,1 dB højere op end med Sapphire 7950. Dvs. den laver over tre gange så meget støj.


    Som Anandtech formulerer det:


    Quote

    the XFX R7950 Black Edition Double Dissipation ends up being a bummer, particularly compared to its 7970 based sibling. For what an open air cooler can do it’s simply too hot and too loud; the numbers we’re seeing would be acceptable for a blower, but not for an open air cooler. The gaming performance is great thanks to its best in class factory overclock, but this isn’t enough to overlook the obvious cooling troubles.

    1000 kroner for et brugt R9 270 er en rigtig dårlig deal når nyprisen kun er en smule højere.


    XFX 7950 er kendt for at have en elendig køler, så det er heller ikke særlig attraktivt.


    1500 for et godt R9 280X giver mere mening, men når det billigste fabriksnye 280X ligger på under 1900 er det ikke fordi det er nogen fantastisk pris for et brugt kort.

    De fabriksnye telefoner du har kig på er vist alle med 4GB lager. Det bliver du virkelig hurtig træt af.


    Desværre ryger de billigste Android-telefoner med 8GB lager op over de tusind kroner. Der er kun Nokia Lumia-modeller der er billigere og med 8GB lager.


    Så enten må du øge budgettet eller vælge Windows Phone i stedet for Android, eller også må du gå efter noget brugt.

    Det har ikke noget med XMP at gøre. XMP betyder ikke DDR3-2400, det kommer jo helt an på hvilken profil man vælger.


    Og det lader bare til at nitan står med et fejlbehæftet bundkort (eller CPU).

    Prøv lige at cleare CMOS (tag batteriet ud af bundkortet).


    Derefter så aktiver XMP i BIOS, så skulle du få et udvalg af hastigheder hukommelsen kan køre ved. Stabilt. Der er ingen grund til at rode med manuel overclocking af RAM, med mindre du vil endnu højere op end 2400.

    Måske er hele disken skrivebeskyttet. Prøv at åbne kommandoprompt og skriv diskpart.exe. I det nye vindue skriver du list disk. Derefter select disk X, hvor X er nummeret på din disk med Windows. Og så skriv detail disk. Der kan du så se om den er skrivebeskyttet. Hvis den er det, så skriv attr disk clear readonly. Eller du kan såmænd også prøve selv om der ikke står den er skrivebeskyttet.


    Du kan gøre det samme med volumes, der er det bare volume i stedet for disk, men ellers de samme kommandoer.