Indlæg af LeetDonkey

    Hvis det er 100% til gaming er der ikke meget at vinde på at købe en i7.
    Pengene er bedre brugt på et bedre grafikkort/god CPU køler/større SSD.


    Du skal iøvrigt lige være opmærksom på at dine Vengeance ram er for høje hvis du vælger eksempelvis en Noctua NH-D15


    Mht. grafikkortet så er Radeon kortet på papiret det der giver mest for pengene.
    Der er dog folk der af den ene eller anden grund foretrækker Nvidia alligevel.
    Du kommer til at betale lidt mere for ydelsen, men hvis du gerne vil have Nvidia er det jo den vej du skal gå.


    Jeg er iøvrigt én af dem der personligt foretrækker Nvidia alligevel, da jeg har været lidt uheldig med mine Radeon kort - men du kan helt sikkert også finde folk der har det lige omvendt.

    Bevares, nu er det muligvis mig der ikke udtrykker mig præcist, så jeg prøver lige igen:
    "Det opnår 23FPS - Uanset hvilket grafikkort jeg sætter i vil jeg ved de
    givne indstillinger opnå 23FPS, det er soleklart en CPU begrænsning."
    Med andre ord:
    Med referencen til Watch_Dogs testen lå det implicit i teksten at vi bevarer de indstillinger der benyttes på tværs af grafikkort.
    Med denne præcisering vil jeg stadig holde fast på at du aldrig kommer over de 23 FPS uanset hvilket grafikkort der ellers benyttes.


    Jeg kan ikke helt afgøre om du bare er ekstremt dårligt til at udtrykke dig klart og præcist, eller om du bare ikke forstår hvordan tingene hænger sammen.
    Så nu prøver vi lige engang.
    Du glemmer helt kerne essensen i HVORFOR CPU belastningen stiger i takt med et bedre grafikkort.
    DU får det til at fremstå som om at belastningen stiger fordi at grafikkortet 'kræver' det eller whatever.


    Belastningen på din CPU stiger med et større grafikkort som en funktion af at din framerate stiger, dvs. flaskehalsen FLYTTES fra grafikkortet til CPU'en i takt med at grafikkortet bliver kraftigere og kraftigere, da der kan sprøjtes flere og flere frames ud, som OGSÅ skal bearbejdes af CPU'en.


    Betragter vi watch dogs igen:
    Vi kan med rette sige at flaskehalsen flyttes til grafikkortet, når man sætter en i5-4670K i.
    Her opnår man 82 FPS - UANSET hvor kraftig en processor man sætter i udover dette, eller hvor meget man overclocker den, opnår man kun 82FPS - vi kan deraf udlede at flaskehalsen må være grafikkortet (øger man frekvensen på en given CPU uden at din framerate stiger, må man ræsonnere sig frem til at flaskehalsen IKKE er CPU'en.)


    Betragter vi Athlon 5350:
    Det opnår 23FPS - Uanset hvilket grafikkort jeg sætter i vil jeg ved de givne indstillinger opnå 23FPS, det er soleklart en CPU begrænsning.
    Jeg kan blive ved med at sætte mindre og mindre grafikkort i, indtil at jeg kommer så langt ned at min framerate begynder at dykke endnu længere ned, ved dette punkt har jeg så skubbet flaskehalsen over på grafikkortet igen.
    Principielt vil jeg argumentere for at man bør lade GPU'en være flaskehalsen, da en CPU flaskehals kan gøre at hele systemet bliver trægt til at reagere, og iøvrigt vil være mere diffust at styre.


    Det er vist sådan ca. det samme som du forsøger at udtrykke i anden sektion af din tekst.
    Men hvorfor skulle det have indvirkning på hvor godt en 5350 klarer sig? Uanset hvilket grafikkort du vælger kommer du aldrig over de 23FPS da det er CPU'en der er flaskehalsen!
    Dvs. det vil køre virkeligt dårligt.
    Den første del af din 'du tager fejl' tekst giver slet ikke mening, UANSET hvordan du vender og drejer det, er det CPU'en der er en stor fed flaskehals, det kan end ikke du løbe fra uanset hvor meget tekst om at det er et stort grafikkort du spytter ud.



    Ja selvfølgelig er alle kernerne belastet hvis den skriver 100% i CPU belastningen, men kigger du på den samlede belastning, får du intet at vide om HVORDAN belastningen er fordelt.
    Vil spillet belaste den ene kerne med hele lortet, dvs. den banker op på 100% så vil spillet hakke af helvede til da CPU'en ikke kan følge med, UANFÆGTET at den samlede belastning kun er 50%.


    Det der slår mig allermest ved denne debat det er uanset hvor mange forkellige mennesker der kaster utallige kilder og data på bordet, så møffer du uanfægtet rundt i din egen lille verden, men det er vel efterhånden det der kendetegner dig i stort set alle hardware debatter, og én af grundende til at dine tråde ikke bliver taget særligt alvorligt af alle der har bare lidt kendskab til hardware.
    Hvis bare du holdt dig til nogle fornuftige kilder, og ikke fremstillede dine egne forestillinger om ydelsen som fakta, så ville du nok blive taget lidt mere alvorligt.

    Hva' må den koste?
    En PSU baseret på Seasonics platinum serie er ret stille, blæseren står sågar stille under lav belastning, men den koster så også.

    Ja, jeg giver dig igen ret :) det er også derfor jeg tager udgangspunkt i spørgsmålet: mangler OP performance? Hvis dette et tilfældet, så ville et skift give mening, men når vi ikke ved, hvad han bruger computeren til, så er det ikke til ar vurdere.

    Ja, detaljer skal der til, det er jo ikke til at vide hvad OP forventer at få ud af en opgradering uden :-)
    Det er ihvertfald svært at vurdere hvor der skal sættes ind uden at vide helt præcis hvor ydelsen mangler henne.

    #4
    I adapteren sidder der et helt almindeligt RJ45 udtag som du kender fra din switch, og alt andet med ethernet.
    Du skal derfor bruge minimum 2 adaptere, én henne ved dit modem/switch, og én henne ved den enhed du gerne vil have tilsluttet netværket.
    Herefter tilslutter du adapteren ved bare at sætte den i stikkontakten, en diode på adapterne fortæller dig om de kan se hinanden.
    Når du herefter sætter netværkskablerne i adapterne og hen til dine enheder bør de komme på netværket med det samme :-)
    Hastigheden er som sagt meget afhængig af mange faktorer i dit hjem, og det er egentligt kun et praktisk forsøg der kan fortælle dig om det kan lade sig gøre.
    Det er dog ikke unormalt at få imellem 80-100 mbit.
    Rent teknisk virker det ved at de kommunikerer på et frekvensområde der ikke er i brug på din elledninger.
    Der er dog mange ting der kan 'støje' i dette frekvensområde, især switchmode strømforsyninger som mobiltelefonopladere, opladere til bærbare computere og almindelige ATX strømforsyninger er slemme til det, så det er som sagt noget du skal forsøge dig med :-)


    Hvis du har flere enheder der skal tilsluttes til det samme homeplug kan du bare trække netværksledningen fra dit homeplug hen til en lille switch og derfra ud til flere enheder.

    Jeg forstod det skam heller ikke som at du sagde at den gav bedre performance(Hvilket den jo faktisk rent teoretisk kan ved fuld udnyttelse af alle 8 tråde), det jeg egentligt prøvede at belyse med mit indlæg var den performance man opnår ved ting der kan køre næsten symmetrisk på 8 tråde :-)
    I forlængelse af det kunne man så lave en vurdering på hvad det ville være muligt at opnå HVIS eksempelvis spilproducenterne lavede en perfekt symmetrisk belastning af alle 8 tråde :-)
    Jeg tror såmænd heller ikke folk er kede af at have en FX processor, det er jo ikke en dårlig processor isoleret set, problemet opstår først når man f.eks. siger 'hvad er hurtigt til bla bla bla?' så er man jo nødt til at lave en sammenligning med konkurrenten :-)

    Jeg er enig i det, der er blevet skrevet her i tråden. Men føler du, at din AMD FX ikke kan følge med længere? Godt nok er Intels CPUer en del foran, men jeg synes da ikke at have hørt om spil / programmer, der bliver bottlenecked af en FX-8350


    Ville det i så fald ikke være en ide at vente med udskiftningen? >


    Jeg har stadig en lille ide om at når der udkommer spil, som kan bruge alle 8 kerner, så kan AMD følge bedre med end de gør nu.

    Problemet er at selv en 8-kernet FX-9590 hvilket må siges at være toppen af hvad AMD kan levere af performance ligger side om side med n I7-4770(~1%):
    [Blocked Image: http://www.xbitlabs.com/images/cpu/amd-fx-9590-9370/x264.png
    Kilde: http://www.xbitlabs.com/articl…fx-9590-9370_6.html#sect0



    X264 skalerer næsten lineært med antallet af kerner/frekvens, så det er et godt værktøj til at vise hvor meget en processor kan yde når alle kernerne får lov at strække benene.


    Holder man det op imod at den 4 kernede i7 tilgengæld vil få et solidt forspring i applikationer der ikke er særligt multi-trådede er det svært at argumentere for købet af en AMD processor.
    Overvejer man ydermere at AMD'en har TDP på 220W!!(Hvilket jo bare indikerer at det grundlæggende set bare er en 'fabriksoverclocket' FX-8350) mod i7'ens 84W er det ganske ubehageligt at tænke på hvilken køleløsning der skal til, hvis man har tænkt sig at lave timevis af encoding :wacko:


    FX-9590'en er bare taget som eksempel, de fleste vil jo nok tage en FX-8350 og så overclocke den til FX-9590 lignende ydelse :-)
    I7'en vil så tilsvarende kunne overclockes til at yde endnu mere, så hvis vi tager overclocking med i ligningen er det I7'en der vil få et solidt forspring.


    FX-8350 leverer en ydelse der ligger ca. 10% over i5'en i en benchmark der som sagt skalerer næsten lineært med antallet af kerner, dvs. 8 vs 4.
    Det man så skal gøre op med sig selv er hvor ofte man vil benytte programmer der skalerer lineært med antallet af kerner, hvilket de færreste spil gør...
    Umiddelbart er det dog grafikkortet der i de fleste spil er flaskehalsen, når man altså kommer op i den prisklasse :-)

    Jeg synes faktisk ikke at det lyder som et særligt godt tilbud :-S
    Slet ikke når man tager i betragtning at danske butikker snildt kan matche det ydelses og prismæssigt.
    Du har ikke mulighed for at samle selv?

    Jeg har selv bygget i et par HFX Classics - lækkert kabinet hvis man har plads til det :-)


    Et Asus Z97-K har stikkene siddende rigtigt:
    http://www.edbpriser.dk/bundkort/asus-z97-k-id-8398281.aspx


    Du *kan* også køle et grafikkort passivt med kabinettet, deres VGA køler er dog kun speccet til at klare ca. 35watt, så enten skal du finde et aktivt kølet kort(Her går idéen med et passivt kølet system så lidt af) eller også skal du leve med den integrerede GPU :-)


    Jeg kunne nok godt finde på at forsøge mig med at køle et GTX 750 eller sådan noget i den stil, muligvis med et par ekstra heat pipes monteret, men eftersom jeg er gået over til HFX Micro så bliver det svært ;-)


    Har du i øvrigt købt dine tuner-kort? Ellers vil jeg anbefale dig at kigge på en netværkstuner, f.eks. HDHomerun.

    NH-D14 er en super køler, storebroderen NH-D15 ligeså :-)
    Udover at der selvfølgelig skal være fysisk plads til den i kabinettet skal du lige være opmærksom på RAM højden - RAM klodserne vil som oftest sidde under køleren, så der skal altså være plads til dem.
    Du vil dog få en både støjsvag og højtydende luftkøler med NH-D14(Eller NH-D15 for den sags skyld) så det er helt klart et anbefalelsesværdigt køb herfra :-)


    Som MichaelH er inde på er DVD-drevet en smagssag... spørgsmålet er om du overhovedet behøver det?
    Personligt har jeg kun brugt et USB tisluttet drev i min, da der ikke engang er plads til et DVD drev i mit kabinet.
    Jeg har dog kun brugt det til installation af windows 8 - men det kan man jo også sagtens klare via en USB nøgle i dag :-)


    Som det også bliver nævnt ville jeg, når du alligevel er oppe i en I7, købe et godt Z97 bundkort, og sørge for at I7'en er en K.
    Særligt i videoredigering kan man nemt få brug for de ekstra kræfter et overclock giver, og hvis du ender med at anskaffe dig én af de store Noctua kølere, så er du rimeligt godt udrustet til et fremtidigt overclock.


    Der er ihvertfald overskud i min egen NH-D14 til at overclocke min I7-3930K, så en 4770K med et langt lavere strømforbrug skulle overhovedet ikke være et problem ;D

    Det er ikke CPU'en som er flaskehals i min opløsning, må fjerne AA, og sætte nogle detaljer ned, mit grafikkort har en kamp i lige det spil... Opløsning 2560x1440.

    Såå... folk skal bare sætte opløsningen op så forsvinder CPU flaskehalsen på magisk vis? Ej come on...
    Det er sødt at du ikke svarer på Sakkuras indlæg når han rent faktisk bidrager med noget konstruktivt:
    [Blocked Image: https://i.imgur.com/vlUCsfG.png
    Kilde:
    http://www.techspot.com/review…ogs-benchmarks/page5.html
    Viser ret tydeligt at en 5350 er en virkeligt dårlig CPU til det spil.


    Ved løb gennem bymidten:


    Med alt på max. med AAx8 er CPU forbruget på 40-50% (Uspilleligt - Frygteligt... )
    Med alt på max. uden AA er CPU forbrugt på ca. 70% (Spilbart.... Men dårligt...)
    I High uden AA ligger CPU forbrug på ca. 70-80% (Spilbart.... Men dårligt...)
    I medium uden AA - CPU 80-90% (Spilbart, og ja FPS ligger på typisk 20-25 stykker.)
    I low uden AA - CPU 80-90% (FPS ligger på typisk 22-35.)

    Er det så det samlede billede fra resourceovervågningen i windows? Det kan du ikke bruge til en rygende fis.
    Det er et øjebliksbillede der intet viser om hvilke kerner der er belastet hvor meget af hvilke tråde.

    Umiddelbart havde jeg også hørt at ARMA 3 skulle være ret CPU intensivt, det er dog ikke et spil jeg selv har fået kastet mig over.


    Mht. watch dogs er der vist stadig rimeligt mange glitches der skal patches ud, sikkert både via game patches men også driver opdateringer til grafikkortet.
    Jeg synes også det stadig lider en del af 'konsolinitis'
    Dog vil jeg ikke mene at 23FPS overhovedet er spilbart.
    Jeg kender dog mennesker som sidder på nogle gamle hakkebræt, og spiller spil ved en meget lave framerate hvor at jeg ikke selv ville gide at spille det.
    De kender dog ikke til andet, så de har tilsyneladende 'vænnet' sig til det, og synes egentligt at de kører fint nok til dem.
    Det går også fint så længe det er single player spil, men kommer man online, i f.eks. en FPS så vil man blive straffet brutalt hvis spillet ikke kører ordentligt.


    Det eneste ikke-FPS spil jeg spiller online er Dawn Of War 2: Retribution, der skal alle spillernes skærme jo være synkroniseret, så der 'venter' de hurtigere pc'ere hvis der er én der har et gammelt hakkebræt, og det er i sig selv også ganske forfærdeligt, da timingen på mange af taktikkerne ryger for dem der er vant til at det kører flydende.
    Det ender som oftest også med at den langsomme PC ryger ud da man får muligheden for at sparke den langsomme PC ud når spillet har 'ventet' i mere end 30 sekunder sammenlagt :-)
    Her bliver man dog ikke 'straffet' på samme måde som et FPS, da de andre computere jo venter på dig, det er dog stadig død-irriterende for alle andre, og de skal nok fortælle dig hvad de synes om din gamle lorte pc... haha


    Det er derfor min opfattelse at Dnope spiller nogle enkelte singleplayer spil offline, og ikke bevæger sig ud i de mere konkurrenceprægede spil online, hvilket også gør at man kan acceptere en hel anden ydelse end ellers, men det er jo noget han selv kan be eller afkræfte :-)


    Det giver jo slet ikke mening det du skriver?
    Det er jo lige præcis HT der giver ydelsesforskellen på I7'en og I5'en, forskellen i frekvensen er sølle 100MHz, og I7'en er ca. 25% hurtigere.


    Den test du linker til viser da netop at du vinder ca. 25% på en i7 fremfor en i5?
    Det kan hurtigt betyde flere timer i forskel på bundlinjen, alt efter hvad du encoder og hvilke parametre der benyttes.


    Det er meget fint at en FX-8350 kan præstere 'næsten' det samme (I7'en præsterer ca. 13% mere) i et program der skalerer nærmest lineært med antallet af kerner, tilgengæld vil den ikke få et ben til jorden i alt der ikke er tungt multitrådet, uanset hvordan du vender og drejer det.


    Så principielt er dit salgsargument en langsommere processor til en billigere pris?
    Det virker ikke ligefrem som om at OP er på et stramt budget, ydelsen virker derfor som det største fokusområde.

    Video redigering - omfatter det også efterfølgende encoding til et komprimeret format? eksempelvis h.264?
    I såfald skal du beholde den i7 - komprimering af videoer er én af de ting hvor at hyper threading virkeligt kommer til sin ret...