Indlæg af Keder

    Quote

    Oprindeligt indlæg af dasjap
    Secondhand lions ;)


    "Person 1: There's a ghost in my house. I saw her in the water, beside me, in the bathtub.
    Person 2: What does she look like?
    Person 1: She looked like me. Oh... only she had green eyes."


    Er det den med Harrison Ford og Michelle Pfeiffer?

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Maverick
    Det ser sådan ud....
    Billedudsnit fra http://www.coolshop.dk


    Det var da godt nok en tåbelig strategi fra Sony. Jeg kan naturligvis godt gennemskue det handler om at få push´et deres Playstation Store-produkter....meeeeen ligegyldigt hvordan man vender og drejer det syntes jeg altså det er at betegne som en forringelse af produktet, at fjerne features 8o

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Zjapper
    Hej Tweak. Jeg var i Blockbuster i Odense forleden, hvor jeg lagde mærke til 2x Tabula Rasa Collectors Edition. Såvidt jeg er orrienteret, og til dem som ikke kender spillet, er det et mmorpg spil som lukkede for et par måneder siden. Det er altså ikke længere muligt at spille.
    Da jeg nævnte det for ekspedienten forklarede han at det vidste han ikke noget om og lod det ligge.
    Mit spørgmål er, er det tilladt at sælge et sådan produkt?


    Jeg kan ikke se der skulle være noget ulovligt i at sælge det.
    For fans af spillet kunne man jo forestille sig en ubrudt collector´s edition ville have sentimental værdig. Som det jo er tilfældet med mange andre ting, der i dag teknisk set er ubrugelige.
    Men det forhold at sælgeren ikke kunne rådgive tilfredsstillende om produktet kunne sikkert godt lægge til grund for at give kunden ret til at ophæve salget. Med andre ord ville man sikkert kunne få medhold i en klage, hvis spillet blev solgt under den forudsætning, at det rent faktisk kunne spilles - hvilket man må antage er tilfældet, hvis sælgeren ikke aner at spillet er lukket :)
    Derudover tvivler jeg stærkt på Blockbuster ville have noget mod man byttede det eller fik sine penge tilbage, hvis man kom til at købe det.
    Så det korte svar på dit spørgsmål må være: Det kommer an på under visse forudsætninger spillets sælges. Men i praksis vil det sikkert ikke være noget problem ;)

    Som det allerede er nævnt virker det oplagt, at gå direkte til producenten i forbindelse med den type informationer du søger. Producenter og forhandlere af den slags produkter kan altid levere produktblade, på deres produkter. Lige netop indenfor det fagområde er produktbladende med garanti også ret udførlige - entreprenører og arkitekter har jo behov for ret præcise informationer om produkterne.
    At du kan få fat i disse produktblade (eller hvad de nu kalder det) er der ingen tvivl om. Spørgsmålet er om du kan få fat på dem, med den varsel du giver. Jeg vil tro du oftest kan få fingre i en pdf ret hurtigt, hvis du griber knoglen og ringer til producenten eller forhandleren.
    Men for at undgå fremtidige problemer kunne man jo forestille sig i, på din uddannelse, fik opbygget jeres eget bibliotek over den slags.
    Derudover undrer jeg mig lidt over hvor din underviser er henne i alt det her? Hvis din uddannelse afhænger af at finde obskure oplysninger om betonprodukter skulle man mene underviseren vidste hvor disse oplysninger kan findes. Så hiv fat i underviseren og få noget hjælp med at finde den relevante litteratur. Det er bl.a. det man bruger sin underviser til, så alle andre universitetsuddannelser.
    Endvidere kunne du jo foreslå jeres studienævn, at oprette et kursus i informationssøgning. Der er jo ofte rimeligt store forskelle, de forskellige fag imellem, mht. informationssøgning. Biologistuderende bruger f.eks. nogle helt andre databaser end folk der læser samfundsvidenskab.


    Så mine råd er disse:


    1: Henvend dig til producenter og forhandlere (altså folk du ved har den information, du søger).


    2: Spørg din underviser.


    3: Hvis det reelt er et problem burde du henvende dig til dit studie, og få dem til at gøre noget ved det.

    Er der ikke en pub i Ishøj der viser den? Ellers er det sikkert muligt at finde et sted i Kbh - den der sportspub inde på Hovedbanegården måske? Så er man også tæt på toget, når man skal vakle hjem :crazyeyes:

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Fruitloop


    du har helt ret, men grav nu lidt i hukommelsen før du googler :boxing:


    Okay...men jeg er helt blank, så jeg blev nød til at google den. Men lader den lige stå - hvis der er en med en lidt mindre hullet hukkommelse end mig skal de have chancen :D


    Først og fremmest gør det mig heller ikke noget, at han er kommet videre med sit liv. Man kan så måske diskutere det moralske i at han nu vil skrive en bog, og derved kommer til at profitere på sine forbrydelser.
    Men derudover så har han jo, tilsyneladende, i forbindelse med filmen og pressemødet mere eller mindre eksplicit, tilstået nogle forbrydelser han ikke er blevet dømt for. Det er for så vidt også fint nok, problemet er bare at forældelsesfristen er overskredet, så han ikke kan blive retsforfulgt for disse forbrydelser. Derfor mener jeg ikke han har "udstået sin straf og betalt sin gæld til samfundet" - han hverken er dømt eller kan jo dømmes for visse af hans forbrydelser.


    Må man godt bruge google, hvis man bare ikke kan huske titlen??? :crazyeyes:


    Er nemlig ret sikker på det er den med Mark Walberg og Lou Diamond Phillips, hvor de kidnapper en kinesisk diplomats datter :D

    Quote

    Oprindeligt indlæg af dasjap
    Jeg har ikke oplevet den sympati du snakker om? Desuden skulle filmen være særdeles kritisk over for banden i følge chefpolitiinspektør Per Larsen.


    Hvis man følger lidt med i medierne mangler der altså ikke sympati-tilkendegivelser ;)
    Senest faldt jeg tilfældigvis over et indslag i nogen godaften Danmark-halløj hvor Hella Joof sad og nærmest skamroste manden for at han har stået frem.... Så jeg syntes bestemt der er sympati at spore rundt omkring og det syntes jeg sådan set er kvalmende - det koster ham jo intet at stå frem...ja han kommer ligefrem til at tjene på det, hvis den bog han er ved at skrive bliver købt af et forlag...men det gør den nu nok.


    Men igen er det ikke et eller andet ønske om at Weymann skal jordes, jeg sidder og giver tilkende. Jeg finder det som sagt bare dybt forkert, at vi lever i et samfund hvor det oftest er de små svage forbrydere der betaler den største pris. Riskær kunne svindle for milliarder - nu har han sommerhus på Ibiza. Jønke kunne myrde i koldt blod - nu kan man dårligt åbne en avis uden han bliver fremstillet som betydningsfuld og intelligent..... listen er lang og det kan som sagt godt gøre mig lidt harm, når jeg er i det lommefilosofiske hjørne ;)

    Quote

    Oprindeligt indlæg af dasjap
    Nej da. Syntes da også "Brian" skal ha en chance, syntes måske butikker som netto skulle slække lidt på deres ren straffe attest krav. Men vi snakker jo også om en moden voksen mand i Bo Weymann´s tilfælde, han har haft tid til at tænke over tingene, har fundet ud af at det var noget skidt han gik og lavede, og er nu kommet videre i sit liv. Kan ikke se hvorfor han skulle holdes væk fra at udnytte sine muligheder, så længe det ikke er i strid med loven?


    Jeg har vist heller ikke skrevet at jeg mener Weymann skulle forhindres i at leve et godt liv. Det var bare en lommefilosofisk betragtning over det forhold at for folk der kommer fra visse samfundslag skal der ikke andet end et stykke chokolade til at føre dem ind på en kørebane der ikke leder nogle gode steder hen. Mens folk som Weymann, Jønke, Riskær, Thorsen osv. osv. osv. kan lave virkeligt alvorlige forbrydelser uden andre konsekvenser end et par år i skyggen.
    Weymann barsler jo tilsyneladende også på en bog nu, så han kommer efter alt at dømme til at profitere på de forbrydelser han har lavet.
    Det kan så godt gøre mig lidt harm - dermed ikke sagt jeg vil have hårdere straffe eller noget. Det var bare en betragtning ;)

    Quote

    Oprindeligt indlæg af dasjap
    Ja det var da forfærdeligt at han kan ha et godt arbejde, sådan en skurk skal bare ned med nakken og ikke have en chance for at rehabilitere sig, overhovedet ;)


    Så du mener det er helt perfekt, at Weymann kan blive IT-chef. Mens Brian, der har nuppet et stykke chokolade, ikke engang kan blive flaskedreng?

    Quote

    Oprindeligt indlæg af |KTS|
    Hvad er der at blive harm over. Han har udstået sin straf, og så er den ikke meget længere. Du mener måske ikke kriminelle der har overstået deres straf, skal have en ny chance?


    Jeg mener ikke jeg skrev at kriminelle, der har overstået deres straf, ikke skal have en chance. Så vidt jeg husker satte jeg det i forhold til en der stjæler et stykke chokolade og så ikke engang kan blive flaskedreng i Netto.
    Det var mere en generel observation jeg gjorde mig...og i den forbindelse mener jeg helt klart det er lidt langt ude, når knægten der dummer sig som ung skal rende rundt og slæbe på et stigmata. Mens folk som Weymann, Riskær, Thorsen, Jønke osv. osv. osv. osv. uden videre ryger tilbage i samfundet og bliver accepterede...ja endda profiterer på deres forbrydelser, i visse tilfælde.
    Så alt andet lige talte jeg netop for at folk får en chance til.
    Så du må meget undskylde mig at jeg bliver lidt harm, når ham Weymann nu ligefrem skal til at høste sympati for at stå frem - nu er det jo totalt omkostningsfrit for ham at stå frem...og spiller han sine kort rigtigt kan han endda tjene gode penge på det.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Phoque
    Det er også fuldstændig latterligt at de tager Ca. 250kr for et 5M DVI kabel i Merlin :crazyeyes:


    Det gør de så heller ikke mere....nu forsøger islændingene jo at hente penge direkte fra den danske statskasse istedet ;)

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Dare_Devil


    Når du kigger på en vare og taler om "avancen" eller som det også kaldes "dækningsbidraget" er der udelukkende tale om forskellen mellem indkøbs- og salgspris. Jeg har selv arbejdet i HW-butik, og der lå dækningsbidraget typisk omkring 10% for fladskærme og 5%-15% for laptops. Derimod var det langt større på fx kabler; omkring 50%-80%..


    .. så nej, når udgifterne er trukket fra, er det bestemt ikke noget chefen spinder guld på..


    Det har du naturligvis ret i... Fik vist rodet rundt i resultat og avance ;)


    Og derudover er vi helt enige... 10-20% er bestemt ikke "latterligt højt" og efter min mening også direkte umuligt, at få forretningen til at løbe rundt med. Hvilket jo også er derfor de forsøger at "pushe" deres forsikringer og i øvrigt tilbyder alle mulige finansieringsmuligheder (det er som regel der de laver profitten)...summa summaren er at jeg stadigvæk finder det noget nær hul i hovedet at forvente 25% rabat på et fjernsyn i sådan en butik...og i øvrigt også at harcelere over priserne :T

    Quote

    Oprindeligt indlæg af Ciric


    Hvis ikke han allerede har, (hvad jeg egentlig tvivler på), skal han nok komme til det. Mon ikke han snart begynder at holde foredrag, til en "pæn" hyre :$


    Ja det skulle ikke undre mig heller... Men det virkeligt bisarre er at han ikke alene utvivlsomt ville få succés med det, men endda også har et ganske udemærket arbejde.
    Hvis du stjæler et stykke chokolade på den lokale tank kan du dårligt nok blive flaskedreng i Netto men deltager i voldelige forbrydelser kan du åbenbart sagtens blive IT-chef og sikkert også foredragsholder - det kan man da godt blive lidt harm over.
    Måske man skulle droppe alle forsøg på at holde sin straffeattest ren som nyfalden sne og så gå igang med at lave røverier og støtte terror - jeg gider alligevel ikke arbejde i Netto ;)

    Quote

    Oprindeligt indlæg af dna
    De 10-20% avance er vel forskellen mellem indkøb og salg, og så er det bestemt ikke særlig meget. Ud af de procenter går der jo udgifter til lønninger, husleje, varme, el, inventar, osv.


    Der er ingen tvivl om at fysiske butikker ikke kan konkurrere på prisen. Derfor er det netop områder som service de skal konkurrere på hvis de skal overleve. At det så ofte (i f.eks. Fona) er uvidende sælgere som oven i købet er ubehøvlede (ved godt det ikke er alle butikker der er sådan, men de fleste af os har formentlig stået overfor en sælger som virker utrolig uvidende) viser bare at de ikke har fattet hvordan det er de skal klare konkurrencen.


    Anders


    Jeg vil tro de fleste forretninger beregner avancen, efter de faste udgifter er trukket. Ellers ville 10-20% slet ikke være nok, til at drive 99% af de fysiske butikker - løn alene udgør hurtigt 10-20% af en butiks omsætning.
    Et større supermarked ville måske kunne løbe rundt, hvis løn og andre faste udgifter skal betales af de 20% avance. Men en mindre specialforretning, som en HiFi-butik eksempelvis, ville simpelthen køre med røde tal, hvis de faste udgifter skulle findes i så lille del af omsætningen som 10-20% :)