Indlæg af muldvang

    Den har kørt et par timer nu med Prime95.


    Jeg kører ved en FSB på 435 MHz, hvilket giver en hastighed på 3480 MHz.
    CPU VCore er sat til 1,5 V og Northbridge voltage er sat til 1,55 V.
    Vælger jeg en lavere VCore eller Northbridge voltage får jeg BSOD, når jeg tester i Prime95. Det samme sker, hvis jeg øjer FSB'en til 440 MHz.
    CPU'en er omkring 65 grader.


    Jeg synes selv, at min CPU burde kunne komme højere op uden at skulle have så meget strøm. Kan det skyldes den relativt høje temperatur (som dog ikke er kritisabel), nogle forkerte indstillinger i BIOS eller bare en dårlig CPU?

    Hej Tweakere.


    Jeg er ved at overclocke min Core 2 Duo E6750, som sidder på et Asus P5K-E/WiFi-AP med et P35 chipset.


    Jeg holder selvfølgelig øje med temperaturerne i programmet Hardware Monitor, og på processoren har der ikke været problemer.
    Der er en temperatur, der kaldes SYSTIN, og den har ligget mellem 36 og 48. Jeg har gættet på, at det er temperaturen på chipsettet, men da den ikke rigtig ændrede sig, blev jeg lidt skeptisk. Nu følte jeg så lige på heatsinken på nordbroen, og den var brændvarm. I hvert fald varm nok til at jeg ikke kan lade min fingre være på den. Av, av.


    Mit spørgsmål er så, om det er normalt, når man overclocker, at nordbroen bliver så varm?


    Det skal lige siges, at det er klart nok, at temperaturen er højere end normal. Jeg kører lige nu med 1,55 V på nordbroen mod standard 1,25 V, ved en FSB på 435 MHz.

    For langt de fleste giver onboard lyd fin lydkvalitet. Du skal også have et ordentligt sæt højtalere/heatset, før det kan betale sig at købe lydkort.
    Har du fx et sæt højtalere til 200 kr., vil det nok være bedre at købe nogle bedre i stedet for.


    Jeg købte mig et sæt Altec Lansing MX5021. Lidt senere fandt jeg et Auzentech X-Plosion 7.1 DTS Connect, og jeg må sige, at det løftede lyden en del. Den er nu meget mere rent og klar.


    Men altså. Det er jo personlig præference, og onboard lydkort bliver jo også bedre og bedre... Så vent og se. :)

    En ting jeg synes du bør overveje er, om du vil have et tastatur med "høje" taster, som tastaturer altid var engang, eller et tastatur med "lave" taster, som man ser det på bærbar.
    Jeg kender flere, som ikke er glade for et tastatur med høje taster efter at have fået bærbar eller have skiftet tastatur.
    Personligt betyder det ikke så meget for mig, men for nogen har det altså stor betydning.

    Hej Gucal og velkommen til Tweak.dk


    Det ser ud til, at du er kommet til at oprette en hel ny tråd i stedet for at trykke på "besvar" i en andens tråd.

    Der findes kølere i mange prisklasser. En Thermalright Ultra-120 Extreme er nok en af de allerbedste inden for luftkøling, men den bliver temmelig dyr, når man oveni skal have en blæser. Men overvej den.
    Du kan også kigge på XIGMATEK HDT-S1283. Den er næsten lige så god som Thermalright Ultra-120 Extreme, men til gengæld får man blæser med, og så er den også billigere.

    Du kan også få Photocare til at overspille videoer til dvd. Det er nok ikke helt billigt, så det kommer lidt an på, hvor mange VHS-bånd det drejer sig om. Men der vil jeg i hvert fald gå ud fra, at du får kvaliteten helt i top.

    Jeg er rigtig godt tilfreds med Avast! som er gratis, det vil jeg mene er nok for de fleste. Ønsker du lidt bedre sikkerhed, og er du villig til at betale for antivirusprogrammer, vil Kaspersky og NOD være to rigtig gode bud.

    Der findes en del guides på nettet. Det vil nok være en god ide, at læse nogle af dem først, så man får bare en generel ide om, hvad det går ud på. Der findes et par danske guides, som jeg har læst lidt fra. Læs først: http://ocguide.dk/ og læs også http://www.tweakup.dk/article/1313/dk/
    Den første er godt nok gammel efterhånden, men det meste holder vand endnu. Dog kan man ikke længere pille ved multiplier. Den næste fra TweakUp er nyere og går lidt dybere.


    Det er i hvert fald en start, omend du nok kommer til at skulle læse lidt mere eller få mere hjælp her. :)

    Ja, det ser da meget lækkert og smart ud.
    Men jeg synes nu stadig Flickrs egen side er nemmere at bevæge sig rundt på. Og hurtigere.

    Ved RAID 1 bliver der blot gemt det samme på to harddiske. En form for backup, hvis den ene harddisk går i stykker. Så bliver den anden bare brugt i stedet, og dine data er ikke mistet.


    RAID 0 er det, der giver størst performance, hvis du kun har to harddiske. Her bliver dataene fordelt ud over de to harddiske. Herved skal nogle data hentes fra den ene harddisk og nogle fra den anden. Det giver selvfølgelig en højere hastighed.


    I praksis giver det dog bedst ydelse ved store filer. Store filer er ikke noget man bruger i forbindelse med spil, så jeg vil faktisk slet ikke anbefale RAID til spil, da ydelsen ved små filer ikke er prisen på en harddisk værd.


    I stedet kan du vælge en Velocity Raptor eller en SSD.


    Personligt ville jeg egentlig bare blive ved det, jeg har, og så købe en SSD, når de hurtige diske er faldet mere i pris.


    EDIT: Fandt lige denne til at underbygge min mening i forbifarten: http://www.techwarelabs.com/ar…-and-gaming/index_4.shtml
    Jeg synes ikke det er det værd. Du skal huske, at hvis den ene harddisk går i stykker har du mistet alle dine data. Nu ved jeg godt, at chancen ikke er stor, men den er der dog.

    Quote

    Oprindeligt indlæg af sortemis
    okay... men jeg kan bedst lig core temp da den har wn plugin til g15 :P


    Kan det passe, at Speedfan også har et plugin til G15?


    Selvom Speedfan måske ikke viser den rigtige temperatur, så kan det indstilles til at være synkront med Realtemp. Hvis vi fx siger, at Speedfan viser 12 grader forkert hele tiden, så kan man sætte den til automatisk at lægge 12 grader til den viste temperatur.


    Måske kan det bruges...

    Manden er jo tilsyneladende psykisk syg.
    Det er selvfølgelig forfærdeligt, men derfor synes jeg nu stadig ikke, at har burde totureres.
    Men et liv på en lukket afdeling resten af livet kunne være en fin mulighed, hvis han da er psykisk syg, som undersøgelser vel vil kunne slå fast.